Stradivarius Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Når det er snakk om båter som har vært lagret i flere år uten å bli brukt, ville jeg styrt unna, eller i hvert fall gjort ganske grundige undersøkelser og tester i forbindelse med prøvekjøring. Det er jo nettopp det som index nevner med biler som startes opp innimellom man ikke kan forvente har vært gjort med en båt og da er det nok stor risiko for korrosjonsskader. Jeg vil også tro at de aller fleste båter som har vært lagret i årevis uten å bli brukt har vært lagret ute, men det innhenter man vel uansett opplysninger om. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 (redigert) Det er noen båter som har gått ekstremt lite. Ja, noen har ligget på land i flere sesonger og ikke vært startet i det hele tatt. Jeg tenker da med en gang på lagringsskader. På bil er det jo kjent at en eldre biler (veteranbiler) heller lagres i hjel enn at de kjøres i hjel. Motor, drivverk etc har rett og slett godt av å bli brukt. Vil tro at det samme gjelder for båter, i alle fall motorene og alle bevegelige/fleksible deler forøvrig. Eller hva sier ekspertisen? Det kommer nok an på lagringsforholdene. Jeg hadde min gamle Evionrude 60 stående i 5-6 år, da den ble lagret var den lite kjørt etter en større service med bytte med impeller osv. Men den har gått som en kule på andre sesongen nå. Til trådstarter, som kaller seg selv landkrabbe, vil jeg si at det er viktig å bestemme seg for bruken av båten. Har man tenkt seg langt av gårde, eller bare 2-3 Nm til nærmeste uthavn, og overnatte der ? Store utenbordsmaskinister er som regel svært tørste, og de drikker bare bensin, noe som kan være vanskelig å få tak i på marinaer. I landkrabbe-terminologi snakker vi om 10 liter på mila, og da varer ikke en 25-liters tank fra BIltema veldig lenge. Heller ikke kreditten på DNB_mastercardet, hvis man har tenkt seg på langtur. Det blir dessuten å drasse hundrevis av liter over land, hvis man er så heldig å finne en marina med en vanlig bensinstasjon i tillegg. En snekke med dieselmotor av moderat størrelse bruker langt mindre, og har som regel romslige dieseltanker som er enkle å få fylt opp på enhver marina langs kysten. Joda, det er kjekt å leke seg i bølgene med en skjærgårdsjeep i 30 knop - men det koster. På mange måter. Ellers ønsker jeg lykke til med båtlivet - husk styrbordsregelen ! PS. Er fart over 8 knop og lang rekkevidde et "must", så er det hekkaggregat og en solid diesel-motor innenfor hekken du trenger. Du vil nok se tusenlappene flagre som sommerfugler fra din lommebok til marinaenes kassaapparat da også, men det er ihverfall et drivstoff som er lett å få tak i langs kysten DS Redigert 20.August.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.