VannTro Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Tenker det blir Krukehavn frem til torsdag jeg om ikke værmeldingen snur, det er tøff utseiling syd fra Hvasser. Nå er det jo ikke det verste stedet å ligge, skjer alltid noe der og de har jo både butikk og fiskebutikk. Snakker du med losbåten får du sikkert være med dem en tur også (Astor gjorde det et år). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pequod Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Ligger værfast selv, i Halden. Blåser ganske så kraftig her også. Blir nok til tirsdag kveld/ onsdag morgen. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
ydalir Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Hyggelig å snakke med deg i krukhavn LarsH. Vi kom til Son søndag kveld. God tur videre. Jeg følger med ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Det er alltid hyggelig å treffe andre og slå av en prat på bryggen. Vi ligger fremdeles værfast her i Krukehavnen, men vi har det ikke travelt og tar det som det kommer. Nå er vi kun 4 båter i gjestehavnen. Ellers ligger også alle fiskebåtene her i havn. Og det gjenspeiler seg i plakaten på døren til den kjente fiskebutikken her da jeg hadde tenkt meg litt fersk fisk eller fiskekaker. "Stengt pga. manglende råstoff da fiskebåtene ikke er ute!" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Du får sette deg på bryggekanten å slenge ut et snøre. Artig plakat. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Ja, ja, det blir nok dårlig med reker i butikkene nå frem til helgen---- Apropos artige plakater, her er et skilt som du finner på venstre side rett etter du har passert servicebygget. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Nå var det vel egentlig de ferdige fiskekakene jeg var interessert i, så da hadde det nok ikke hjulpet med et snøre i sjøen. Som sagt ovenfor, er vi bare en håndfull båter i gjestehavnen., med dessto flere måker har inntatt bryggene. Også flere skarv har sittet og tørket vingene på bryggen. Den nærmeste var 10m unna, men da hadde jeg ikke kameraet klar. Men denne er nok ikke mer enn 50m unna. Og det var flere av dem, plassert mellom alle måsene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Ja, ja, det blir nok dårlig med reker i butikkene nå frem til helgen---- Apropos artige plakater, her er et skilt som du finner på venstre side rett etter du har passert servicebygget. Jeg likte best skiltet ved spiseplassen for Kafe og Bakeriutsalget. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Fortsatt god tur Lars. Vi ligger værfast selv, men da på Kvitsøy. Rett i nabolaget til din fødeby :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Det var av eldre dato gitt Skarv har jeg for øvrig sett utrolig mye av i år og de menger seg med måkene. På Saltskjær("Dritær-skjær" på folkemunne, da båt-fantene fra den gang man ikke hadde annet enn bøtte om bord, brukte å gå i land der å gjøre fra seg) mellom Holmsbu og Svelvik tusser det av skarv. Skjæret/øya er nå fredet som fuglreservat og er virkelig overbefolket av måker og skarv. Redigert 8.August.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Svensk Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Vi hade kanonsemester på Bolerene Sörlandet och på Ferder fyr. Ferder är fantastiskt Myers rare ting på Bolerene Vi hade fantastiska dagar. Hoppas du inom tid får lika fint väder som vi fick God tur vidare. Redigert 8.August.2016 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Og så har vi etter å ha ligget værfast i Krukehavnen på Hvasser forflyttet os til Stavern. I dag er det strålende sol og rolige vindforhold. Turen på drøye to timer gikk i slake dønninger med nesten ingen vindbølger. Nå ligger vi kailangs på flytebryggen og koser oss. Trude har vært en tur på Meny og handlet matvarer, og jeg på nabobutikken til Meny for bunkring av rødt til glasset. Imorgen er det meldt regn og vind, men etter hvert ser det ut til å bli litt mer stabilt sommervær. Det hadde vært fint å komme oss ned til Jomfruland hvor vi lå så fint sist år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøbliss Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Ja nå kommer endelig høytrykket neste uke, da burde det bli bedre for båtferie. Du er allerede kommet litt lenger enn vi klarte i starten av juli. Bon voyage og videre god ferie! :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Takker Sjøbliss. Her er havneavgiften (med strøm) 175 kroner opp til 30". Det er gratis WiFi med rundt 12Mbps, ICE ligger på 2 - 3Mbps og Telia på 80Mbps(!). Her et bilde fra havnens webcam da vi nettopp hadde lagt til. Nå er det litt fler båter, men godt med plasser over alt. Litt action har det vært. Redningsskyten har tauet inn 3 båter her så langt alt, ingen alvorlige hendelser. