Albinisten Startet 1.August.2016 Link til dette innlegget Startet 1.August.2016 Vi er meget godt fornøyd med vår Albin Vega, men unga blir større og sakte men sikkert meldes et behov om en ekstra kabin (eller to...). I dag har barna på snart 10 og 8 år fått forpiggen som eget soverom mens vi sover på hver vår benk i salongen, på sikt er ikke denne løsningen ønskelig. Vi har smått begynt og tenke på ny båt og kikker litt på diverse turseilere, vi er ute etter en båt til turseiling med gode boforhold og god plass i byssa, men som selvfølgelig også seiler bra. Det er viktig at båten også egner seg for soloseiling. Angående alder, størrelse og pris er vi vel ute etter erfaringer og anbefalinger på båter bygd på 80 tallet fra 32 til 36 fot på maks ca. 200 000,- Vi har sett litt på Arcona, Comfortina, Mamba og Contrast, trolig et par til, men kommer ikke på i farta. Har du noen klare anbefalinger, råd om eventuelle feller, eller sitter på noen gode og "hemmelige" opplysninger om gode turseilere så vil vi gjerne ha de! Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Bare en liten kommentar om Comfortina 32: Jeg hadde en slik, fantastisk bra båt. Men jeg kan ikke forstå at det er plass til to personer i akterlugaren, det må isåfall være veldig små barn. Tror ikke to barn på 8 og 10 kan sove sammen der. Min var 84-modell, mulig det er litt bedre på nyere modeller der cokpiten er hevet litt, men jeg ville ihvertfall sjekket det. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Litt trist om comfortina skulle vise seg og ha for liten soveplass, den båten har jo bare gode skussmål i tester og omtaler. Hva med Mamba og Dehler da? Må jo være noen her på forumet som har eller har hatt noen av disse. Tar gjerne imot råd og anbefalinger på helt andre båter også⛵️? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) HR 31 :-) Men den er nok for dyr ser jeg nå Redigert 2.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Vi var i samme "båt" i fjor og kjøpte en Sweden Yachts C34. Vi er veldig fornøyd med det valget, men den ligger nok noe høyere i pris. Ser det ligger en greit utstyrt Scanmar 33 på Finn til 250k Litt høyere pris enn du antyder, men kanskje verdt det, kanskje mulig å prute litt...? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Mamba er ofte priset lavere enn tilsvarende "svenskebåter" fra samme periode. Hadde Mamba 311 og der sov jeg og kona komfortabelt i forpiggen. Jeg er 1.82. Døra til do går begge veier så når du lukker den mot salongen får du egen lugar med gulvplass, hengeskap og toalett. Så har du en dobbel stikkøyke bak babord. Men i praksis er den for lav på ene siden så det blir en god køye pluss lagerplass. Dernest kan du legge i ei plate i ene delen av salongen og klappe ned salongbordet så har du en romslig halvannen køye, og du kommer fortsatt forbi og frem til do i båten. Og da sitter du igjen med en benk i salongen som vår minstemann hadde som seng. Den var utstyrt som sjøkøye så vi spente opp nettet så han lå "nedi" køya. Den er akkurat litt kort for en voksen. Så du har teoretisk plass til 6 voksne og ett barn. Praktisk sett vil jeg si fire- fem voksne og ett barn. Uten å gjøre noen endringer med plater osv vil jeg si tre voksne og ett barn. Evt tre voksne og to barn (ett sammen med en voksen i stikkøya bak). Vi var familie på fire, to voksne og en tenåring og ett barn. Tenåringen fikk stikkøya og vi rigget til så hun kunne trekke for ved kartbordet for litt privatliv. ---------- Mamba 311 er velseilende med brøkdelsrigg så du kan rigge selvslåer om du vil. Bakovervendte salinger men også med lensetakkler (ikke nødv til turbruk). Har blykjøl så sjansen for større skader kjøl/skrog pga grunnstøting er noe redusert men kjølboter og bunn er lett tilgjengelig for inspeksjon innvendig. Dette tror jeg nesten er det viktigste du må inspisere på båter i denne årsklassen, kan bli fryktelig dyrt å utbedre. Ellers så pleier enkelte 311 å slite med lekkasje rundt vinduer, vår hadde ikke det. Ene luka var pakket om og ikke tett, men det kan være tilfeldig eller pga dårlig/feil utført jobb. Og sånn generelt i den årsklassen så er gjerne rorlager slitt osv osv alt etter hva som er gjort og vedlikeholdt gjennom årene. Vår var i hovedsak originalt utstyrt (med unntak for seil og div dill) og overraskende nok så var det meste i skjønneste orden. Relativt mange 311 har fått ny rigg, som vel betyr at en del har knekt masta, så