Jump to content

Ny dieselvarmer, Eberspächer, Wallas, Mikuni, hvilken er best?

Kjetil1

Recommended Posts

Jeg må bytte dieselvarmer ombord. Den gamle originale var kaputt ved overtakelse av båten. Er den noen varmer som er bedre enn andre? Monterte Eber D4 i forrige båten og syntes den var grei. Men leser jo at det er litt feil på dem av og til. Mottar gjerne anbefalinger om varmere og begrunnelse...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Har Wallas 30D (diesel) i min båt. Ingen betydelige problemer de fire årene jeg har hatt den. Sendte den til Sunwind Gylling når jeg overtok båten for full service på den - kostet meg 2500,-. Om det er lenge siden jeg brukte den sist kan den trenge et par forsøk på å komme i gang, dog. Den bråker lite på laveste effekt og trekker ikke mye strøm. Dette er viktig for meg (seilbåt.)

Har to varmere i båten. En ny eber d4 og en helt ny planar (russisk produsert). Det som skal være fordelen med planar er at det er børstefri vifte. Vifta på d4 pleier å svikte etter 2500-3000 timer. Tiden vil vise hvilken som er best, foreløpig virker begge. Planar er litt over halve prisen i forhold til d4.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det skal nevnes at vifta på min d4 tok kvelden etter 2 år. Fikk ny varmer på garantien, men med beskjed om at den bare tålte sine tilmålte timer, så neste gang var det ikke en garantisak. Var ikke beregnet på folk som bor i båten. Så vil tiden vise om russiske Planar er bedre. Viften er iallefall børsteløs og skal i følge produsenten gå 10-15000 timer. Men andre ting kan jo selvfølgelig ryke. http://planarheaters.com/diesel-air-heaters-planar

En fordel med d4 er at den er lett å ta service på selv. Men delene er styggdyre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...