Thosse Startet 1.August.2016 Link til dette innlegget Startet 1.August.2016 Hei, Har overtatt en seilbåt, ser at masten/riggen er skeiv så vil ikke prøve å seile før jeg har rettet den opp. Noen som har en grei "how to" på hvordan dette skal gjøres ? Har lest meg frem til at fallet kan brukes til å måle med på hver side, og en skal stramme bra til Men så leser jeg videre at du skal justere videre under seiling mens båten krenger f.eks 15 grader osv. Da detter jeg litt av lasset, vil helst gjøre dette trygt til kai. Så kom gjerne med innspill og erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Har du bilde av masta og båten? Husker denne som masthead, altså at forstaget går helt opp til mastetoppen, men her kan jeg ta veldig feil. For å gjøre det veldig basic, fest en dregg eller lodd til ett fall, juster overvant til loddet har samme avstand til rekke på begge sider, da står masta midt i båten (fallene strekker seg, med lodd klarer du å ha konstant strekk. Alternativt heis opp ett målebånd i metall). Hvor stramme overvant skal være er vanskelig å beskrive, sjekk andre seilbåter i havna så er du omtrent innenfor. Stram undervant til masta er rett, sideveis. Undervant skal være litt slakkere enn overvant. Kan skrives bøker om riggtrim, men forslaget er godt nok til å dra ut å seile med. Masta bør være relativt rett sideveis når du seiler, litt bøy bakover. Bøyer masta fremover må seilene ned, slakk undervant. Hvis doble undervant slakk bakre, stram fremre. Grunntrim skal settes ved kai. Hvis du vil ha strammere rigg må det gjøres når du seiler for å unngå å overbelaste strekkfisker. Stram da like mange omdreininger på hver halser. Hvis du i mellomvind tar bilde oppover seilenet kan jeg komme med mer spesifik tips når du har grunntrim. Sitér dette innlegget Link to post
Thosse Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) Takk for hurtig svar! Da skal jeg i det minste få til grunntrim. Som du ser på bildet så må masta uansett ned for å montere windex. Redigert 2.August.2016 av Thosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Da husket jeg riktig rigg, men med undervant som både går fremover og bakover er jeg litt grønn, så håper noen andre kan bidra. Jeg ville prøvd med litt bøy i masta, akkurat så du ser at midten på masta er litt forenom er rett linje fra toppen. Vindex settes enklest på når masta står. Klatresele eller båtmansstol så kommer du enkelt opp. Ha en person nede som vet hvordan han sikrer, bruk storseilfallet til å heie i, bruk genoafallet som sikring. Bruk alltid to fall hvis du ikke er sikker på kvaliteten på fallet (nytt), avlastere og vinjer. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Thosse, Anbefaler deg å ta en titt i denne riggtuning guiden fra Selden. http://www.seldenmast.com/files/1416926327/595-540-E.pdf Står mye nyttig der, både innledningsvis og på side 37 som omhandler din type rigg ("Masthead rig with one set of in-line spreaders,forward and aft lower shrouds"). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Kjøp en Vajert eller lignende. Da kan du til enhver tid måle riggspenningen. Jeg synes masten logger ganske mye på den båten? Eller lyver bildet? På en sånn båt skal masta i utgangspunktet stå helt rett. Bruk et målebånd hivd opp i storseilfallet og mål mot et fast punkt på hver side og juster toppvant inntil mastetoppen står midt på båten. Jeg bruker et merke i fotlista. Juster undervant sånn at masta er rett. Juster toppvant til 15% av bruddstyrke. (Det følger en tabell med Vajert'en). Juster undervant til 10%. Teit akterstaget til 10%. Nå skulle du ha et godt utgangspunkt for å finne en god trim. Resten kommer når du begynner å seile. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Nå skulle du ha et godt utgangspunkt for å finne en god trim. Resten kommer når du begynner å seile. Er enig i din beskrivelse. Men har du erfaring med doble undervant? Der var jeg difus, og du omtalte det ikke. Må være noen på forumet som har trimmet master med det. Siste båten jeg seilte med doble undervant var i 1995, der var masta trimmet riktig før jeg kom ombord så jeg sjekket aldri forholdet mellom fremre og aktre. Om masta er logget for mye (heller for mye akterover i toppen) finner en best ved å seile. Er båten tung på roret kan det være en fordel å korte inn på forstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Min forrige båt hadde doble undervant. Den gikk best med litt prebend, men jeg tror det kom av et noe utblåst storseil. Men trådstarter må finne ut av dette selv. Bare han vil vite når han seiler båten. Det er viktig med en god utgangstrim. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Før du begynner å stramme kan du godt løsne alle strekkfisker maksimalt og ha fett på gjengene. Sentrer masten og stram sånn passe. Du klarer neppe å overstramme med håndverktøy. Sett undervantene sånn at masten er rett eller med litt bøy hvis storseilet virker dypt. Når du seiler skal ikke le overvant bli ordentlig slakk før du krenger opp mot maks krenging før roret slipper. Hvis det skjer tidligere bør du stramme mer. Kontroller samtidig at det ikke er svikt i dekket der masten står. Noen gamle båter får dette hvis dekket har balsakjerne eller støtten under er svak. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.