Jump to content

Kjøp av daycruiser (weekendcruiser)


sterha

Recommended Posts

Hei

 

Landkrabbe planlegger kjøp av båt. La meg starte med de harde facts, dette er kravene jeg setter til en båt:

* Budsjett max kr 200.000,-

* Overnattingsplass for minimum to voksne og ett barn - men det beste er for fire personer totalt. 

* Skal brukes til hovedsaklig dagsturer, men må være såpass at det går an å ligge over en natt eller to - uten at det er for kummerlig. 

* Båten må ha WC.

* Bør ha tobluss kokemulighet. 

* Foretrekker outboard-maskinist. 

* Ser for meg ca 21 fot. 

* Bør være en "nyere" båt - ser for meg nyere enn år 2000. 

* Om mulig bør den være såpass lett at den kan trekkes med en bil med maks 1500 kilo hengervekt. 

* Ønsker et kjent merke. 

* Skal brukes til rolig familekjøring. Prioriterer comfort framfor sport. 

* Må være en ok nybegynnerbåt.

 

Flere ting jeg bør tenke på?

 

Selv har jeg kommet fram til at Skibsplast 655 dekker det meste av kravene. Men liker veldig godt Ibiza sine båter, tror imidlertid at de er dyrere og mindre egnet til overnatting. Hva sier dere? Hvilke alternativer finnes? 

Er som sagt landkrabbe og godt voksen, men har startet med lese meg opp i forhold til båtførerprøve. Så dette blir bra :) Båten skal forresten gå på den utrolig vakre trøndelagskysten. Base blir Roan, Osen eller Flatanger og ser for meg maksimal tur til Råkvåg evt Hitra i sør og Gjæslingan i nord. Men stort sett blir det Roar, Osen, Flatanger, Namdalseid og Namsos. I fint vær (så lenge det holder her i Trøndelag...). Har forresten godt med egen innendørs lagerplass hjemme og pengene på plass slik at jeg håper å kunne kjøpe noe til en hyggelig høstpris. 

 

Takk for kommentarer :)

 

Hilsen Landkrabbe (fremdeles på land).

Redigert av sterha (see edit history)
Link to post

Jeg har 655 og kan si meg enig med deg. Vi så etter en fin dagsturbåt med mulighet for overnatting. Kjøp med ekstra solsengputer bak i cockpit så kan dere vel sove 4 stk ok der. ( skibsplast selger sånne puter så de skal være mulig å skaffe nye også.

 

Vi har vår i Trondheim og den fungerer bra. Ikke noen sporty båt, men føles trygg selv med litt vind.

Kjørte til knarren i en del motvind i fjor, og det gikk fint, med litt ekstra tid..

 

Ikke kjøp mindre enn 115 hk motor.

 

Du burde klare å komme under 1500 kg, om du finner en lett henger som er godkjent for båten. Min veier over 1700kg tror jeg, men det er en stor og tung henger.

 

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg har hatt Skibsplast 655. Knallfin båt. Vi koste oss følt i den båten i noen år :-) 10 dagers tur til Sverige med 7 dagers pissregn og dypvogna på dekk. Det var tur det!

Digga den båten. Vi hadde 175HK på den, gjorde 45 knuter. Som en tidligere har skrevet, ikke mindre motor enn 115 (de ble solgt med helt ned til 70HK)

 

Mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har du BE lappen, er det aktuell vekt som er relevant, så selv om bilen har maks hengervekt på 1500 kg, kan du godt dra med henger som har totalvekt over dette

 

Med BE kan du dra henger med maks tillatt totalvekt over 1500 kg selv om dette er bilens begrensning, men ikke hvis den aktuelle vekten er over 1500 kg så da er man jo like langt.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post

Skibsplast er sikkert midt i blinken. Andre merker som kanskje også kan vurderes er Askeladden og Yamarin, kanskje også Uttern. Nå sier jo trådstarter at han skal bruke den til rolig kjøring (uten at jeg vet nøyaktig hva som ligger i det), så hvis det er slik som enkelte har hevdet tidligere, at undermotoriserte båter har svært lav annenhåndsverdi, kan det kanskje være aktuelt å gå under 115 hk også og få båten nesten gratis. :giggle:

 

Når det gjelder tilhengervekt, er det riktig, både det Draco24styling og Kallethekid skriver, men jeg vil uansett oppfordre alle til å sette seg inn i reglene selv og ikke ta det som skrives her for god fisk, ettersom det er fort gjort å uttale seg uten å ha fått med seg de siste regelendringene.

