Lars H. Startet 2.August.2016 Link til dette innlegget Startet 2.August.2016 Hei alle gode båtvenner. Noen av oss er heldige, spesielt de av oss som er friske pensjonister og som virkelig kan utnytte båtsesongen. I år hadde vi vår første båtferie tidlig, vi dro nedover svenskekysten 17. mai og var ikke hjemme igjen før etter 50 dager i båten. I juli har vi holdt oss i ro og gjort andre ting. Men nå er det full fart igjen. Nå er vi vel etablert med rent sengetøy, nyvaskede puter i salongen og øl og vin sentralt plassert i båten. Vi ligger nå i hjemmehavnen i Son. Imorgen tidlig går vi sydover og fyller diesel i Fuglevik litt syd for Moss før vi krysser fjorden over til Åsgårdstrand. Derfra går vi enten til Kruke-havnen, Havna på Tjøme eller Verdens ende. Vind og vær får avgjøre. Så blir det videre nedover mot Stavern . . .. Hvor langt vi går, vet jeg ikke, kanskje kragerø eller Risør? Men vi bør være hjemme før 6. september, da har fruen time hos fotpleieren. Nå blir det vel etter hvert godt med plasser i gjestehavnene. og det er greit når en er kommet opp i årene (blir snart 73) og har med hund. Da er det greit med baugen inn eller kailangs uten noen utenpå eller noen å kravle over for gamle folk for å komme iland. Jeg kommer vel med noen raporter etter hvert, bare for å erte dere som er ferdig med årets båtferie! Hilsen Lars H. Trudelutt Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 God tur Lars ! Siden du var på Østre Bolæren i fjor kanskje du skulle prøve Vestre(Jensesund) i år. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
knuthah Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 God tur herr og fru Helgesen! Gleder meg til oppdateringer :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) Bolærne i en eller annen himmelretning, får bli som helgetur ut i september. Blir det vestre, kommer jeg tilbake for mer om stedet. Østre er allerede et favorittsted for meg. Vet du forresten noe om tilstanden på bryggene i Grisebukten på Kommers? Er det den samme gjengen som er der? Redigert 2.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Båtidyll Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Ønsker der god tur, vi har hatt tre uker i båten, tur/retur Kragerø/Blindleia og jeg var ikke klar for jobb igjen, kunne fint vært denne uken på vannet også å ikke på jobb Men håper dere koser der masse! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Det har åpnet restaurant på Fuglevik med øl-servering (San Miguel) om vinden blir for hard, Lars. Knallgode hamburgere. Verdt et besøk, men det hadde kanskje passet bedre litt tidligere i kveld. Ha en fin tur nedover ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Gjesteplassene i Fuglevik er jo så absolutt et alternativ for helgeturer, men nå håper jeg inderlig ikke det blåser opp for kryssing av fjorden før ut på dagen imorgen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Vet du forresten noe om tilstanden på bryggene i Grisebukten på Kommers? Er det den samme gjengen som er der? Bryggene er i god stand de, tror det er samme gjengen som holder de vedlike. På land har kommunen tilbakeført mye av det gamle kulturlandskapet ved å hugge trær og kutte flis som blir lagt på stiene. Gikk til sydende av øya i våres og det holdes veldig bra vedlike på hele øya. Vi går for øvrig til Fantebukta i helgen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nomen Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 God tur til dere, fra meg også. Jeg tar den siste ferieuka mi til uken selv, så det er ikke bare pensjonister som tar ferie utenom sesong Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
adeneo Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Det er alltid festlig å følge dere på båtferie, med alle rapportene og bildene, enten det er Østfold, Vestfold, Sverige eller hvor det måtte være. Lykke til og god tur. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 God tur!Håper på flotte reisebrev som alltid. Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Gleder meg til reisebrev. God tur! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Pequod Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Har nettopp startet min båtferie nr. 2 selv! Framme i Moss om 20 minutter. Drar nok en gang nedover svenskekysten. God tur! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Kenneth82 Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Hyggelig med ny reiseskildring - god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Kan informere om at Trudelutt passerte meg i Mossekanalen i fin fart sørover! Vi fikk sagt hei og ønsket hverandre god tur. Jeg og jentene skal nå ha frokost før vi kommer oss avgårde, som vanlig en times tid senere enn planlagt, men vi er nå i Sverige i løpet av dagen uansett, regner jeg med... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 3.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Jeg ser dere nærmer dere Fuglevik nå. Vi var innom der for dieselfylling. Sist vi fyllte var på nedtur til Sverige. Der snudde vi litt før Göteborg, og på den turen har vi brukt 214 liter diesel. Dette blir 0,79 liter pr. nautisk mil. Nå ligger vi godt fortøyd i Åsgårdstrand, i gjestehavnen til Seilforeningen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Catch22 Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Hei, reiser også ut i morgen. Blir muligens Bolærne - øynene frem til lørdag, så er det retur til Son for å slippe av madammen og jentungen. Så skal gutta på tur (jeg og sønn på 6år). Regner med at det blir Vestfold - skjærgården ned til Stavern, med retur fredag/lørdag. God tur, kanskje vi sees Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Hei Lars og takk for praten før i dag... Ref Verdens Ende har jeg et noe utydelig bilde her som viser hvordan havnen ser ut nå. Det er flott med mange bøyer og fine longside plasser midt i havna... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Etter en fin tid i Åsgårdstrand, gikk vi idag til Krrukehavnen. Turen gikk i vindstille, men med lange slakke dønninger. Underveis haddde vi et par kraftige regnbyger, og selvfølgelig også da vi la til her på Kruke. Da var det flere ledige plasser, men nå er alle båsene opptatt. Solen skinner og det er 24 grader i luften. Planen er å gå videre sydover, men når det blir får været avgjøre. Her er det så fint at vi kan ligge lenge. Havneavgiften er kr.210,- med strøm inntil 30 fot båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Og så var det tid for en luftetur med skipshunden MAX. Og han fant fort frem veien til ljugerbenken på fiskemottaket med sitt eget navn! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) Vi ligger fremdeles i Krukehavnen og koser oss og venter på bedre vær for å komme videre sydover. Nå i kveld er vi vel rundt 10 båter i havnen, og det blåser 10 - 12m/s. Redigert 7.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Andboats Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Godt at dere har fendret mot nattens kraftig meldte vind. Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Fendringen fungerer fint. Nå har vi hatt frokost, egg og bacon. Men det kan bli slitsomt med vinden som uler. Under frokosten regnet det også kraftig. Med 15m/s vind som det da var, blir det mye bråk under kalesjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 For noen minutter siden var vindkastene i overkant av 20 m/s både på Færder og Svenner. Regner med at du har liggedag i dag også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Vær du sikker, her ligger vi til det blir bedre, på torsdag? Nå klarner det litt opp med litt sol faktisk. Så nå får jeg vel komme meg i land og lufte skipshunden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.