Jump to content

Vinterlagring av båt i hagen, bygge "vugge"?

Hosse

Recommended Posts

Har allerede begynt å tenke litt på vinterlagring av båten. Jeg har faktisk tenkt å ha den på plen hjemme. Har fått tak i en kranbil som leverer den til en hyggelig pris.

Hva trenger jeg ellers? Lurte på om jeg kan bygge en sånn "vugge" (vet egentlig ikke hva det heter) i impregnert tre. Noen som sett oppskrift på dette? Jeg trenger vel et trekk over den også. Ser de selger noen slags stativ til vinterlagringstrekk på Finn.no.

Beklager dumme spørsmål. Er ikke vant til vinterlagring hjemme:-)

Hvis du ikke skal betale kranbilen i en time eller to mens du tilpasser stativet er vel det greieste å sette den i et ferdigstativ første vinteren. Da har du god tid til å tilpasse et eget. Kan du få lånt deg et stativ midlertidig? Eventuelt snakket med noen i havna som har lik eller tilnærmet lik båt og kopiere stativet. Så kan du slå inn kiler og klosser så det passer helt. Deretter kan du lage et mer nøyaktig stativ.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg gjorde følgende første gang båten skulle støttes opp:

Jeg kappet til rikelig lengde på to stk. 2"4" plank som jeg la på tvers, en foran og en bak under båten, og hver tverrplank oppå  3 Lecablokker. På hver side av 2"-4" plankene spikret jeg et par bord som gikk høyere opp, slik at det ble en "renne" ut på sidene under båten. De må ikke gå i hele plankens lengde, så det blir fire sidebord på hver planke -midten skal være uten dette, med en åpning litt bredere enn kjølen. Kjølen må kunne ligge rett på tverrbjelkene, med en Leca-blokk rett under. Husk at når du legger tunge ting i hagen, på plenen, vil de gjerne sige litt ned i bakken i løpet av vinter og vår, -hvis du ikke også legger ut noen brede bord som fordeler trykket mot bakken. Lecablokkene ut på sidene skal ligge rett under sidestøttene, som jeg laget slik:

Det er ganske enkelt å lage fire "trekanter" av 2"-4" som kan skyves i rennen, inn fra sidene til de støtter båten under og på siden. Den ene siden av hver trekant bør da treffe så godt som mulig på skrogformen så det blir stabilt, og det kan være lurt å legge noe imellom for ikke å skade skibet.

Når hver trekant er skjøvet på plass, holder det å sette en spiker inn gjennom sideplankene og inn i underste del av trekantene, så glir ikke sidestøttene ut igjen. Jeg bruker samme spiker  hvert år, og slår dem aldri helt inn - da er det lett å dra dem ut igjen med hammeren til våren når du pakker det vekk. Bruk impregnert tremateriale. Det er også lurt å sette kryss-stag mellom støttene på sidene, så støttene er stive også i båtens lengderetning. Det er spesielt viktig fordi de løse trekantene ikke stives opp av båtvekten.

Jeg kjøpte senere en aluminiumskrybbe, men fant ut at min hjemmesnekrede løsning var mye mer solid.

Håper du skjønner beskrivelsen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Min Windy 27 har stått noen år på disse enkle støttene.

Faktisk har den stått uavbrutt på dem i 13 år (men båten flyttet et par ganger).

Så nå er den tørr og fin  :saint:

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

-lecablokker kan frostsprenges, har jeg lest her på forumet....

Type båt er jo et greit utgangspunkt å nevne...

Har ikke lest den tråden. -Men Lecablokker er vel frostsikre de?

Så min umiddelbare tanke er at det må ha vært vann inni hullene i Lecablokkene. -Så da er det sikkert et godt tips å legge Lecablokkene på siden, særlig hvis underlaget gjør at vann ikke dreneres ut når de står med "hullene opp".

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Min Windy 27 har stått noen år på disse enkle støttene.

Faktisk har den stått uavbrutt på dem i 13 år (men båten flyttet et par ganger).

Så nå er den tørr og fin  :saint:

13 år du. Det kan man kalle have-seiler!

Jeg har det  slik med min snekke, på tredje året er det vel nå. Tørr og fin den også. Har betydelig med "dårlig samvittighet for dette. ;-(  - Men det er mitt liv. Så jeg føler mest på alle de som lurer på "hvorfor bruker du ikke båten?". Men jeg har fortsatt et håp om å komme meg på vannet med denne, tross en del personlige snubletråder. Livet er ikke alltid slik man vil at det skal være.  (-Uten at jeg  dermed ønsker å påkalle hverken andres omsorgsgen/medlidenhet eller undrende hoderysting...)   ;-)

Men det var altså litt godt å lese at det er flere som har en haveseiler også.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Den har bare stått knapt 2 år i haven, eller hagen som vi sier. De første årene stod den på land i båthavna.

Men jeg har jo hatt andre båter imens. Men ingen som gjør helt samme nytten da, så den bør nok snart på vannet igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har allerede begynt å tenke litt på vinterlagring av båten. Jeg har faktisk tenkt å ha den på plen hjemme. Har fått tak i en kranbil som leverer den til en hyggelig pris.

Hva trenger jeg ellers? Lurte på om jeg kan bygge en sånn "vugge" (vet egentlig ikke hva det heter) i impregnert tre. Noen som sett oppskrift på dette? Jeg trenger vel et trekk over den også. Ser de selger noen slags stativ til vinterlagringstrekk på Finn.no.

Beklager dumme spørsmål. Er ikke vant til vinterlagring hjemme:-)

Mulig trekrybben til forrige båten vår passer deg. Hadde en Nidelv 690 med samme vekt. Ligger i Oslo og kan hentes fritt hvis du ønsker det.

Vi gjorde i hvertfall slik på den tidligere båten vi hadde. Treklosser under kjølen, slik at båten ikke er nær bakken og en trebukk på hver side gjør at båten står støtt og stabilt. Trebukker lager du enkelt selv.

Skal du ikke montere av hekkaggregatet, pass på at du får litt høyde slik at det ikke må stå maksimalt tiltet hele vinteren.

Det er jo slik nesten alle marinaer lagrer båtene de har i opplag ?

Mvh Andreas

Redigert av Andboats (see edit history)

Om du skal ha Lecablokker under eller ikke, kommer vel mest an på hvordan du vil ha det til våren ved påføring av bunnstoff. Hvis du har fast underlag som ikke gir seg, og presening over, er det begrenset hvor høyt gresset vokser under båten den tiden den ligger der også.

• 1 måned senere...

Slik sto Tora i hagen før de første årene.

Den lange støtten som går langs skroget er hengslet nederst. Den korte skråstøtten settes på plass og festes med spiker når båten er satt ned. Lett å lage selv, veldig stødig og koster nesten ingenting. Tar maks fem minutter mens kranbilen venter.

bilde

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...