Hosse Startet 3.August.2016 Del på Facebook Startet 3.August.2016 Har allerede begynt å tenke litt på vinterlagring av båten. Jeg har faktisk tenkt å ha den på plen hjemme. Har fått tak i en kranbil som leverer den til en hyggelig pris. Hva trenger jeg ellers? Lurte på om jeg kan bygge en sånn "vugge" (vet egentlig ikke hva det heter) i impregnert tre. Noen som sett oppskrift på dette? Jeg trenger vel et trekk over den også. Ser de selger noen slags stativ til vinterlagringstrekk på Finn.no. Beklager dumme spørsmål. Er ikke vant til vinterlagring hjemme:-) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Hvis du ikke skal betale kranbilen i en time eller to mens du tilpasser stativet er vel det greieste å sette den i et ferdigstativ første vinteren. Da har du god tid til å tilpasse et eget. Kan du få lånt deg et stativ midlertidig? Eventuelt snakket med noen i havna som har lik eller tilnærmet lik båt og kopiere stativet. Så kan du slå inn kiler og klosser så det passer helt. Deretter kan du lage et mer nøyaktig stativ. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mizar Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 (redigert) Jeg gjorde følgende første gang båten skulle støttes opp: Jeg kappet til rikelig lengde på to stk. 2"4" plank som jeg la på tvers, en foran og en bak under båten, og hver tverrplank oppå 3 Lecablokker. På hver side av 2"-4" plankene spikret jeg et par bord som gikk høyere opp, slik at det ble en "renne" ut på sidene under båten. De må ikke gå i hele plankens lengde, så det blir fire sidebord på hver planke -midten skal være uten dette, med en åpning litt bredere enn kjølen. Kjølen må kunne ligge rett på tverrbjelkene, med en Leca-blokk rett under. Husk at når du legger tunge ting i hagen, på plenen, vil de gjerne sige litt ned i bakken i løpet av vinter og vår, -hvis du ikke også legger ut noen brede bord som fordeler trykket mot bakken. Lecablokkene ut på sidene skal ligge rett under sidestøttene, som jeg laget slik: Det er ganske enkelt å lage fire "trekanter" av 2"-4" som kan skyves i rennen, inn fra sidene til de støtter båten under og på siden. Den ene siden av hver trekant bør da treffe så godt som mulig på skrogformen så det blir stabilt, og det kan være lurt å legge noe imellom for ikke å skade skibet. Når hver trekant er skjøvet på plass, holder det å sette en spiker inn gjennom sideplankene og inn i underste del av trekantene, så glir ikke sidestøttene ut igjen. Jeg bruker samme spiker hvert år, og slår dem aldri helt inn - da er det lett å dra dem ut igjen med hammeren til våren når du pakker det vekk. Bruk impregnert tremateriale. Det er også lurt å sette kryss-stag mellom støttene på sidene, så støttene er stive også i båtens lengderetning. Det er spesielt viktig fordi de løse trekantene ikke stives opp av båtvekten. Jeg kjøpte senere en aluminiumskrybbe, men fant ut at min hjemmesnekrede løsning var mye mer solid. Håper du skjønner beskrivelsen. Redigert 3.August.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Teerex Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 http://www.westsystem.no/m/573/motorbaatkrybber Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Klikk deg inn på "Songvaar krybbe", dette er jo ei universal krybbe som passer alle størrelser og typer skrog. Veldig lett å snekre ei slik selv, Tar bare fem minutter og tilpasse når kranbilen kommer med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2016 @propell1: Takk! Tror jeg skjønner. Du har ikke bilde eller skisse på dette? Holder det med 2 støtter på en 25 fotere på 2 tonn tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Min Windy 27 har stått noen år på disse enkle støttene. Faktisk har den stått uavbrutt på dem i 13 år (men båten flyttet et par ganger). Så nå er den tørr og fin Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 -lecablokker kan frostsprenges, har jeg lest her på forumet.... Type båt er jo et greit utgangspunkt å nevne... Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2016 Takk for bilde! Dette gjelder en daycruiser Scand 7600 Dynamic 25 fot 2 tonn. Det er LECA blokkene, eller tilsvarende, som tar vekten på båten ikkesant? Vugga tar kun "balansen" på båten ikkesant? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 -lecablokker kan frostsprenges, har jeg lest her på forumet.... Type båt er jo et greit utgangspunkt å nevne... Har ikke lest den tråden. -Men Lecablokker er vel frostsikre de? Så min umiddelbare tanke er at det må ha vært vann inni hullene i Lecablokkene. -Så da er det sikkert et godt tips å legge Lecablokkene på siden, særlig hvis underlaget gjør at vann ikke dreneres ut når de står med "hullene opp". Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mizar Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 (redigert) Min Windy 27 har stått noen år på disse enkle støttene. Faktisk har den stått uavbrutt på dem i 13 år (men båten flyttet et par ganger). Så nå er den tørr og fin 13 år du. Det kan man kalle have-seiler! Jeg har det slik med min snekke, på tredje året er det vel nå. Tørr og fin den også. Har betydelig med "dårlig samvittighet for dette. ;-( - Men det er mitt liv. Så jeg føler mest på alle de som lurer på "hvorfor bruker du ikke båten?". Men jeg har fortsatt et håp om å komme meg på vannet med denne, tross en del personlige snubletråder. Livet er ikke alltid slik man vil at det skal være. (-Uten at jeg dermed ønsker å påkalle hverken andres omsorgsgen/medlidenhet eller undrende hoderysting...) ;-) Men det var altså litt godt å lese at det er flere som har en haveseiler også. Redigert 5.August.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Teerex Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Den har bare stått knapt 2 år i haven, eller hagen som vi sier. De første årene stod den på land i båthavna. Men jeg har jo hatt andre båter imens. Men ingen som gjør helt samme nytten da, så den bør nok snart på vannet igjen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
oberst1 Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Har allerede begynt å tenke litt på vinterlagring av båten. Jeg har faktisk tenkt å ha den på plen hjemme. Har fått tak i en kranbil som leverer den til en hyggelig pris. Hva trenger jeg ellers? Lurte på om jeg kan bygge en sånn "vugge" (vet egentlig ikke hva det heter) i impregnert tre. Noen som sett oppskrift på dette? Jeg trenger vel et trekk over den også. Ser de selger noen slags stativ til vinterlagringstrekk på Finn.no. Beklager dumme spørsmål. Er ikke vant til vinterlagring hjemme:-) Mulig trekrybben til forrige båten vår passer deg. Hadde en Nidelv 690 med samme vekt. Ligger i Oslo og kan hentes fritt hvis du ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 Oberst: jasså? Høres jo veldig interessant ut! Sender deg en PM. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Bruk bukker på sidene og treklosser under, slik marinane gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 6.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2016 @andboats: OK, så du mener det går fint uten vugge/krybbe? Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 6.August.2016 Del på Facebook Svart 6.August.2016 (redigert) Vi gjorde i hvertfall slik på den tidligere båten vi hadde. Treklosser under kjølen, slik at båten ikke er nær bakken og en trebukk på hver side gjør at båten står støtt og stabilt. Trebukker lager du enkelt selv. Skal du ikke montere av hekkaggregatet, pass på at du får litt høyde slik at det ikke må stå maksimalt tiltet hele vinteren. Det er jo slik nesten alle marinaer lagrer båtene de har i opplag ? Mvh Andreas Redigert 6.August.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Om du skal ha Lecablokker under eller ikke, kommer vel mest an på hvordan du vil ha det til våren ved påføring av bunnstoff. Hvis du har fast underlag som ikke gir seg, og presening over, er det begrenset hvor høyt gresset vokser under båten den tiden den ligger der også. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Hosse Svart 20.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2016 Jeg tok bilder og mål på utstyret Bærum Plast brukte på båten min i sommer. Holder dette som vinterlagring i hagen? Enkelt å bygge selv i hvert fall:-) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Oberst: jasså? Høres jo veldig interessant ut! Sender deg en PM. Hei! Av og til skjønner jeg ikke hvorfor editor her og iPad ikke svarer, men beklager hvis du ikke fikk beskjeden om den krybben du kunne få. Sjekket opp og dessverre ble den med på ryddelass og kastet i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Slik sto Tora i hagen før de første årene. Den lange støtten som går langs skroget er hengslet nederst. Den korte skråstøtten settes på plass og festes med spiker når båten er satt ned. Lett å lage selv, veldig stødig og koster nesten ingenting. Tar maks fem minutter mens kranbilen venter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hosse Svart 20.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2016 Riktig enkel og smart NilsPils! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Riktig enkel og smart NilsPils! Takk! Må være ærlig og si at disse støttene fulgte med båten da jeg kjøpte den. Så æren tilkommer forige eier. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hosse Svart 27.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2016 Da har jeg ryddet plass i Hagen og bygget 4 bukker. Båten kommer på lastebil i morgen. Spent på hvordan dette går! Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 27.September.2016 Del på Facebook Svart 27.September.2016 Hei. Håper du har noe å sette kjølen på? 2"8 kapp eller Leca eller lignende som tar vekten nedover. Bukkene bør også ha litt støtte hvis de skal stå på gressplen iform av noen gamle betongheller etc. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.