Jump to content

alicraft 14fot. kort eller lang stamme?

108281

Recommended Posts

Hei er ny hær. og har sett litt rundt...

Har kjøpt en båt uten motor,det er en alicraft 14 fot

har lest rund på forumet,ogfunnet ut at kort stamme er 15",og lange 20" .

båten min er 17" fra øverst på speilet til nederst på båten, da jeg har skjønt at det er slik det skal måles.

så...blir det da best med kort eller lang stamme?

mine tanker er at kort stamme kan bli for kort, og at (vingen) på motoren blir over vannlinjen, samt at lang stamme blir for lang og kan "holde" igjen båten litt, samt kan bli vinglete i fart...

tips mottas med takk :)

Kan teoretisk funke med kort stamme med stålpropell eller 4-blads alu.

Kommer jo an på bunnfasongen. Den er vel ganske flat under så kan kanskje bli et problem.

Sikker på at du har målt helt korrekt? 43 cm?

Google Alicraft 14 så finner du mange finn-annonser med masse bilder av båt/motor.

Ser ut som mange har kort stamme.

Men det finnes jo bare en måte å prøve det på, hvis du ikke vet noe om båten fra før av og vil ha kort stamme.

Men du får nok svar fra noen som vet fasit her.

Lang stamme kan jo justeres opp i høyden med egnet brakett om den skulle bli for lang.

Utvalget av nyere motorer med lang stamme er jo størst da.

Les også her https://baatplassen.no/i/topic/72004-større-motor-på-alicraft-14-fot/

Det er nok lang stamme på dette bildet

bilde

Denne har kort stamme og montert lengst ned

bilde

Bildet under her viser at motor er montert altfor langt ned, evt. for lang stamme.

Men det er en Alicraft 16. Rart de ikke har montert den i øverst posisjon...

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

ja 43 cm fra toppen av speilet, til bunn av båt, ikke vannlinjen, di fann vel ut at denne båten var en 16fot, min er bare 14, eller nærmere 13,  404 cm fra akter speilet helt til tuppen på bauen, så min er vel litt mindre, men er kansje samme støpingen av hekk på disse...eller..vet ikke ..va liksom så midt i mellom alt :)

Redigert av 108281 (see edit history)

Når lang stamme er for langt på 16-fotern så er det nok for langt på 14 fotern også. Hvis det ikke er forskjell på årsmodeller da.

Kan jo være at nyere båter har et annet skrog.

Bildet i midten av Yamaha 60 med kort stamme ser jo ut til å passe på båten da. Burde gå rimelig kjapt.

Kjappere enn 30 knop iallefall som oppgitt i annonsen. Minst 35 knop ville jeg ha tippet med rett propell.

En annen oppgir 40 knop med 55 hk...

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57509064

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...