Sun Flyer Startet 2.August.2016 Link til dette innlegget Startet 2.August.2016 Heisann, Har et kjøleskap i båten med atskilt kompressor. Den funker ikke lenger og jeg vil bytte den ut. Dette er ca 10 år gammelt og av merket Frigomatic. På kompressoren står det frigomatic 35F. Sånn som jeg ser det virker det som om de fleste kompressorer man finner f.eks isotherm hos seatronic heter noe med 35F som denne: http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_258/isotherm-kjoleaggregat-p-5700 der kompresortypen er Danfoss BD35F. Tyder dette på at jeg bare kan kjøpe en ny kompressor og koble på den gamle fordamperen som jo er tilpasset kjøleskapet mitt? Eller er det andre koblinger nå enn før. Eller er koblingene helt standard på de fleste merker? Noen som har peiling? Min lokale maritimbutikk sier at jeg må bytte begge deler, men har ikke greiene på lager sånn at jeg kan se om koblingene er de samme. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bjoove Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Du kan kappe koblingene og lodde rørene sammen. Det er gjort ombord hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) Kapper du koplingene forvinner kjølemedie og du må ha en kjøletekniker ombord for å fylle systemet. Dette blir fort dyrere enn å kjøpe ett komplett system. Redigert 2.August.2016 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Det finnes ikke overganger fra gammel type kobling til ny da? Dumt å bytte mer enn nødvendig.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) Om den gamle compressor har hurtigkobling kan du teoretisk sette på en ny compressor. Men styring av denne er jo avhengig av at elektronikk er det same. Du vet heller ikke hva som er feil, er det lekkasje og tomt for gass, kompressor feil eller termostatfeil. Og å kappe rør er ikke noe du gjør selv. Når man lodder kobber rør dannes et slagg innvendig i rørene, hvordan unngår du det ? Når du tester for lekkasje, hvordan gjør du det ? Hvordan vakumerer du og fyller gass ? Hvor får du vakuum kompressor og gass, vekt for kontroll av gass mengde, vakuum måler osv ? Om du ikke kan svare på bare ett av spørsmålene, kan du bare la være å fikle med det. Vi som bl.a. er utdannet kjøle montører og har erfaring, avråder egen innsats uten kompetanse. Derimot kan du kjøpe deg ett nytt anlegg som du viser til. Det har hurtigkobling og ferdig gass fyllt. Så det er bare å koble opp og strekke rør til fordamper. Det kan du sikker gjøre selv. Å reparere det gamle blir ikke noe billigere. Redigert 2.August.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sun Flyer Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Hei igjen. Saken er at den gamle kompressoren egentlig fungerer som den skal. Problemet er at i stedet for kjøleribbe med vifte så har den kjøleblokk med sjøvann. Jepp du leste riktig. Den er sjøvannskjølt. Så denne "blokka" har tettet seg og siden ny blokk ikke er å få tak i må jeg bytte kompressoren. Jeg kan selvfølgelig prøve å plukke av blokka og se om jeg finner tak i en vanlig kjøleribbe med vifte som passer, men det virker ikke som man får tak i sånne deler med mindre noen har en defekt luftkjølt frigoboatkompressor som jeg kan plukke fra. Jeg vil gå over til vanlig luftkjølt som funker fint her i nord europa. Den sjøvannskjølte var sikkert strålende når båten var i karibien for noen år siden. Den koblingen mellom kompressor og fordamper hos meg ligner veldig på de man ser på bildene på den jeg linket til, så jeg hadde håpet å slippe unna med kun kompressor. Mener å ha hørt at det skal være en innebygd ventil på koblingene som gjør at kjølemedie ikke lekker ut når man kobler fra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bjoove Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Helt klart, dette er noe du må ha en kjølemontør til å gjøre :) Han kapper, lodder, trykktester og etterfyller kjølemedium. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Da blir det jo billigere å kjøpe det settet på seatronic og bytte hele greia selv. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Hei Eg bytta kompressor og fordampar for nokre år sidan. I følje manualen skal det vera råd å kopla dei frå kvarandre, flytta dei, og kopla dei saman att. Eg har liten tru på å bytta berre kompressoren. Utan å ha sett kompressoren har eg litt tru på at det kan vera verdt å freista å staka opp kjølekanalane? Det treng sjølvsagt ikkje å vera originale kjøleribber. Ei blokk med kjøleribber og varmeleiande masse mellom den og kompressoren bør kanskje duga? I tillegg må du sjølvsagt ha ei vifta. Eg kjøpte BF50-kompressor til vår kjøleboks på ca. 280 liter. Den er for kraftig, og BF35 hadde vore kraftig nok. Den er òg mykje rimelegare. