Seabird1500 Startet 3.August.2016 Del på Facebook Startet 3.August.2016 Hei, Har en Seabird 1500 med Johnson 50hk 2t fra 2000. Kjøpte den i fjor høst og etter endelig å ha fått justert inn forgassere og fått fin gange på lav hastighet har jeg eksperimentert litt med trim av motor. Ikke powertrim på motoren pr nå, kun manuell justering med gass(?)sylinder. Kommer til å montere powertilt i vinter. Så til saken, jeg får 28,9 gpsknop som høyeste hastighet, men da må jeg tilte motoren veldig langt ut synes jeg, skal da ikke mye svining til før den kaviterer og må også være forsiktig på vei opp i plan. Kavitasjonsplata på motoren er montert i plan med kjølen. Kunne den med fordel vært montert noe høyere slik at jeg får propellen høyere i vannet uten å tilte så mye ut? Hvordan har dere andre med lik båt gjort dette? Mange av problemene løser seg jo med powertrim men ønsker å se om jeg kan få enda noen knop og om ikke det hvertfall bedre egenskaper i høyere hastighet. Sitter 3blads alu propell på motoren, går over til stålpropell neste sesong, tenker 3blads med samme stigning da jeg får 5600rpm i toppfart med bare meg i båten og motoren er spesifisert mellom 4500 og 5500rpm ved WOT. Håper dette hjelper bpde ift kavitasjon, toppfart og å få ned turtallet noe. Høres det fornuftig ut? Tar gjerne i mot råd. Ble mye tekst dette, men bedre med for mye info enn for lite tenker jeg ? PS. Flott forum, har lest mye tidligere men først meldt meg inn nå ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 er ikke det samme båt som skibsplast 450? http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_modell&p_id=45&meny=5 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seabird1500 Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 Jo det stemmer, bare annen dekor ift 450 VS Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 Tillater meg å prøve en bump: Ingen Seabird eller Skibsplasteiere som har erfaringer å dele rundt monteringshøyde på motor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 skibsplast skrogene har gjerne stor våt flate, noe som gjør at de ikke er så lette å få god fart på etter min mening. Monteringshøyden du har pr idag , med den propellen høres grei ut. Antar du må ha propell med bedre grep i vannet for at det skal ha hensikt å heve motoren - du kan risikere at du mister grep slik at du ikke får trimmet båten ut av vannet. Så ville ventet med heving til stålpropellen er på plass. Tenker du ekstern powertrim enhet eller bygge om med originaldeler? Om ekstern, så kan motor med fordel heves ca 1 cm for hver 6 cm braketten bygger bakover. Jeg foretrekker å holde meg i øvre skikt av anbefalt turtallsområde, motoren får jobbe lett og fint og du har krefter i bakhånd når du kjører med mer last i båten. Så som utgangspunkt så tror jeg jeg ville gått for stålpropell i samme stigning som den alu propellen du har nå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 (redigert) De Skibsplast som jeg har erfaring med Seamaster 17 og 490HT må powertrim langt ut, opp mot max når farten er +- 30 knop og over, så langt ut med motor er normalt på Skibsplast, med flere fabrikater.... Er ellers helt enig med Ivar sine betraktninger. Var meningen å ha med to bilder, med det fikk jeg ikke til i dag... Redigert 17.August.2016 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Eksempel på Skibsplast med relativt liten våt flate. Yamaha sin kjøredata på Skibsplast 450 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 .. hvor får man tak i en sånn kjørefakta bok montro..? og ja, den seamasteren der så ut til å gå fint Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Kjørefaktabok fikk jeg hos BåtBerge en gang tidlig på 90-tallet...I dag ligger de på nett, men det ser ur til at de fjerner de gamle etter hvert som nye kommer til. Da forsvinner info om gamle modeller. Kan muligens være muligheter hos Yamaha Norge? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 har aldri sett noen norske kjørefakta bøker på nett, men har lastet ned endel av de svenske fra 2003 og framover Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seabird1500 Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 (redigert) Takk for svar og gode råd! Hadde i utgangspunktet tenkt å montere original powertrim, men vil kanskje få ytterligere fordel med ekstern Power trim isteden i og med at motor kommer lengre ut? Prisen på original var ikke spesielt hyggelig heller egentlig, så skal ta en titt på eksterne løsninger. Hadde ærlig talt ikke tenkt på det engang :) Noen gode tips til merke eller forhandler av slikt? Da blir det trim og propell først, så får jeg se hvordan det arter seg før jeg prøver meg mer frem med høydejustering. Trim ser omtrent lik ut på ditt bilde Mort1 som det jeg må opp