om riggen er original ville jeg fått fagfolk til å gå over den før kjøp. Mener å engang ha lest noe om sprekker i masta ved innfestingen av vantene. Ville sjekket det. Vi hadde originalrigg og oppdaget ikke noen åpenbare feil eller svakheter. Men originalriggen er Isomax (er det ikke det det heter...). Deler kan bestilles på nett og benns.se har mye som passer. Mener det er With som er forhandler av deler til Isomax (?). Men ikke forvent å få originaldeler over disk, vet ikke om det er noe man kan forvente generelt heller men... Innredningen i 311 (unntak for noen selbygg og delvis selvbygg) ble gjort av Vindø og er supre greier, om du liker den stilen. Tradisjonelt og gode løsninger, fine og solide snekkerier. Satt en Yanmar 2GM fra oprinnelsesår i båten. Gikk uten feilslag så lenge vi hadde båten, og går fortsatt den dag i dag. Sjøvannskjølt som er 30 år pluss er jo lottobingonord, men så lenge de går så går de. Og er det først en gammal sjøvannskjølt så er det greit om det er en yanmar 2gm, har skjønt at det er gode marginer i godset på toppen osv på de motorene så de ruster ikke i gjennom så fort som andre kan gjøre. Lykke til på jakten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 3.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Takk Pinkvin, for god gjennomgang av Mamba. Vi har god tid så vi skal se oss godt rundt og kommer ikke til og forhaste oss. Et spørsmål som melder seg på generelt grunnlag er hvordan en opplever oppbevaringsplass i cockpit i båter som har akterkabin, da forsvinner jo hvertfall et skott i cockpit. I vår Albin Vega hadde vi ikke klart oss uten alle skotta i cockpit, men så er vel det også Takket være behov for plass til tank og kanner grunnet påhengsmotor som en da ikke har på større båter... Løsningen med gardin eller annen provisorisk adskiller mot akterkabin høres ut som en helt ok løsning! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Mamba 311 har stikk- køye på bb side og et vanvittig svært stuerom med lokk fra cockpitbenken på sb side. Det rommet er i grunnen nesten upraktisk stort, om du ikke organiserer det på en eller annen måte. Om jeg ikke husker feil så ligger også dieseltanken her. Går faktisk greit en voksen mann nedi der, har prøvd :-) (For å få kikket bak på roraksling osv). Tror all mulig plass er utnyttet til lagringsmuligheter i Mambaen. Ingen "tomrom" som står ubrukt utover litt bakerst i skap i byssa, men det er helt marginalt. Gikk fra Mamba 311 til 39 fots seilbåt, Kelt 39. Skal ikke påstå at jeg har mer lagringsplass i selve innredningen (i skap, under lokk osv) i 39 foteren... men det sier kanskje mest om vår nye båt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Vet om en trio 92 som egentlig er til salgs. Står på land på Kambo. Send im hvis du vil ha kontaktinfo. Veldig bra båt igrunnen og godt innenfor budsjettet ditt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Rotax Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Scanmar 31/33/34. Vet dog ikke noe om prisnivå, men utmerkede familiebåter er det. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Vi kjøpte en Comfort 32 i fjor som vi har vært kjempefornøyd med. Mye var oppgradert senere år (motor/skroggjennomføringer etc.) To greie akterkabiner, samt plass til to i forlugaren. Og da er jo to benker i salongen fremdeles "ledige". Blykjøl. Velseilende svensk kvalitetsbåt. Har helt unødvendig brukt alt for mange penger på ytterligere oppgraderinger, for i dag tok stormannsgalskapen overhånd - vi kjøpte en Bavaria 39 Cruiser. Så om du er interessert er en slik til salgs i Skjeberg - Grimsøykilen Marina - som jeg kommer til å tape adskillig av alle de tusener jeg har oppgradert den for siden i fjor. Send IM om du finner det interessant. mvh Fred Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Albinisten Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Mye spennende omtale av nevnte båter her, vi ser på Finn.no, tester og artikler så øynene blir store og våte om dagen! Vi har dog ikke dårlig tid og har heller ikke lyst til og selge Vegae`n før vi får fullført og pynta opp på de siste og halvferdige oppgraderingene vi har påbegynt. Det er også to båter vi savner noen ord om, nemlig Dehler og Arcona. Finnes omtaler og artikler rundt om på nettet som tar de for seg, men hadde vært spennende og få høre eiernes egne beskrivelser på både fordeler og ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.