joppling85 Startet 2.August.2016 Link til dette innlegget Startet 2.August.2016 Hei. Noen som kan svare meg på dette. Kan jeg kjøpe en topp fra en volvo med en d3 motor i(bil)som passer overens med båtmotoren? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Jeg er noe usikker, men tror samtidig "ganske" sikkert at det skal passe, forutsatt at du finner en D5 bilmotor, helt bestemt en D5244T, som er samme motoren som D3'en. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) Og litt søking, så sier jo Wikipedia at det skal være likt, uten at jeg ville stolt blindt på Wikipedia i slike tilfeller ? The D5244T is also offered as a marine engine by Volvo Penta under the name D3.The marinised engine is in large parts identical to D5244T.This includes crankshaft, pistons, camshafts, valves, cylinder block, cylinder head, turbo, injectors and the high pressure pump. The D3 ECU has a modified software Redigert 2.August.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Det finnes diverse varianter av bilmotoren D5. Toppen ble modifisert i 06 med blant annet virvelspjell. Et raskt søk viser at D3-170 toppen har eget Volvo Penta delenummer, mens alle delene internt i toppen ser ut til å ha samme delenummer som bilmotoren. Det kan likevel være mulig at toppene går om hverandre. Husker at AQ171 hadde eget VP nummer på toppen, likevel kunne biltoppen, B234, brukes. VP Delenummer og priser kan du finne her: http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/47706190_001?path=MarineDieselEngines%2F47706190%2F47706190_21%2F47706190_001 Delenummer fra VP kan raskt krysssjekkes her for å se om det er samme nummer på bildelene: http://www.skandix.de/en/ Ser at Penta topp koster 34.000,- inkl. mva. Ligger fra tid til annen brukte biltopper på FINN, skjelden under 10.000,- Biltoppene holder nesten evig, men slurv med utbytting av drivreim medfører fra tid til annen at drivreima, eller løpehjul ryker. Dette medfører at drivreima vikler seg inn i registerreima, Resultatet er ødelagt topp. Sitér dette innlegget Link to post
joppling85 Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Takker for hjelpen. Noen som kan si meg hva forskjellen på d5244t. Har funnet noen topper men de er beskrevet med d5244t12,d5244t4 hva er de bakerste tallene etter t? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 (redigert) Det er forskjellige varianter av motoren. D5244T og T2 er første generasjon (01-06) med henholdsvis 163 og 130hk. Euro3 i bilverden. Samme motor tvers igjennom, men forskjellig software. Vil tro D3 (Båt) er som denne. De etterfølgende motorene har blant annet virvelspjell og oppfyller Euro4 krav i bilverden. Forøvrig en grei oversikt her: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine. Har du sett på https://www.blocket.se/ ? Pleier å være større utvalg i deler der. Sjekk også på https://www.bildelsbasen.se/ Hva er det som er feil på toppen du har? Kanskje den kan repareres, til tross for at Volvo Penta verkstedene neppe gidder å drive med sånt. Redigert 10.August.2016 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Jeg har to D5 motorer med defekt topp, en fra 03 og en fra 08. Følgende delenummer er støpt inn i toppen, over eksosmanifolden. D5244T D5 163hk: 08692974 002 Produksjonsdato 03 25 5 (25.mai 03) Denne har ikke virvelspjell D5244T4 D5 185hk: 30731988 009 Produksjonsdato 08 22 2 (22. februar 08) Denne har virvelspjell Googler du 08692974 og 30731988 finner du bilder som viser ulikheter på innsugsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.