mentor70 Startet 1.August.2016 Link til dette innlegget Startet 1.August.2016 Jeg har et vanskelig problem med min Ilas Inside ankervinsj. Det første som skjedde var at den virket ustabil. Av og til virket den, mens andre ganger var den helt død. Jeg fulgte Ilas sin feilsøkningsguide på nettet og fikk friskmeldt releet. Alle kontakter er selvsagt renset, pusset med smergelpapir og smurt opp på nytt. Deretter undersøkte jeg motoren og fant ut at den var "smekkfull" av sot/bek og trengte rett og slett en grundig rens. Det hadde vi ikke tid eller kunnskap til å få gjort midt under ferieturen, så jeg bestilte like godt en ny motor til vinsjen. Den gamle begynte å bli gammel, og nytt er tross alt nytt. :) Blid og fornøyd monterte jeg sammen med en mekaniker på Grebbestad Båtforvarning den nye motoren. Vi testet den i havna og alt så ut til å virke perfekt. Ferien så ut til å være reddet, men da vi kom ut i skjæra og skulle trekke opp ankeret hang releet seg opp og motoren ville ikke stoppe, så jeg var tvunget til å svitsje over motorvernbryteren. Jeg så ingen annen løsning enn å byttet releet også. Nytt rele ble montert. Testen i havna viste at alt virket som det skulle. Igjen dro vi ut på en holme, men når ankeret skulle opp igjen skjedde eksakt det samme med dette releet. Både motoren og releet er originale deler som passer sammen (1000 W). Releet henger seg også selvom alle styrekablet til releet er frakoblet, så signalfeil i styresignalene/komponentene kan elimineres som årsak. Nå vet jeg rett og slett ikke hva som kan være feil, så alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 koblingsfeil, eller en bryter som "henger" når den har blitt aktivisert Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Takk for input SandAnker, men jeg forstår ikke hvorfor koblingsfeil eller en bryter som henger seg kan våre årsaken til dette i og med at releet fortsatt henger når alle styrekabler er koblet fra. Fint om du kan utdype din teori nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Høres dessverre ut som det nye releet holder på å ta kvelden også... Ingen ekspert på båtvinsjer, men normalt sett vil et rele/kontaktor som kobler inn/ut ved stor belastning ha et vesentlig kortere liv enn en som kobler ved liten belastning. Gjelder forsåvidt også kjøring. Om man feks bruker vinsjen til å dra inn dreggen, mot vind/strøm, uten bruk av motoren i båten så drar denne lille ankervinsjen noen tonn båt. Da vil utstyret bli kortlivet. Samme om man bruker vinsjen til å kjøre fast dreggen i feks uthavn. Som jeg har forstått det så er vinsjen i all hovedsak tiltenkt å dra inn dreggen mens det er slakk på tauet/kjettingen. Og så vil den naturligvis brukes til å justere avstanden til land i uthavn. Strømmen til vinsjmotor blir brutt på en plass, i releet. Om motoren fortsetter å gå selv om styrekabler er frakoblet ser jeg ingen andre logiske forklaringer enn at releet har brent seg/hengt seg opp. Kunne vært en intern koblingsfeil i releet, men da skulle det ikke ha fungert ved første prøving heller. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Slipper reléet når du skrur av med motorvernbryteren? Eller henger det fortsatt inne da? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
mentor70 Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Hei Lars Martin Releet henger fortsatt inne etter at vernet skrus av. Når jeg slår på strømmen igjennom vernet igjen, så starter motoren umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Hei Sjøfarer Jeg støtter også din konklusjon. Dette er ingen koblingsfeil, men et skadet rele. Spørsmålet for meg er hvorfor dette nye releet (som ikke tidligere er brukt) brenner seg fast med en gang? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Da er jeg enig i at det høres ut som det er brent.Kan jo være produksjonsfeil, feil merking og mye annet rart som gjør det. Kan det være at slurebremsen er for stram, så motoren og releet blir overbelastet når ankeret er helt oppe? Når du da prøver å skru av med alt for høy belastning drar du ut en lysbue som brenner releet. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Uglesett Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Jeg minnes at hvis det mangler en stoppskive eventuelt legger den på feil side / drar til for hardt på mutterene til kablene, kan relé henge seg. Sjekk dette... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.