Vindøyet Startet 3.August.2016 Link til dette innlegget Startet 3.August.2016 Jeg har en Eberspascher D3LC fra 1998 i båten. I sommer sluttet den å tenne. Det røyk gråaktig i opptenningsfasne og så avsluttet den av seg selv. Etter er søk på nett mistenkte jeg at glødepluggen var defekt. Denne versjonen av D3LC er ikke selvdiagnostiserende. Varmeren ble demontert, rengjort og glødeplugg, gitter og alle pakninger byttet. Godt og vel 1000.- gikk med. Etter montering tilbake i båten var forventningen stor. Men skuffelsen desto større når når den ikke tente. Etter en del måling fant jeg ut at det er for lav og ustabil spenning på glødepluggen. Dvs bare 8 - 10 V. Mistanken går da til kretskortet som sitter på varmeren, siden jeg har god spenning helt frem til kretskortet. På Ebay kan jeg få tak i nytt kretskort til ca kr 2800.- inkl frakt og mva. Hadde jeg visst at det var løsningen så hadde alt vært greit. Men varmeren har en styringsenhet også. Hvor lenge lever den? Den koster 3000.- på Ebay. Sist og ikke minst så sier Eberspascher selv at vifteenheten har en levetid på ca 2500 timer. I Norge koster den 6600.- og noe mindre i utlandet. Hvis jeg må bytte alle disse delene, så blir prisen omtrent det en ny D4 koster i Norge. Vil ikke konklusjonen bli da at når først en gammel Eber begynner å svikte, så er det ikke noe å reparere på. Kjøp ny. Hva synes dere? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Du har vel trekt konklusjonen allerede.. Eg ville kjøpt ny og montert i båten, vissheten om at utstyret fungerer som det skal har sin verdi. Deretter sett etter ein "delevarmar" til den gamle for å setja saman ein komplett enhet. Ev. selgja den gamle som delevarmar viss du ikkje gidd leita / gjera jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Da er beslutninen fattet. Det blir en Ole Brum-løsning. Prøver å reparere først. Hvis noen har en defekt brenner men med OK elektronikk, så er jeg interessert i å kjøpe den. eller Hvis noen vil kjøpe min overhalte brenner og påkoste elektronikken selv, så kan de få kjøpe den rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 (redigert) Har endel brukte deler til D3LC, men det finnes jo noen forskjellige utførelser av denne. Send meg en im med produktnr. på varmer og delenr. på styrenhet, så kan jeg se hva jeg har. Redigert 5.August.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Takk. Har sendt deg IMF. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.