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Blir nok til at eg skifter heile dritten, ja. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 . Jepp du leste riktig. Den er sjøvannskjølt. Så denne "blokka" har tettet seg og siden ny blokk ikke er å få tak i må jeg bytte kompressoren. .... Hei Sun Flyer jeg har det samme på min fryseboks...... er det en sånn her ? http://www.italnordic.se/artikel.php?kid=436-449-453&sok=&id=2997 sjekk med Italnordic Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 3.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Nei, hos meg pumpes sjøvann opp til kompressoren i stedet for vifte a'la luftkjøling. Den du viser til involverer ikke sjøvann inn og er mye smartere. Jeg går nok for en løsning med en ny kompressor og fordamper. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 ok, missforstod deg........men det er lett att det blir litt bunnstoff eller skjell på den der klumpen.....kjører med høytrykk på høsten for o blåse den ren..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bergen Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Om den gamle compressor har hurtigkobling kan du teoretisk sette på en ny compressor. Men styring av denne er jo avhengig av at elektronikk er det same. Du vet heller ikke hva som er feil, er det lekkasje og tomt for gass, kompressor feil eller termostatfeil. Har tilsvarende problem med at compressor har sluttet å starte (den har fusket Ganske lenge). Men da jeg har ASU ønsker jeg kun å byte compressor og ikke hele sulamitten. Det er hurtigkoblinger på rør og jeg kan få kjøpe identisk compressor (BDF35). Men hvor mye varierer mengde av kjølemedium? Den nye er tilpasset en mindre fordamper og hvordan vil dette slå ut på min ASU? Er forskjellen på mengde kjølemedium stor? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Det er bare litt som vil lekke ut. Koblingene har ventil som stenges når du kobler fra. Så det vil sikkert fungere greit? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bergen Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Ja de er laget for å koples til og fra, men jeg forstår at den enkelte compressor har en mengde kjølegass tilpasset den kondensatoren som den skal betjene. Så selv om en har lik compressor har en ikke lik mengde gass på kompressoren. Og det er denne forskjellen og praktisk endring jeg søker å finne ut av. På min gamle BDF compressor er det påstemplet at den har 0,075 kg R134a. Kjøpte du ny, og hva star det I så fall på den? Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Velkommen i klubben av oss "med utfordinger" med kjøleeaggregat. Har sikker omtrent samme systemet som du har ASU system. Jeg byttet kompressoren sist år, hold lenge på å feilsøkte før jeg fikk en kjølemontør til å se på dette. I tilleg til kompressoren, viste det seg at røret inn på fordamperen hadde kommet i klem. Dette ble kappet og fikset av kjølemontør. Dessuten fikk jeg han til å rense systemet og fylle på R135a i rett mengde (vekt) Etter dette har systement fungert optimalt Så med mindre du har tilgang til tabellene for vekt og utstyr vil jeg anbefale å koste på en kjølemontør. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 (redigert) Om du får kjøpt kompressor er det ikke bare å koble på. Siden den gamle ikke fungerer er det feil, f.eks lekkasje og det er tomt for gass. Det må måles trykk og se om det er noe gass igjen og eventuellt tappe ut, deretter trykktestes for lekkasje og ordne det som eventuelt lekker. Deretter må det vakumeres for å få ut all luft, ellers vil det fryse innvendig og ikke fungere om det er noe luft igjen, luft inneholder vann. Kan jo og være feil på termostat, da trenger du ikke bytte kompressor. Det er forøvrig ikke tillatt å slippe ut gass. Skal du jobbe med kjøleanlegg er det ikke tillatt uten autorisasjon. Så anbefaler alle å kontakte en som er autorisert og har de rette verktøyene. Redigert 5.Oktober.