Jump to content

Buster XL - ettermontere dør mellom konsollene?

Saltværingen

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt ny båt, Buster XL fra 2007.

Båten har konsoller både på styrbord og babord side. Mellom disse er det passasje for å gå fram til uteplassen foran. For å hindre gjennomtrekk ved kjøring følger det med en "dør" av typen "rullegardin" som legger seg sammenrullet nede på dørken når den ikke er i bruk.

Denne løsningen oppleves litt improvisert og jeg kan godt tenke meg å finne en bedre løsning. Dagens nye Buster XL har en annen løsning med en mer holdbar dør i plast, plexiglass eller lignende. Jeg tror konsollene i dagens båter er noe endret fra min modell, så jeg tror kanskje ikke det lar seg gjøre å ettermontere en dør produsert for nye XL på min båt.

Er det noen som har erfaring med dette?

Noen som vet hva som finnes å få tak i?

Evt. hva som lar seg gjøre å lage selv?

Takknemlig for gode forslag!

Ingen som har gode forslag?

Jeg sendte en forespørsel til nærmeste forhandler og fikk tilbakemelding om at de ikke kunne levere noe som passer. Mente jeg enten måtte konstruere min egen løsning, evt se på om det lar seg gjøre å tilpasse dør fra nyere modell.

Er uansett interessert i å høre dersom det er andre som har erfaringer å dele.

Aller aller enkleste er kanskje å få skjært til ei aluplate som du bøyer i "rett vinkel". så skjører du ut et høl og skrur fast ei plexiplate i/over.

så et par hengsler og ei gassfjær..

Pent? vetche.. men det er jo en Buster.. ?

Edit: glemte håndtak.

Alternativ til gassfjær er å lage vridbart dørhåndtak som låser døra...

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Tusen takk for gode forslag!

Det stemmer at det er en horisontal knekk der vinduet starter.

Gassfjærer høres ut som en god ide med tanke på å få døra til å stå i enten åpen eller lukket posisjon.

Selve konsollene er laget av plast, og jeg tenkte kanskje det hadde vært greit om døra også ble laget av plast. Men det er kanskje enklere å lage noe i aluminium.

Tror jeg skal prøve å få tatt en nærmere titt på hvordan det er gjort på dagens utgave. Mener døra der er todelt der øverste delen er vindu, og nederste er dør. Disse kan åpnes/lukkes uavhengig av hverandre.

Jeg liker best at ting ser litt ordentlig ut, og ikke minst at det fungerer som det skal.

• 4 år senere...

Hei. Dette er en gammel tråd, men problemet med rullegardinet er der fremdeles. Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk med akryl. Dette er nytt for meg, har aldrig varmet eller bøyd dette tidligere men har jo sett på youtube. Resultatet ble ikke perfekt. Den jiggen jeg lagte burde vært mye tettere for å hindre bølger i bøyen. Var uheldig med feil blad i sagen, så knakk av 3-4cm som førte til at døren ble litt for lav.Venter på noen flere festedetaljer som låser delene i åpen tilstand. Men har bestemt meg for at dette blir stående. Det fungerer vedlig godt mht. vind, kjapt å lukke/åpne+  å hindre hunden å tråkke i fiskekroker.

Bøy.jpg

innside.jpg

innside1.jpg

lås.jpg

montert.jpg

ute.jpg

åpen.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...