Jump to content

Er det farlig å kjøre eller seile på fiskebøyer?


zooper

Recommended Posts

Ved nattseilas er ikke alltid fiskernes bøyer så lett å få øye på, i aole fall ikke før man er rett på dem. Langs Svenskekysten ligger de rimelig tett. Jeg lurer derfor på om det er noen særlig fare forbundet å seile eller motre på dem med seilbåt? Hva med andre typer båter? Jeg har truffet et par før uten at det skjedde noe...

 

Dersom vinden eller strømmen går på tvers av båtens retning velger jeg som regel å gå nedstrøms for bøyen eller holde god avstand, men vet ikke om det har noen betydning. Midt på svarte natta er det fort gjort å kjøre over en. Jeg elsker nattseilas, men har ikke lyst til å bli en fiskers fangst.

Link to post

Du tenker på blåsene som markerer teiner og annen fiskeredskap? Har seilt på slike mange ganger, men prøver så klart unngå dette. Det har gått bra hver gang, men har ikke lyst at blåse eller tauverk skal hekte seg fast i propellen midt på natta! Stort sett er oppdriften såpass at blåsa velger å gli langs vannlinja i stedet for under båten, men enkelte folk bruker så alt for små blåser, burde vært forbudt :headbang:

 

Når man går for motor vil jeg tro risikoen er noe større, uten at jeg kan si jeg har opplevd det selv. I havna der jeg ligger ligger det ofte mye blåser foran innseilinga, og havna har kraftige gatelys som blender i mørket Da er det ikke så lett å se eventuelle blåser. Pleier la matrosen sitte framme i baugen og lyse med ei kraftig lykt den siste biten hvis det er mørkt.

 

For et par år siden hadde en bekjent akkurat fått ned seilene og gikk for motor inn mot land. Plutselig merket han at turtallet sank, så ristet båten og så stoppet motoren. Der hadde han sannelig fått med seg ei blåse med en vase med tau rundt aksel og propell. Ikke noe kjekt, spesielt ikke i mørket. Heldigvis var det rolige vindforhold den kvelden, så sønnen hans heiv seg i jolla og slepte skuta inn. Snorklet ned dagen etter og fjernet tauet, da så han teina hang og dinglet noen meter under båten :giggle:

Link to post

[...] enkelte folk bruker så alt for små blåser, burde vært forbudt :headbang:

 

Det verste er de som er merket med hvite plastkanner, av varierende størrelse. Ikke bare er kannene for små, men de er hvite, og nesten helt usynlige når du seiler i mot sola, og bølgene bryter litt. Har sett mye av dette rundt Hvalerøyene.

Link to post

Senest for et par uker siden ble en seilbåt liggende bom fast utenfor Lauer, etter å ha huket seg fast i fiskeredskap. På stedet hvil, til tross for bris og en del sjø fra SSV.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Guest Avmønstret#

 

Dersom vinden eller strømmen går på tvers av båtens retning velger jeg som regel å gå nedstrøms for bøyen eller holde god avstand, men vet ikke om det har noen betydning. 

 

Jeg går alltid "på oversiden" ifht vinden/strømmen, hvis jeg kan velge, i forhold til alle "faste gjenstander" i sjøen. 

 

Se for deg at en kveil med tau festa til blåsa har løsna og henger i sjøen, da henger den i retning "med vinden/strømmen". Eller annet rask/tau/dritt som har kommet drivende i sjøen og hektet seg, det vil henge i vind/strømmretning på bøya/merket. 

 

--------

 

Og ja, en bør holde seg et stykke unna. Hekta selv da jeg gikk litt nært en blåse utenfor Hvasser i sommer. Dvs jeg hekta med kjølen så båten bremsa ordentlig opp før det slapp. Fikk ikke gjort noe som helst før det var over. Burde selvsagt slått i fri med en gang for å unngå å få det i propellen... men det rakk jeg ikke. Mest fordi jeg ikke skjønte hva som skjedde før jeg så blåsa gli forbi båten rett etterpå. 

