Jump to content

Og så var det klart for årets 2. båtferie med Trudelutt.

Lars H.

Recommended Posts

Hei alle gode båtvenner.

Noen av oss er heldige, spesielt de av oss som er friske pensjonister og som virkelig kan utnytte båtsesongen. I år hadde vi vår første båtferie tidlig, vi dro nedover svenskekysten 17. mai og var ikke hjemme igjen før etter 50 dager i båten.

I juli har vi holdt oss i ro og gjort andre ting. Men nå er det full fart igjen. Nå er vi vel etablert med rent sengetøy, nyvaskede puter i salongen og øl og vin sentralt plassert i båten. Vi ligger nå i hjemmehavnen i Son. Imorgen tidlig går vi sydover og fyller diesel i Fuglevik litt syd for Moss før vi krysser fjorden over til Åsgårdstrand.

Derfra går vi enten til Kruke-havnen, Havna på Tjøme eller Verdens ende. Vind og vær får avgjøre. Så blir det videre nedover mot Stavern  . . ..  Hvor langt vi går, vet jeg ikke, kanskje kragerø eller Risør? Men vi bør være hjemme før 6. september, da har fruen time hos fotpleieren. Nå blir det vel etter hvert godt med plasser i gjestehavnene. og det er greit når en er kommet opp i årene (blir snart 73) og har med hund. Da er det greit med baugen inn eller kailangs uten noen utenpå eller noen å kravle over for gamle folk for å komme iland.

Jeg kommer vel med noen raporter etter hvert, bare for å erte dere som er ferdig med årets båtferie!

Hilsen Lars H.

Trudelutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

God tur Lars !

Siden du var på Østre Bolæren i fjor kanskje du skulle prøve Vestre(Jensesund) i år.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Bolærne i en eller annen himmelretning, får bli som helgetur ut i september. Blir det vestre, kommer jeg tilbake for mer om stedet. Østre er allerede et favorittsted for meg. Vet du forresten noe om tilstanden på bryggene i Grisebukten på Kommers? Er det den samme gjengen som er der?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gjesteplassene i Fuglevik er jo så absolutt et alternativ for helgeturer, men nå håper jeg inderlig ikke det blåser opp for kryssing av fjorden før ut på dagen imorgen.

Vet du forresten noe om tilstanden på bryggene i Grisebukten på Kommers? Er det den samme gjengen som er der?

Bryggene er i god stand de, tror det er samme gjengen som holder de vedlike. På land har kommunen tilbakeført mye av det gamle kulturlandskapet ved å hugge trær og kutte flis som blir lagt på stiene. Gikk til sydende av øya i våres og det holdes veldig bra vedlike på hele øya. Vi går for øvrig til Fantebukta i helgen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg ser dere nærmer dere Fuglevik nå. Vi var innom der for dieselfylling. Sist vi fyllte var på nedtur til Sverige. Der snudde vi litt før Göteborg, og på den turen har vi brukt 214 liter diesel. Dette blir 0,79 liter pr. nautisk mil. Nå ligger vi godt fortøyd i Åsgårdstrand, i gjestehavnen til Seilforeningen.

Etter en fin tid i Åsgårdstrand, gikk vi idag til Krrukehavnen. Turen gikk i vindstille, men med lange slakke dønninger. Underveis haddde vi et par kraftige regnbyger, og selvfølgelig også da vi la til her på Kruke. Da var det flere ledige plasser, men nå er alle båsene opptatt. Solen skinner og det er 24 grader i luften. Planen er å gå videre sydover, men når det blir får været avgjøre. Her er det så fint at vi kan ligge lenge. Havneavgiften er kr.210,- med strøm inntil 30 fot båt.

Og så var det tid for en luftetur med skipshunden MAX. Og han fant fort frem veien til ljugerbenken på fiskemottaket med sitt eget navn!

bilde

Vi ligger fremdeles i Krukehavnen og koser oss og venter på bedre vær for å komme videre sydover. Nå i kveld er vi vel rundt 10 båter i havnen, og det blåser 10 - 12m/s.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Fendringen fungerer fint. Nå har vi hatt frokost, egg og bacon. Men det kan bli slitsomt med vinden som uler. Under frokosten regnet det også kraftig. Med 15m/s vind som det da var, blir det mye bråk under kalesjen.

Vær du sikker, her ligger vi til det blir bedre, på torsdag? Nå klarner det litt opp med litt sol faktisk. Så nå får jeg vel komme meg i land og lufte skipshunden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...