Jump to content

Må jeg bytte alt tilkoblet utstyr ved bytte av kartplotter?

Frissy

Recommended Posts

Har en raymarine a65 kartplotter fra 2007 som jeg synes er TREG og som kartene er utdaterte /lite brukervennlige. Sikkert mye på grunn av dårlig brukergrensesnitt mm. Men jeg har tilkoblet en raymarine vhf og ser at det er en ekstern antenne koblet til. Hvis jeg ønsker å bytte ut til ny kartplotter vil da den snakke med vhf radioen og den eksterne GPS antennen eller må jeg bytte ut alt? Vurderer også autopilotkjøp. Er det noe jeg bør tenke på i forbindelse med kjøp av ny plotter?

Redigert av Frissy (see edit history)

Jeg byttet til ny Raymarine a98 med radar i fjor på forrige båt og vsr redd jeg måtte bytte autopilot. Men det var ikke nødvendig med seatalk forbindelse. Så jeg tror neppe du må bytte alt. Kun ny plotter med kart. Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men Evo Marine i Sandnes/ på Lura kan virkelig Raymarine og kan gi gode råd og har kjempe service. De kan fortelle hva du trenger og selger deg ikke mer en du må ha....

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Flere av de nye plotterene har innebygget GPS. Som Bitteliten sier, så snakker nok utstyret ditt sammen via NMEA 0183 eller NMEA2000.

Velger du en plotter med trådløst nettverk, vil dette også gi deg store fordeler ved oppdatering av kart, som da går trådløst.

Kan trygt anbefale en telefon til Seatronic I Moss som svarer på alle tekniske spørsmål. De er en reel kunnskapsbase på båt elektronikk.

Tilsvarende bytte ble gjort hos meg fra a65 til e97

Ekkoloddgiver passrr fra gammel til ny e97

Gps posisjon til vhf går via nmea. Ta bilde av gammel kobling, gjør det samme på ny plotter. Det er bare to tynne ledninger

Kjøper du ny plotter og ny autopilot prater de fint sammen

Hei

Jeg har også en Raymarine A65 med DSM25 ekkoloddmodul og giver.  Planlegger å bytte ut min A65 med en ny A77 eller A97.  Var ditt oppsett likt med mitt ?  Plugget du gammel giver (som var koblet til DSM25 modulen) direkte inn i din A97 eller trenger du en overgangskabel ?  

/Øystein

Prøv å oppdater programvaren på plotteren. Raymarine utvikler den kontinuerlig. Kan hende den blir helt grei med en oppdatering. Oppdatering er gratis og tar ikke lang tid å gjøre selv :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Gammelt Raymarine utstyr benytter Seatalk som kommunikasjonsprotokoll. Nyere Raymarine utstyr benytter SeatalkNG. For at disse skal være kompatible, dvs at gammelt og nytt utstyr skal kunne "snakke sammen" må man investere i en eller flere såkalte SeatalkNG konvertere. Dette er relativt enkelt å kople opp. Ny plotter som skal gi GPS data til eldre VHF er et typisk eksempel på behov for en SeatlakNG konverter.

Hei

Jeg har også en Raymarine A65 med DSM25 ekkoloddmodul og giver.  Planlegger å bytte ut min A65 med en ny A77 eller A97.  Var ditt oppsett likt med mitt ?  Plugget du gammel giver (som var koblet til DSM25 modulen) direkte inn i din A97 eller trenger du en overgangskabel ?  

/Øystein

Ekkoloddet gikk ikke via ekkoloddmodulen - satte kabel fra giver rett i plotter. Egen ekkoloddsinngang her.

NME kablene ble også koblet rett i VHFen - ikke noe seatalk overganger nødvendig

ekkokloddmodulen solgte jeg på finn :smiley: den ble solgt på 2 timer.

• 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Da er alt på plass i båten og vhf har posisjoner med bruk av seatalk overgang. Den eksterne GPS antenna står igjen da det ellers ville blitt et stygt hull i båten.... gleder meg alt til neste år. Ble utrolig fint og selve monteringa ble fikset av CT marine i Leangbukta. Godt fornøyd med montering og plassering. Ble i tillegg til A95 en fjernkontroll siden a95 kun har touch skjerm.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...