Jump to content

Justere rigg på seilbåt, Gib`sea 77


Thosse

Recommended Posts

Hei,

 

Har overtatt en seilbåt, ser at masten/riggen er skeiv så vil ikke prøve å seile før jeg har rettet den opp.

Noen som har en grei "how to" på hvordan dette skal gjøres ?

 

Har lest meg frem til at fallet kan brukes til å måle med på hver side, og en skal stramme bra til

Men så leser jeg videre at du skal justere videre under seiling mens båten krenger f.eks 15 grader osv.

 

Da detter jeg litt av lasset, vil helst gjøre dette trygt til kai.

 

Så kom gjerne med innspill og erfaringer

 

Link to post

Har du bilde av masta og båten? Husker denne som masthead, altså at forstaget går helt opp til mastetoppen, men her kan jeg ta veldig feil.

 

For å gjøre det veldig basic, fest en dregg eller lodd til ett fall, juster overvant til loddet har samme avstand til rekke på begge sider, da står masta midt i båten (fallene strekker seg, med lodd klarer du å ha konstant strekk. Alternativt heis opp ett målebånd i metall). Hvor stramme overvant skal være er vanskelig å beskrive, sjekk andre seilbåter i havna så er du omtrent innenfor. Stram undervant til masta er rett, sideveis. Undervant skal være litt slakkere enn overvant. Kan skrives bøker om riggtrim, men forslaget er godt nok til  å dra ut å seile med. Masta bør være relativt rett sideveis når du seiler, litt bøy bakover. Bøyer masta fremover må seilene ned, slakk undervant. Hvis doble undervant slakk bakre, stram fremre.

 

Grunntrim skal settes ved kai. Hvis du vil ha strammere rigg må det gjøres når du seiler for å unngå å overbelaste strekkfisker. Stram da like mange omdreininger på hver halser.

 

Hvis du i mellomvind tar bilde oppover seilenet kan jeg komme med mer spesifik tips når du har grunntrim.

Link to post

Da husket jeg riktig rigg, men med undervant som både går fremover og bakover er jeg litt grønn, så håper noen andre kan bidra. Jeg ville prøvd med litt bøy i masta, akkurat så du ser at midten på masta er litt forenom er rett linje fra toppen.

 

Vindex settes enklest på når masta står. Klatresele eller båtmansstol så kommer du enkelt opp. Ha en person nede som vet hvordan han sikrer, bruk storseilfallet til å heie i, bruk genoafallet som sikring. Bruk alltid to fall hvis du ikke er sikker på kvaliteten på fallet (nytt), avlastere og vinjer.

Link to post

Kjøp en Vajert eller lignende. Da kan du til enhver tid måle riggspenningen.

Jeg synes masten logger ganske mye på den båten? Eller lyver bildet?

På en sånn båt skal masta i utgangspunktet stå helt rett.

Bruk et målebånd hivd opp i storseilfallet og mål mot et fast punkt på hver side og juster toppvant inntil mastetoppen står midt på båten. Jeg bruker et merke i fotlista.

Juster undervant sånn at masta er rett.

Juster toppvant til 15% av bruddstyrke. (Det følger en tabell med Vajert'en). Juster undervant til 10%.

Teit akterstaget til 10%.

Nå skulle du ha et godt utgangspunkt for å finne en god trim. Resten kommer når du begynner å seile.

Link to post

Nå skulle du ha et godt utgangspunkt for å finne en god trim. Resten kommer når du begynner å seile.

Er enig i din beskrivelse. Men har du erfaring med doble undervant? Der var jeg difus, og du omtalte det ikke. Må være noen på forumet som har trimmet master med det. Siste båten jeg seilte med doble undervant var i 1995, der var masta trimmet riktig før jeg kom ombord så jeg sjekket aldri forholdet mellom fremre og aktre.

 

Om masta er logget for mye (heller for mye akterover i toppen) finner en best ved å seile. Er båten tung på roret kan det være en fordel å korte inn på forstaget.

Link to post

Før du begynner å stramme kan du godt løsne alle strekkfisker maksimalt og ha fett på gjengene. Sentrer masten og stram sånn passe. Du klarer neppe å overstramme med håndverktøy. Sett undervantene sånn at masten er rett eller med litt bøy hvis storseilet virker dypt. Når du seiler skal ikke le overvant bli ordentlig slakk før du krenger opp mot maks krenging før roret slipper. Hvis det skjer tidligere bør du stramme mer. Kontroller samtidig at det ikke er svikt i dekket der masten står. Noen gamle båter får dette hvis dekket har balsakjerne eller støtten under er svak.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...