Rune26 Startet 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2016 (redigert) Hei! Har en Skorgenes 350 Monte Carlo med en Yanmar 6lya-ste 340 hk. Har problemer med at den går varm fra 2800 omdreininger og oppover...Går fint og kjøre på 2600...Har byttet impeller...Båten har nettopp vært oppe,så inntaket er bra..Den ryker utrolig mye hvitt under kjøring på alle turtall,kan være damp,litt vanskelig og si. Noen som har noen tips?Motor er gått 990 timer og båtens årsmodell er 2001 med strak aksling.Kan også legge med at det ble satt på feil propell da den var oppe grunnet feil bestilling,får mindre toppfart,kan dette ha noe sammenheng? Redigert 31.Juli.2016 av Rune26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Du bør gjøre om på tittelen på tråden, så slipper den å bli slettet. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Hvit røyk betyr manko på kjølevann. Sjekk sjøvannsfiltre Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Inter 9000 Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Eller rengjør varmeveksler. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Hank Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Systemrens kan være verdt å forsøke før du evt. skrur ut varmeveksleren. Prøv på saltvannsiden først da det er det enkleste - deretter evt. ferskvannsiden som blir noe mer omstendelig med tanke på all skyllingen som må til etter rens. Systemrens fås bl.a hos Maritim: https://www.maritim.no/systemrens#.V54q1o9OKUk Sitér dette innlegget Link to post
Rune26 Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Hvordan skal jeg få kjørt systemrens på saltvanns siden? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 (redigert) Kan ligge gamle impeller biter i kjølerern etter pumpen.sjekk eksos bende som står på manifoilen. Redigert 31.Juli.2016 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Hvordan skal jeg få kjørt systemrens på saltvanns siden? Steng sjøvannsinntaket og koble fra sjøvannslagen. Legg den i en bøtte og kjør først litt ferskvann gjennom, deretter systemrensblanding, ca 20% - viktig at blandingen blir stående i varmeveksleren, så skru av motoren før bøtta er helt tom. La stå i to døgn. Koble på sjøvannsinntaket igjen og start motoren. Prøv å få tatt en rask titt på vannet som kommer ut eksosen når du starter, så får du en ide om det er mye rusk som har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Skal du gjøre dette skikkelig lag en lukket krets. Les denne artikkelen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kj%C3%B8lerens Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 På min 6lya-stp så glapp impeller gummien på bosset / messingen i senter på impeller. Bare kjørt nokre få timer siden bytte. Men eg trur eg fikk høy varme tidligare en ved 2600. Så det er neppe det som er feil hos deg. Yanmarforhandleren kjente til fleire like episoder med impeller. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Det er verdt å sjekke. Jeg trodde impellerne med dårlig vulkanisering var tatt ut av markedet, men trådstarter kan jo ha vært uheldig og fått en av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Korleis gjekk det med feilsøking her ? Litt samme symptom hos meg i dag på 6lya-stp, mykje kvit røyk og nåla kraup opp på rødt ved 3000 o/min. Føler litt skepsis til systemrens pga o-ringer , men kanskje det er ubegrunnet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 min erfaring med systemrens er at den trenger 4 dager. Så må dett sirkuleres litt - gassene som utvikler seg kan gjøre at det ikke står væske i de trange kjølekanalene. Jeg lagde en krets hvor motoren sugde og returnerte tilbake til en dunk, og startet noen sekunder hver dag. Ikke lenge, da vannet ikke følger eksosen. Har en gammel tråd med noen bilder i her på BP fra jeg gjorde det, mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Joda jeg har gjort det samme. Lag en lukket sirkulerende krets. For de som gidder kan man lese om metoden her. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kj%C3%B8lerens Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.