Jump to content

Honda BF50 1999 - hva passer om hverandre av deler?

ko-stens

Recommended Posts

Noen med peiling på Honda utenbordsmotorer?

Må ha nytt undervannshus til min Honda BF50 fra 1999 (ca 1999 - klarer ikke finne det ut helt sikkert).

Vet at andre merker har motorer som er like fra 40 - 60 hk og der omkring, og deler går om hverandre i hytt og pine, men hva med Honda? Passer 40, 45 og 60 hk sine undervannshus, feks? Når var det eventuelt endring på 50-hesteren? Regner med at en fra 2015 ikke passer, feks. Er årsmodell veldig nøye?

Ringte West System i dag, og han i andre enden turte nesten ikke si prisen... 30 - 32 000,-. Visste at dette er dyre saker, men at det skal koste bortimot dobbelt så mye som hos andre merker, er helt hårreisende.

Med litt flaks, kan en kanskje få tak i noe fra Sverige. Ser det er flere butikker som har brukte undervannshus. Om de har til min er vel en annen sak. Men får nå prøve dette først, før jeg rolig senker motoren på dypt vann og glemmer hele greia....

35, 40, 45 og 50 bruker nok samme deler.

Nå er det jo slik at Honda brukte Mercury undervannshus på noen modeller på 90-tallet bl.a., og det ville jo ha forenklet mye om det skulle være likt.

Men tror disse er modifisert litt for å passe Honda.

Gjelder bl.a. BF75 og BF90 

http://www.michigan-sportsman.com/forum/threads/1997-1998-honda-bf75-90-replace-mercury-made-lower-unit-with-1999-2006-honda-made-lower-unit.561441/

BF60 er jo en mye nyere konstruksjon, så vet ikke om det passer.

Endring på 50 var jo at den fikk EFI istedenfor forgassere, tror ikke undervannshuset var endret.

Men her finner du jo deleoversikt til alle.

http://www.boats.net/parts/search/Honda/Outboard%20Engine/parts.html

Har du ikke serienummer på motoren? Pleier å stå årstall der også.

Ebay eller andre utenlandske/US steder er nok løsningen.

Kom over denne historien, kanskje noe å plukke opp der

https://sites.google.com/site/fuzzywidget/honda-50hp-lower-unit-failure

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takker for svar. :-)

I utgangspunktet skulle det ikke være noe problem å bytte propellakselhuset, som jeg selv klarte å ødelegge, men så viser det seg at selve undervannshuset antageligvis har vært frostsprengt. Dette har ødelagt gjenger/feste for akselhuset. En eller annen har reparert det ved å skru i små skruer for at det skulle sitte fast. Dermed ble det "beyond repair", og da må jeg ha hele skiten... Verkstedfyren mener i hvert fall at det neppe vil bli bra om han prøver å fikse det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...