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bergen Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Den gamle fungerte fint med tanke på få det kaldt. Elektronikken har fusket I flere år men etter å ha byttet bade rød og svart boks virket alt fint I sommer. Men nå I høst var det ikke lenger liv i kompressor- ingenting skjer. Har også prøvd å kjøre den utenom thermostat og elektronikk (gjorde dette når denne var ute av drift) uten at det er antydning til at compressor vil starte (ja det er tilstrekkelig spenning). Jeg har derfor ikke så mye tro på at lekkasje er synderen (da ville den vel startet, men det vil ikke bli kaldt). Det kom også et ørlite puff når jeg demonterte hurtigkoblinger som indikerte trykk på sytemet. Jeg får se hva gassmengde som står på den nye kompressoren og ta den med til en kjølemontør for å fylle på mere eller tappe av om behov.Men det er vel fortsatt en X-faktor hvor mye gass som står i ASU unit. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Om det er tomt for gass, vil det mest sansynlig være en trykk bryter som kutter strøm til kompressoren. Men siden du har hatt kjøling er det fortsatt gass i systemet. For lite gass gir dårlig kjøling. Om du fyller for mye vil det være fare for sprengning av fordamper pga for høyt trykk. Når den nye kompressoren, som du sier er laget for mindre system, kan du få feil gass mengde. Gassen er i kompressoren og resten av det gamle er i fordamper og rør og da må du ha riktig mengde totalt om du skal bruke det gamle om igjen. Så du må finne ut hvor mye det gamle systemet har av gass og sammenligne med hva den nye kompressoren er laget for. Det beste er om du får målt trykk med den nye kompressoren, da ser man om det er riktig mengde gass. Vi bruker manometer på en service port og R134A skal ha et bestemt trykk for å fungere riktig og safe. Jeg har sertifisering på kjøle anlegg og varmepumper og har bl.a jobbet på fruktbåt som gikk på sør amerika. De båtene har kjøleanlegg av en litt større dimensjon og det brukes et annet kjølemedium, amoniakk pga størrelsen av kjøleanlegget, men prinsippet er det samme. Så mitt råd er at du kontakter en kjølemontør som kan sjekke at allt er ok etter at du har montert den nye kompressoren. (Lønner seg å bruke værnebriller, gassen har høyt trykk og kan skade øyne om det skjer et uhell og gassen strømmer ut.) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hakkannen Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 (redigert) Ble tipset om at eldre typer kjøleremedier/gass kan være brannfarlige da jeg skulle demontere og fjerne det gamle opplegget i min båt, stemmer dette? Redigert 6.Oktober.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 R134A gass som er i kjøleskap kompressoren er ikke brennbar. Men det er høyt trykk som kan gi kuldeskader pga gassen blir fryktelig kald idet den kommer ut i luften som et mye lavere trykk. Selv om de nye gassene ikke er så skadelig på osonlaget, skal de helst ikke slippes ut i atmosfæren. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bergen Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Takk for svar Chris284. Jeg er ikke redd for å bruke en kjølemontør til å montere kompressor, men erfaringsmessig er det ikke så lelt å få en håndtverker (definerer en kjølemontør seg som håndtverker?) til å stille på denne typen småjobber. Men når jeg får den nye kan jeg se hva vekt som står på den og ta med kompressor til en montør og deretter kan han vurdere hvordan jeg/vi skal løse det. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Hvis den nye kompressor er samme type, men er for et system med mindre gass, vil det muligens bli svakere kjøling. Det skader sikkert ikke å prøve koble den på og starte. Du merker fort om det blir kaldt nok. Kan jo hende det blir riktig mengde gass, det er noe igjen i rør og fordamper , da slipper du gjøre mer. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hakkannen Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 R134A gass som er i kjøleskap kompressoren er ikke brennbar. Takk for svar Enig, ikke bra å slippe ut gass! Hos meg var det nok lekket ut en del fra før siden kjølingen var særdeles dårlig, men prøvde få ut det gamle anlegget så komplett som mulig, selv om jeg var redd for om gassen var brennbar eller eksplosiv. Dessverre gikk det hull på et av rørene, men kom ikke lyd av overtrykk, så regner med (og håper) det ikke ble utslipp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.