Jump to content

Ilas rele til ankervinsj henger seg

mentor70

Recommended Posts

Jeg har et vanskelig problem med min Ilas Inside ankervinsj.

Det første som skjedde var at den virket ustabil. Av og til virket den, mens andre ganger var den helt død. Jeg fulgte Ilas sin feilsøkningsguide på nettet og fikk friskmeldt releet. Alle kontakter er selvsagt renset, pusset med smergelpapir og smurt opp på nytt. Deretter undersøkte jeg motoren og fant ut at den var "smekkfull" av sot/bek og trengte rett og slett en grundig rens. Det hadde vi ikke tid eller kunnskap til å få gjort midt under ferieturen, så jeg bestilte like godt en ny motor til vinsjen. Den gamle begynte å bli gammel, og nytt er tross alt nytt. :)

Blid og fornøyd monterte jeg sammen med en mekaniker på Grebbestad Båtforvarning den nye motoren. Vi testet den i havna og alt så ut til å virke perfekt. Ferien så ut til å være reddet, men da vi kom ut i skjæra og skulle trekke opp ankeret hang releet seg opp og motoren ville ikke stoppe, så jeg var tvunget til å svitsje over motorvernbryteren. Jeg så ingen annen løsning enn å byttet releet også. Nytt rele ble montert. Testen i havna viste at alt virket som det skulle. Igjen dro vi ut på en holme, men når ankeret skulle opp igjen skjedde eksakt det samme med dette releet. Både motoren og releet er originale deler som passer sammen (1000 W). Releet henger seg også selvom alle styrekablet til releet er frakoblet, så signalfeil i styresignalene/komponentene kan elimineres som årsak.

Nå vet jeg rett og slett ikke hva som kan være feil, så alle tips mottas med takk.

bilde

bilde

Høres dessverre ut som det nye releet holder på å ta kvelden også... Ingen ekspert på båtvinsjer, men normalt sett vil et rele/kontaktor som kobler inn/ut ved stor belastning ha et vesentlig kortere liv enn en som kobler ved liten belastning.

Gjelder forsåvidt også kjøring.

Om man feks bruker vinsjen til å dra inn dreggen, mot vind/strøm, uten bruk av motoren i båten så drar denne lille ankervinsjen noen tonn båt. Da vil utstyret bli kortlivet.

Samme om man bruker vinsjen til å kjøre fast dreggen i feks uthavn.

Som jeg har forstått det så er vinsjen i all hovedsak tiltenkt å dra inn dreggen mens det er slakk på tauet/kjettingen. Og så vil den naturligvis brukes til å justere avstanden til land i uthavn.

Strømmen til vinsjmotor blir brutt på en plass, i releet. Om motoren fortsetter å gå selv om styrekabler er frakoblet ser jeg ingen andre logiske forklaringer enn at releet har brent seg/hengt seg opp.

Kunne vært en intern koblingsfeil i releet, men da skulle det ikke ha fungert ved første prøving heller.

Da er jeg enig i at det høres ut som det er brent.
Kan jo være produksjonsfeil, feil merking og mye annet rart som gjør det. Kan det være at slurebremsen er for stram, så motoren og releet blir overbelastet når ankeret er helt oppe? Når du da prøver å skru av med alt for høy belastning drar du ut en lysbue som brenner releet.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...