Frissy Startet 3.August.2016 Link til dette innlegget Startet 3.August.2016 (redigert) Har en raymarine a65 kartplotter fra 2007 som jeg synes er TREG og som kartene er utdaterte /lite brukervennlige. Sikkert mye på grunn av dårlig brukergrensesnitt mm. Men jeg har tilkoblet en raymarine vhf og ser at det er en ekstern antenne koblet til. Hvis jeg ønsker å bytte ut til ny kartplotter vil da den snakke med vhf radioen og den eksterne GPS antennen eller må jeg bytte ut alt? Vurderer også autopilotkjøp. Er det noe jeg bør tenke på i forbindelse med kjøp av ny plotter? Redigert 3.August.2016 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 (redigert) Jeg byttet til ny Raymarine a98 med radar i fjor på forrige båt og vsr redd jeg måtte bytte autopilot. Men det var ikke nødvendig med seatalk forbindelse. Så jeg tror neppe du må bytte alt. Kun ny plotter med kart. Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men Evo Marine i Sandnes/ på Lura kan virkelig Raymarine og kan gi gode råd og har kjempe service. De kan fortelle hva du trenger og selger deg ikke mer en du må ha.... Redigert 3.August.2016 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Frissy Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Hei. Bor et stykke unna der ja... Men er stadig vekk en tur der borte så da kan jeg gå innom. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Det er bare å lese manualene for det du måtte ha av utstyr, og finne hvilke formater disse avgir/mottar data i. Ditto for nytt utstyr som du ønsker deg. Lykke til! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Tilsvarende bytte ble gjort hos meg fra a65 til e97 Ekkoloddgiver passrr fra gammel til ny e97 Gps posisjon til vhf går via nmea. Ta bilde av gammel kobling, gjør det samme på ny plotter. Det er bare to tynne ledninger Kjøper du ny plotter og ny autopilot prater de fint sammen Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Flere av de nye plotterene har innebygget GPS. Som Bitteliten sier, så snakker nok utstyret ditt sammen via NMEA 0183 eller NMEA2000. Velger du en plotter med trådløst nettverk, vil dette også gi deg store fordeler ved oppdatering av kart, som da går trådløst. Kan trygt anbefale en telefon til Seatronic I Moss som svarer på alle tekniske spørsmål. De er en reel kunnskapsbase på båt elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 (redigert) OK. Da får jeg lese i manualen og se hva jeg trenger. Tenker kanskje det er bedre å få inn autopiloten samtidig som bytte av kartplotter. Redigert 4.August.2016 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Tilsvarende bytte ble gjort hos meg fra a65 til e97 Ekkoloddgiver passrr fra gammel til ny e97 Gps posisjon til vhf går via nmea. Ta bilde av gammel kobling, gjør det samme på ny plotter. Det er bare to tynne ledninger Kjøper du ny plotter og ny autopilot prater de fint sammen Hei Jeg har også en Raymarine A65 med DSM25 ekkoloddmodul og giver. Planlegger å bytte ut min A65 med en ny A77 eller A97. Var ditt oppsett likt med mitt ? Plugget du gammel giver (som var koblet til DSM25 modulen) direkte inn i din A97 eller trenger du en overgangskabel ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Prøv å oppdater programvaren på plotteren. Raymarine utvikler den kontinuerlig. Kan hende den blir helt grei med en oppdatering. Oppdatering er gratis og tar ikke lang tid å gjøre selv Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Frissy Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Prøv å oppdater programvaren på plotteren. Raymarine utvikler den kontinuerlig. Kan hende den blir helt grei med en oppdatering. Oppdatering er gratis og tar ikke lang tid å gjøre selv Og hvordan gjøres det? Må ikke bytte plotter da str er helt OK til seilbåt.... Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Sw oppdatering av a-serie:http://www.raymarine.no/view/?id=3764 Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Frissy Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Sw oppdatering av a-serie: http://www.raymarine.no/view/?id=3764 Men går denne til den gamle a65 også ? Jeg har den uten touchskjerm. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Gammelt Raymarine utstyr benytter Seatalk som kommunikasjonsprotokoll. Nyere Raymarine utstyr benytter SeatalkNG. For at disse skal være kompatible, dvs at gammelt og nytt utstyr skal kunne "snakke sammen" må man investere i en eller flere såkalte SeatalkNG konvertere. Dette er relativt enkelt å kople opp. Ny plotter som skal gi GPS data til eldre VHF er et typisk eksempel på behov for en SeatlakNG konverter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Hei Jeg har også en Raymarine A65 med DSM25 ekkoloddmodul og giver. Planlegger å bytte ut min A65 med en ny A77 eller A97. Var ditt oppsett likt med mitt ? Plugget du gammel giver (som var koblet til DSM25 modulen) direkte inn i din A97 eller trenger du en overgangskabel ? /Øystein Ekkoloddet gikk ikke via ekkoloddmodulen - satte kabel fra giver rett i plotter. Egen ekkoloddsinngang her. NME kablene ble også koblet rett i VHFen - ikke noe seatalk overganger nødvendig ekkokloddmodulen solgte jeg på finn den ble solgt på 2 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Da er det kommet innbytte kampanje på Raymarine, så da blir det ny plotter. Jeg bytter fra a65 til en a95. Gleder meg til å få en kartplotter som brukergrensesnittet er brukbart. Med innbytte kampanjen kommer det på 10000,- så det blir bra. Ser at navionics har innbytte/oppgraderings kampanje på kart også... Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Da er alt på plass i båten og vhf har posisjoner med bruk av seatalk overgang. Den eksterne GPS antenna står igjen da det ellers ville blitt et stygt hull i båten.... gleder meg alt til neste år. Ble utrolig fint og selve monteringa ble fikset av CT marine i Leangbukta. Godt fornøyd med montering og plassering. Ble i tillegg til A95 en fjernkontroll siden a95 kun har touch skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Lekkert Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Lekkert Takk burde jo hatt et før bilde og....? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.