Jump to content

Johnson sea horse 20 ! 82 Start problem

Trønderbygger

Recommended Posts

Hei har kjøpt meg en johnson seahorse 20hp år82!

Har prøvd å dra litt i snora OG den er sinnsykt tung å generelt treg ?skiftet snor til en noe tynnere kan det være årsak ?

(motor har stått en sommer ca )

skal den være så tung eller trengs motor smøring ?

Noe jeg kan gjøre for å få snorstarten litt lettere ?

Starter ikke dradd sikkert 100 ganger

? (ikke sjekka plugga da jeg har null pluggnøkkel her) ingen antydning til å tenne ???

Finner heller ingen choke på den ? jeg som ikke ser godt nok eller ?

Selve spjeldet står lukket på nøytral gass ? normalt ?

Redigert av Trønderbygger (see edit history)

sjekk om du kommer til med annet verktøy enn pluggnøkkel for å få pluggene ut , de sitter som regel ikke så trangt på 2t påhengere. 

kjenner ikke disse så godt, men påhengere vil helst ha ekstra fuel fra choke eller primer for å starte

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Denne typen motor oppleves nok litt tung å dra sammelignet med andre i samme størrelse - det er vanlig.

Gasspjeldet åpner seg lite med maks gasspådrag i fri- det er også normalt.

Skru ut pluggene og sjekk at det er gnist. Er det ikke så koble fra stoppknappen og sjekk igjen.

Pass på at forgasseren er full med bensin før du prøver å starte. Pumpa på slangen skal bli hard og du skal høre at det ikke suser mer i forgasseren når du pumper.

Choke finnes ved siden av stoppknappen ( om den ikke er fjernet )

Hei noen som kan si hva den skruen i front på forgasser er ??

bilde

Har denne modellen kjølestråle ? ?

Har ei kobling fra motor som går over til gummislange til andre siden og inn i en gummikobling med hull under motor bak ved gir hendel ,kobling ved motor er løs/slarkete kan det være farlig ?

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Trønderbygger (see edit history)

Dette er en 84 modell med primerpumpe. Du bruker denne i stedet for choke. Den pumper bensin rett inn bak forgasserspjeldet for raskere start.

Slangen du avbilder er for kontrollstråle av kjølevann. Om den lekker der den er løs blir det litt stygt på blokka, men er ikke farlig med mindre den står i fare for å ramle helt av

Skruen er tomgangsdysa. Grunnstilling er ca en omdreining ut fra bunnen

• 2 uker senere...

Da har jeg fått sjekket at det kommer gnist? ny snor å 10 drag med justering på tomgang skrue/luft så kom den i ca 3 sekunder før den stoppet

Skal prøve å få fikset en video av motor som sviver til derre ?

Regner med den trenger en finjustering og nytt startsnorhus men starthus kan vente siden det fungerer til nå

fikk fiksa snor sånn noenlunde ?

mangler 30cm som ligger på utsida?

Men får til å vikle inn fe siste med fingrene for start værgang ?

men pytt pytt får være til jeg finner en dele snor

til johnson seahorse 20hp 82 eller 84 model

Så gi meg en pm om du sitter på ei snorstart eller elstart ??

Kjapt spørsmål som kanskje er litt dumt men spør likevel ?

Har båten på tralle nå og motor montert og i bøtte ? men båten står ikke sånn som den skal ligge i vannet(vannrett) ,den står tiltet ned så motor står ikke vannrett men tiltet opp ca 3 hull ,med andre ord båten står ikke vanrett ,kan det ha noe med bensintilførsel og gjøre ? Renner ut av forgasser når jeg primer et par gang

Da har jeg fått sjekket gnist på pluggene 100%? og kommet fram til at det er kun den nedre coilen som gir gnist ??

Har ikke multimeter for å sjekke powerpack

bør jeg gå over å pusse alle ledninger og kontakter crc e under svinghjul sett i coiler igjen å prøve på nytt å sjekke om det er coil ??

Eller bare kjøpe ny powerpack og coiler ?? Svir i lommeboka :(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...