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Med "Årets Havnevert 2015" til å ta vare på dere er dere i de beste hender: http://www.b-v.no/index.php/aktuelt2/83-arets-havnvert-2015-ble-inger-kristine-og-stavern-gjestehavn Info Stavern Havn: http://www.larvik.havn.no/fritidsbaater/gjestehavner/stavern/ Det er faktisk planer om bygging av ny molo(ytterligere en molo) for å utvide havna. Sto noe om det i det gratisbladet du finner rund omkring i butikkene i Stavern. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 I dag ble det forflytting til Jomfruland for oss. I sol og 4m/s vind fra nordlig retning, gikk vi ut og rundet Rakkebåene før vi satte autopiloten rett på Jomfruland på utsiden Tvistein. Jeg trudde det skulle bli "flatt vann", men vi fikk 2 - 3m gammelsjø/dønninger som kom inn bakfra som vi surfet sydover på. Normal hastighet hadde vært drøyt 7 knop, men idag gikk det unna i 8 - 9 knop! Utenfor Rakke var sjøen i tillegg rotete som alltid, men helt uproblematisk. Nå Ligger vi på Jomfruland i en havn med godt med ledige plasser. Og i ettermiddag kom Tom med Mon Bijou inn på vei hjem etter sin eventyrlige tur fra Lofoten. Da ble det felles grillmåltid, Se hans egen tråd. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Etter noen fine dager på Jomfruland der jeg fikk tatt årets første bad, ble den en 4,7Nm lang tur til gjestehavnen i Valle. I dag har det vært varmt og stille her, opp i 27 grader. Her i gjestehavnen er vi 3 båter. Det eneste problemet er internett. Huawei-routeren fra Telia har slått seg helt vrang, jeg får ikke kontakt med routeren og dermed ikke nett. Det eneste chatten hos Telia kunne foreslå var en master reset, og da det ikke funket å sende den inn til dem for sjekk. Heldigvis har jeg beholdt ICE, og her ligger hastigheten på 25Mbps med 800MHz uten ekstern antenne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 (redigert) Så på Marinetraffic at dere lå på Valle. Kos dere begge to ( alle tre) Redigert 18.August.2016 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Nå har vi vendt baugen hjemover. Etter noen dager i Valle, ligger vi nå på Helgeroa før vi sansynligvis går til Stavern imorgen. Da vi ankom, var havnen nesten full til av seilbåter til vår store overraskelse. Men forklaringen var at det hadde vært regatta. men de og andre båter gikk etter hvert, så nå ligger vi som eneste gjestebåt her! Dagen idag har vært fin, stille, godt og varmt med strålende sol. Og det har vært mye folk på bryggene og uteserveringene, ordentlig sommerstemning. Også en gjeng motorsyklister hadde funnet stedet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Det ble en dag ligge her på Helgeroa pga. unødvendig mye sjø meldt på Rakkebåene, men imorgen ser det mer komfortabelt ut. Nå er vi kun to båter her, noen venner av oss fra Sagaklubben med en splitter ny Saga 320, og oss. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Andboats Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Flott solnedgang, kos dere ! Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 To flotte båter :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 23.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 (redigert) Nå ligger vi i Stavern etter en nydelig tur uten problemsjø med 3m/s vind rundt Rakkebåene. Her er det en norsk og to tyske seilbåter og vi i vår Saga 27. Idag har jeg hatt årets andre sjøbad (19gr.) rett fra båten. Redigert 23.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Gikk du indre leia over Rakke ? Vi tok den i år i stille vær og det var overraskende godt merket. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 (redigert) Nei, jeg gikk fra Nevlunghavn til litt sør for jernstaken på Hellene innenfor Muleberget. Så dreide jeg NØ og holdt den kursen til jeg rundet jernstaken på Størja innenfor den røde og den grønne staken før jeg gikk nordover mot Stavern. Dette er en rute jeg alltid har brukt og synes er grei. Noen indre merket lei finner jeg ikke på noen av mine kart. Nå er vi forresten den eneste gjestebåten i havnen. Redigert 24.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.