 

Skibsplast 655 veier 1125 kg med motor ifølge skibsplast.no og i tillegg har du antakelig en del utstyr og sikkert litt drivstoff i båten slik at du burde ta høyde for minst 1200 kg. Hvis bilen kan trekke tilhenger på opp til 1500 kg, betyr det at du må finne en tilhenger som ikke veier mer enn 300 kg og som kan ta minst 1200 kg nyttelast. Det tror jeg kan bli vanskelig å finne. I hvert fall ser jeg at båthengerne til Tredal, Gaupen og Tysse ikke møter begge disse kravene. En henger som tar 1200 kg nyttelast har gjerne opp mot 400 kg egenvekt, i hvert fall over 300 kg. Uavhengig av førerkortklasse ser det altså ut til å være vanskelig å finne en tilhenger som tilfredsstiller både båtens krav og bilens begrensninger. Dette kan jo være greit å være klar over på forhånd, du må antakelig belage deg på å låne større bil og det kan jo igjen åpne muligheter for enda litt større båt om det skulle være aktuelt.

 

Redigert: Jeg ser forresten at Tysse har en henger med egenvekt på 363 kg og nyttelast på 1137 kg. Sørger du for å tømme båten helt, kan jo det gå akkurat. Man kan jo f.eks. legge anker og kjetting i bilen under veitransport.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post

.......

Skibsplast 655 veier 1125 kg med motor ifølge skibsplast.no og i tillegg har du antakelig en del utstyr og sikkert litt drivstoff i båten slik at du burde ta høyde for minst 1200 kg. Hvis bilen kan trekke tilhenger på opp til 1500 kg, betyr det at du må finne en tilhenger som ikke veier mer enn 300 kg og som kan ta minst 1200 kg nyttelast. Det tror jeg kan bli vanskelig å finne. I hvert fall ser jeg at båthengerne til Tredal, Gaupen og Tysse ikke møter begge disse kravene. En henger som tar 1200 kg nyttelast har gjerne opp mot 400 kg egenvekt, i hvert fall over 300 kg. Uavhengig av førerkortklasse ser det altså ut til å være vanskelig å finne en tilhenger som tilfredsstiller både båtens krav og bilens begrensninger.

........

 

Jeg klarte det akkurat (dokumentert med veiing på en av Vegvesenets vekter :yesnod:  ) 

 

Kjøpte i 2001 en Hammerhenger BB1500S

Tillatt totalvekt (kg): 1500 

Egenvekt (kg):   340 

Nyttelast (kg):  1160

 

Denne tilhengerfabrikanten ble vel for noen år siden kjøpt opp av Tysse og det ser ut til at de la ned produksjonen av BB1500S til fordel for en av Tysse sine.

 

Måtte alltid tømme vanntanken helt og passe på at det var relativt lite bensin på tanken for å kunne kjøre lovlig. Ellers er dette en båt jeg absolutt kan anbefale iht de kravene trådstarter lister opp. Vi kjøpte vår i 2001 og har den fortsatt, men byttet fra 115 til 140 Hk i 2004.

 

bilde

Link to post

Jeg klarte det akkurat (dokumentert med veiing på en av Vegvesenets vekter :yesnod:  ) 

 

Kjøpte i 2001 en Hammerhenger BB1500S

Tillatt totalvekt (kg): 1500 

Egenvekt (kg):   340 

Nyttelast (kg):  1160 

 

Interessant, med en slik henger skal det jo gå akkurat. Vet du om hengeren da ble veid mens den var koblet til bilen? I så fall vil jo kulelasten ikke bli med, slik at det blir lettere å komme innenfor. Kravet er riktig nok at kulelasten skal regnes med, så man kan risikere å måtte koble hengeren fra bilen, men min erfaring er at ikke alle i Vegvesenet er klar over hvilken betydning dette har. Økte vekten noe da du byttet fra 115 hk til 140 hk?

Link to post

Interessant, med en slik henger skal det jo gå akkurat. Vet du om hengeren da ble veid mens den var koblet til bilen?

 

Hengeren ble den gangen (i 2002) veid både koblet til og fra bilen, men bilen ble også veid både med og uten hengeren koblet på. Jeg regnet med det var fordi de også ville sjekke hvor mye bilens aktuelle totalvekt var med og uten henger. Det virket nesten som om de ikke ville tro at jeg kjørte lovlig (både mht bilens maks tillatte totalvekt, kuletrykk og hengerens maksimale tillatte totalvekt) før de så det på vekta :lol: . Men jeg hadde bare 10 kg til gode på hengeren da med noe bensin på tanken   :pray:

 

Ellers virker det som om de oftest ikke pålegger folk å koble av og sette igjen henger med mindre det er ganske stor overlast. Flere blant venner og kolleger har fått kjøre videre med noen titalls kilo for mye.

