Jump to content

Er lønnsomt å reparere Eberspächer D3LC fra 1998?

Vindøyet

Recommended Posts

Jeg har en Eberspascher D3LC fra 1998 i båten. I sommer sluttet den å tenne. Det røyk gråaktig i opptenningsfasne og så avsluttet den av seg selv.

Etter er søk på nett mistenkte jeg at glødepluggen var defekt. Denne versjonen av D3LC er ikke selvdiagnostiserende. Varmeren ble demontert, rengjort og glødeplugg, gitter og alle pakninger byttet. Godt og vel 1000.- gikk med.

Etter montering tilbake i båten var forventningen stor. Men skuffelsen desto større når når den ikke tente. Etter en del måling fant jeg ut at det er for lav og ustabil spenning på glødepluggen. Dvs bare 8 - 10 V. Mistanken går da til kretskortet som sitter på varmeren, siden jeg har god spenning helt frem til kretskortet. På Ebay kan jeg få tak i nytt kretskort til ca kr 2800.- inkl frakt og mva.

Hadde jeg visst at det var løsningen så hadde alt vært greit. Men varmeren har en styringsenhet også. Hvor lenge lever den? Den koster 3000.- på Ebay. Sist og ikke minst så sier Eberspascher selv at vifteenheten har en levetid på ca 2500 timer. I Norge koster den 6600.- og noe mindre i utlandet.

Hvis jeg må bytte alle disse delene, så blir prisen omtrent det en ny D4 koster i Norge. Vil ikke konklusjonen bli da at når først en gammel Eber begynner å svikte, så er det ikke noe å reparere på. Kjøp ny.

Hva synes dere?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...