Trønderbygger Startet 2.August.2016 Del på Facebook Startet 2.August.2016 (redigert) Hei har kjøpt meg en johnson seahorse 20hp år82! Har prøvd å dra litt i snora OG den er sinnsykt tung å generelt treg ?skiftet snor til en noe tynnere kan det være årsak ? (motor har stått en sommer ca ) skal den være så tung eller trengs motor smøring ? Noe jeg kan gjøre for å få snorstarten litt lettere ? Starter ikke dradd sikkert 100 ganger ? (ikke sjekka plugga da jeg har null pluggnøkkel her) ingen antydning til å tenne ??? Finner heller ingen choke på den ? jeg som ikke ser godt nok eller ? Selve spjeldet står lukket på nøytral gass ? normalt ? Redigert 2.August.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Du bør gjøre om på overskriften på tråden, ellers vil den kunne bli stengt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 sjekk om du kommer til med annet verktøy enn pluggnøkkel for å få pluggene ut , de sitter som regel ikke så trangt på 2t påhengere. kjenner ikke disse så godt, men påhengere vil helst ha ekstra fuel fra choke eller primer for å starte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Er et 12v uttak på siden av motor ? Er det for lading eller lanterner ? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Denne typen motor oppleves nok litt tung å dra sammelignet med andre i samme størrelse - det er vanlig. Gasspjeldet åpner seg lite med maks gasspådrag i fri- det er også normalt. Skru ut pluggene og sjekk at det er gnist. Er det ikke så koble fra stoppknappen og sjekk igjen. Pass på at forgasseren er full med bensin før du prøver å starte. Pumpa på slangen skal bli hard og du skal høre at det ikke suser mer i forgasseren når du pumper. Choke finnes ved siden av stoppknappen ( om den ikke er fjernet ) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 (redigert) Hei noen som kan si hva den skruen i front på forgasser er ?? Har denne modellen kjølestråle ? ? Har ei kobling fra motor som går over til gummislange til andre siden og inn i en gummikobling med hull under motor bak ved gir hendel ,kobling ved motor er løs/slarkete kan det være farlig ? Redigert 3.August.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Dette er en 84 modell med primerpumpe. Du bruker denne i stedet for choke. Den pumper bensin rett inn bak forgasserspjeldet for raskere start. Slangen du avbilder er for kontrollstråle av kjølevann. Om den lekker der den er løs blir det litt stygt på blokka, men er ikke farlig med mindre den står i fare for å ramle helt av Skruen er tomgangsdysa. Grunnstilling er ca en omdreining ut fra bunnen Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 13.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2016 Da røk jeg start snora gitt ? ,hadde ny ligende så fikk tredd inn ny ,da starter problemet med å få strammet fjæra på motoren skikkelig den går litt inn men mangler 30 cm :/ ,noen som kan si hvilken vei og hvordan man strammer opp fjæra ?? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 13.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2016 Da har jeg fått sjekket at det kommer gnist? ny snor å 10 drag med justering på tomgang skrue/luft så kom den i ca 3 sekunder før den stoppet Skal prøve å få fikset en video av motor som sviver til derre ? Regner med den trenger en finjustering og nytt startsnorhus men starthus kan vente siden det fungerer til nå fikk fiksa snor sånn noenlunde ? mangler 30cm som ligger på utsida? Men får til å vikle inn fe siste med fingrene for start værgang ? men pytt pytt får være til jeg finner en dele snor til johnson seahorse 20hp 82 eller 84 model Så gi meg en pm om du sitter på ei snorstart eller elstart ?? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 14.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2016 Kjapt spørsmål som kanskje er litt dumt men spør likevel ? Har båten på tralle nå og motor montert og i bøtte ? men båten står ikke sånn som den skal ligge i vannet(vannrett) ,den står tiltet ned så motor står ikke vannrett men tiltet opp ca 3 hull ,med andre ord båten står ikke vanrett ,kan det ha noe med bensintilførsel og gjøre ? Renner ut av forgasser når jeg primer et par gang Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Da har jeg fått sjekket gnist på pluggene 100%? og kommet fram til at det er kun den nedre coilen som gir gnist ?? Har ikke multimeter for å sjekke powerpack bør jeg gå over å pusse alle ledninger og kontakter crc e under svinghjul sett i coiler igjen å prøve på nytt å sjekke om det er coil ?? Eller bare kjøpe ny powerpack og coiler ?? Svir i lommeboka :( Sitér dette innlegget Link to post
Kim81 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Har du prøvd å bytte om på coilene? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 Kim81; for å bytte om på de må jeg vel kappe ledningene og skjøte dem ? Har 1 jordings kabel på coil og resten går opp til en rund brun kontakt med 3 ledere i Har prøvd plugg fra coil som funker:null gnist Prøvd coil å plugghete :null gnist Sitér dette innlegget Link to post
Kim81 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Ok, det går jo ikke.. Her er en link til en med samme problem. 40hk da men,sikkert samme framgangsmåte?. http://forum.woodenboat.com/archive/index.php/t-163353.html Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 er det mulig å kappe coil ledninger og spleise de sammen igjen for å teste om det er powerpacken ? skal kill switch (stopp knapp ) jordes på coil ? har veldig lite lyst til å kjøpe multimeter til samme pris av coiler om det er powerpack Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 Et multimeter får du fra hundrelappen og oppover, og det kan være nyttig til så mangt. Og du finner uansett ikke feilen uten å feilsøke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.