 

 

Økte vekten noe da du byttet fra 115 hk til 140 hk?

 

Nei, den gikk faktisk ned noen få kg da 2004 DF140 veier litt mindre enn 2001 DF115 (samme blokka og større slagvolum -> mindre metall :giggle:  )

Link to post

140 hk veier et par kilo mindre faktisk;)

 

Det er uansett litt kjedelig å ha det så hårfint på vekt. Må ha tom tank og fjerne all velt fra båten for å få det riktig. Men det er jo mulig;)

 

Dette med vekt er ikke avgjørende for meg. Tyngre båt som må fraktes på andre måter er mulig. Dessuten har jeg traktor også og da får man med det meste, skal heldigvis ikke kjøre så langt fra båtplassen og hjem. 

Link to post

Hei !

Jeg ser at du vurderer Nordan 660 DC som ett alternativ. Jeg har en slik og er storfornøyd. Ja, den har den "beryktede" Mercruiser 1,7 -motoren. Men tenk litt selv og se om du kan finne noen som faktisk har hatt problemer med den og ikke bare "har hørt at...". Jeg bestrider ikke at det har vært problemer med enkelte motorer, men med tanke på det antallet båter som disse motorene sitter i, så syns jeg det blir endel hysteri her. Bruk hue når du kjører og ikke "røsk og riv", og vedlikehold kjøling og arm til wastegate, så tror jeg mye er gjort. Hvis du i tillegg anskaffer en båt med motor nyere enn 2004, så burde du være godt ivaretatt.

 

Da vi gikk ned fra 27 til 22 fot prøvde vi mange forskjellige båter - også Skibsplast, Askeladden, Nidelv og Uttern - før vi bestemte oss for Nordan'en. Det syns jeg dere også skal gjøre. Vi syns de andre båtene alltid manglet noe - åpning forut, enkel inngang bak, toalett (ikke porta potti, takk), osv. Og det var langt fra den trangeste båten vi prøvde. Så : Dra rundt og se og prøv selv, så finner dere sikkert den båten som passer dere best.

 

Lykke til !

Link to post

Er ikke så bekymret for en Mercruiser 1,7 - men det er jo en ting å passe på. Så tror nok jeg evt kommer til å kjøpe en med godt dokumentert servicehistorikk. Noe som forsåvidt vil gjelde for andre motorer også :)

 

Ellers så er Sessa Islamorada 21 ett alternativ, men tror det faller ut pga manglende kokemulighet. Ser noen har ettermontert noe Biltema-greier ved siden av vasken - men føler meg langt fra trygg på den løsningen. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Det er noen båter som har gått ekstremt lite. Ja, noen har ligget på land i flere sesonger og ikke vært startet i det hele tatt. Jeg tenker da med en gang på lagringsskader. På bil er det jo kjent at en eldre biler (veteranbiler) heller lagres i hjel enn at de kjøres i hjel. Motor, drivverk etc har rett og slett godt av å bli brukt. 

Vil tro at det samme gjelder for båter, i alle fall motorene og alle bevegelige/fleksible deler forøvrig. Eller hva sier ekspertisen?

Link to post

På bil er det jo kjent at en eldre biler (veteranbiler) heller lagres i hjel enn at de kjøres i hjel. Motor, drivverk etc har rett og slett godt av å bli brukt. 

 

Vil tro at det samme gjelder for båter, i alle fall motorene og alle bevegelige/fleksible deler forøvrig. Eller hva sier ekspertisen?

 

Tja, det er vel mer eller mindre en myte. Det er I så fall dårlige lagringsforhold som forårsaker korrosjon etc, ikke det at de star stille I seg selv. Jeg har hatt veteranbiler som har stått I garasje I mange år, og kun blitt startet en gang I året eller så. Det eneste jeg har opplevd av lagringsskader er noen dekk som har sprukket opp opp på underside etter mange år. Ellers er gjerne ting litt stivt og stølt de første 10-15 minuttene etter start, før det har gått seg til. Men det vil jeg ikke kalle lagringsskader.

 

Tilsvarende vil det være med båt, så lenge ting har vært beskyttet mot fukt og korrosjon vil lite brukt være bedre enn mye brukt. Men dette må selvfølgelig vurderes I hvert enkelt tilfelle, en båt som har stått lagret inne I tørt oppvarmet lokale kan være som ny mens en tilsvarende båt som har stått gjemt ute bak huset I ti år uten tilsyn kan være fullstendig ødelagt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...