Jump to content

Yanmar 6lya-ste går varm

Rune26

Recommended Posts

Hei!

Har en Skorgenes 350 Monte Carlo med en Yanmar 6lya-ste 340 hk.

Har problemer med at den går varm fra 2800 omdreininger og oppover...Går fint og kjøre på 2600...Har byttet impeller...Båten har nettopp vært oppe,så inntaket er bra..Den ryker utrolig mye hvitt under kjøring på alle turtall,kan være damp,litt vanskelig og si.

Noen som har noen tips?Motor er gått 990 timer og båtens årsmodell er 2001 med strak aksling.Kan også legge med at det ble satt på feil propell da den var oppe grunnet feil bestilling,får mindre toppfart,kan dette ha noe sammenheng?

Redigert av Rune26 (see edit history)

Hvordan skal jeg få kjørt systemrens på saltvanns siden?

Steng sjøvannsinntaket og koble fra sjøvannslagen. Legg den i en bøtte og kjør først litt ferskvann gjennom, deretter systemrensblanding, ca 20% - viktig at blandingen blir stående i varmeveksleren, så skru av motoren før bøtta er helt tom.  La stå i to døgn. Koble på sjøvannsinntaket igjen og start motoren. Prøv å få tatt en rask titt på vannet som kommer ut eksosen når du starter, så får du en ide om det er mye rusk som har løsnet.

• 3 måneder senere...

min erfaring med systemrens er at den trenger 4 dager. Så må dett sirkuleres litt - gassene som utvikler seg kan gjøre at det ikke står væske i de trange kjølekanalene. Jeg lagde en krets hvor motoren sugde og returnerte tilbake til en dunk, og startet noen sekunder hver dag. Ikke lenge, da vannet ikke følger eksosen. Har en gammel tråd med noen bilder i her på BP fra jeg gjorde det, mener jeg å huske.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...