 

Ble egentlig litt glad da jeg umiddelbart trodde det var motoren som stoppa eller noe ;-)

Link to post
Guest Avmønstret#

Har doble og balanserte ror uten skjegg og med ca 1 cm glipe mellom skrog og ror. Så om jeg får noe dritt litt ut på siden bak så kan det fort hekte mellom skrog og ror og henge på roraksling. Men rorene er lettere tilgjengelig siden de er montert ut/opp på siden bak så... sånn er det. Best å holde seg unna så godt en kan :-)

Link to post

I mina farvatten är fiskenät i regel utmärkta med s k vakare, dvs en käpp med en flagga i toppen. Dom gör i regel ingen större skada på båten om man skulle råka köra på dom, och själva fiskenätet är så långt ner så det går man fri över, men problemet är att fiskaren ofta låter ett par meter /blå/ flytande nylonlina hänga lös från vakaren. Denna lina har ju då en benägenhet att fastna i propellrarna /speciellt om det inte finns någon skyddande skädda under/.

 

För några år sedan så misstänkte jag att jag hede fått något i propellern när halva säsongen hade gått. Det hördes ett svagt smällande under aktern. Men sen försvann oljudet och jag tänkte inte så mycket på det. Men när jag tog upp båten på hösten så såg det ut så här:

 

bilde

 

Så säkrast är nog att undvika att köra nära fiskeredskap om det går!

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Når det dunker sett mororen i fri og vent til bøya skal komme opp bak båten. Har kjørt på noen blåser, men heldigvis har ingen kommet inn i propellen. T kjøl er det kjipeste, da må en bakover før en før løsnet tauet. Går stort sett bra. Det som hørtes værst ut var på vinterseilas, minus 10 grader, Da var blåsa frossen, så smalt skikkelig i skroget.

Link to post

Fikk fiskeutstyr i propellen forrige uke. (Seilbåt med seildrev) Jeg svingte for å gå klar av en bøye jeg så, men gikk da rett på en jeg ikke så! Det ble vibrasjon, turtallet droppet og svak dunking i skroget. Trodde først propellen hadde mistet et blad, men et kjapt bad avdekket at det var fiskeutstyr som var problemet. Det var ikke et vindpust i lufta, flatt vann og vi var et par hundre meter fra land så det var ikke noe dramatikk i bildet. Tauet mellom to blåser hadde tredd seg inn på et propellblad, tauet hadde ikke surret seg rundt propellen så det var en smal sak å fjerne utstyret. Heldig tross alt!

Link to post

Jeg har hatt full stopp med motorbåten Saowanee to ganger pga. teinetau i propellen. En gang måtte vi hentes av redningsskøyta før vi gikk på et skjær. Det var nestenhavari. Den andre gangen gikk jeg i vannet i november i høy sjø med brødkniven og skar vekk så mye at vi kunne rotere propellen.

 

Nå er jeg blitt veldig forsiktig. Dersom jeg ser at jeg har gått for nære en blåse slår jeg av motoren umiddelbart og lar båten sige forbi. Det holder som regel ikke å sette i fri, da propellen likevel sviver rundt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg så en gang en småbåt (ca 14 fot) få bråstopp og velt pga teinetau i propellen på påhengsen. Lå i plan og traff godt på teinetauet. Må ha vært maks uheldige. Tauet røk ikke, båten fikk rykk og bråstans. Motor gikk for fullt og sammen klarte dette å vri båten på et vis. Alle ombord ble kastet i vannet. Sammen med telt, soveposer etc. Så har respekt for teinetau. 

 

Jeg kjøpte meg godt søkelys, samt monterte lys i bauen på båten (med påhengs) i fjor høst. Fisker endel, og i oktober blir det mørkt tidlig og det er mange teinetau å kjøre sikk sakk mellom på veil inn til havna (hummersesongen). 

Med den store båten så har jeg nok blitt reddet av flyndren noen ganger...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...