i for å få maks fart. Synes det var ganske mye mer enn jeg har måttet trimme på andre båter, men da høres det ut som det kan tilskrives skroget og ikke har med feil høyde på motor å gjøre.. edit: Ser at jeg mangler litt på farta ift hva som er oppgitt med Yamaha 50hk, med to pers får jeg 27,3kn på flat sjø.. men Johnson motoren veier også 7 kg mer.. Redigert 17.August.2016 av Seabird1500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 ja på en sånn båt vil det sikkert hjelpe litt ekstra å få motoren litt lenger bak. ekstern trim kan feks være en CMC , denne er godkjent for opptil 135hk men bolthullene passer fra 50hk og oppover. Nesten 20 kg da , en solid sak! http://www.cabelas.com/product/boating/boating-outboards-accessories/power-lifts-trim-tilt%7C/pc/104794380/c/104752980/sc/104512680/cmc-power-tilt-and-trim/700021.uts?destination=%2Fcategory%2FPower-Lifts-Trim-Tilt%2F104512680.uts (vil tippe man med dagens $ kurs kan få en sånn like billig i Norge, feks fra Ravns Garasje) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Hvis du selger motoren din + penger du har tenkt å bruke på oppgraderinger, klarer du da en brukt 50/60 hk med powertrim? Jeg hadde en manuell setback på 6" på min askeladden 605 m115 hk, båten fikk litt bedre gange sjø, som var hensikten, men det sprutet mye sjøvann opp rundt motor i lave hastigheter... Det var mye bedre å få på en litt tyngre 150 hk på alle måter Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 kjørefaktadataene ligger bla på yamaha motor scandinavia, vi snakker sikkert om de samme...det er vel bare de båter som yamaha har samarbeid med. Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 25.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2016 Det var en god ide Mort1, så god at jeg gikk til innkjøp av en 70k 2-t med powertrim ☺ så får jeg selge 50hk'n til våren og se åssen jeg kommer ut. Så da blir det spennende til våren..hvis jeg klarer å vente ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Gratulerer! Det blir spennede når oppdatering kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 7.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2016 (redigert) Ja da fikk jeg litt å klø meg i huet over (som vanlig når det gjelder båt ;-)).. Alt jeg kunne finne av info på Seabird 1500/Skibspl. 450 VS sier at båten skal ha lang stamme. Ny påhenger innkjøpt er derfor med lang stamme. Men når jeg begynner å måle viser det seg at det sitter en kortstammet påhenger der i dag, med kav. plata i flukt med underkant v-bunn. Med mindre jeg har funnet feil info på nettet (noen kan kanskje bekrefte eller avkrefte?) ser det ut som tidligere eier har kappa ned akterspeilet for å få på plass en kortstammet motor. Det er også forsterket med en ganske stor alu plate på utsiden, uvisst om det er gjort noe på innsiden. Så da ble ikke dette så enkelt som det skulle være.. Har bestilt meg en brakett på ebay som hever 5 ½’’ uten å bygge så alt for mye bakover: Skal ta en nærmere kikk til helga på hva som er gjort med akterspeilet, håpet er at det virker solid nok til å montere 70hk'n på brakett og få brukt båten noen sesonger uten å måtte dele skroget og sette i gang større operasjoner. Skal i alle fall bytte finèrplata på utsida og lage ny backplate i finèr til å fordele trykk på innsiden hvis ikke det sitter noe der fra før. Allikevel er jeg litt bekymret for styrken i akterspeilet ettersom de øverste 13cm sansynligvis bare er skjært ut – har ikke så god greie på glassfiber og hvordan dette påvirker fordelingen av krefter fra akterspeil til resten av skroget. Hvis noen har greie på dette skroget og oppbyggingen av akterspeilet er jeg veldig interessert i info. Også spent på om noen har synspunkter/råd ift å montere motor på brakett i en sånn situasjon.. Skal nedover igjen til helga og hive båten på land og demontere den kortstamma påhengern og kikke litt mer på løsningen som er gjort, så får vi se.. Redigert 7.September.2016 av Seabird1500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Har fått sett litt nærmere på akterspeilet etter jeg fikk av motoren og det ser egentlig veldig bra ut.. usikker på om det er orginalt eller ombygget, noen som kan bekrefte om denne båten skulle vært for normal stamme? Det er forsterket med alu plate på utside og innside (under motorbrønn), og en stålplate som "skive" for de øverste boltene. Alu platen på utsia irrer fælt etter to sesonger i saltvann med bare gelcoat(?)så må nok på med noe bedre ovetflatebehandling der i høst. Noen som har tips til hva jeg kan bruke, som lar seg påføre og herde utendørs i høsttemperatur? Helst uten flere ukers herdetid? Regner med jeg får rimelig dårlig tid når monteringsbraketten dukker opp på posten ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.