Ojda Startet 12.Juni.2005 Del på Facebook Startet 12.Juni.2005 Trenger råd, (gode). Har en båt 29" med originalinnstalert motor. Den har en 3 bladers propell med stigning 19x16. Er det noen som vet hvaslags dia/stigning jeg ca trenger om jeg velger 4 bladet propell. mvh Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
CB. Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Trenger mere info. Båttype, Merke, Motor størrelse, (diesel eller bensin). Umulig å gjette basert på ft og propell. Hva er hastighet idag ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Ojda Svart 12.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Båt:Tristan 870 halvplaner, 3400 kg Motor: BMW D-150 136 hesters turbodisel Båten er oppgitt til å gjøre marsj 16 kn og max over 20 kn med denne motoren på 3600 o/min. Den gjør idag 13 kn på 3000 o/min fullt pådrag, (sikkert syk propell) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Sydvesten Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Her er mine beregninger for din båt, en av de viktigste parametre manglet, gearutvekslingen slik at jeg har antatt 2 her. Som man kan se så vil du ved denne konfigurasjonen ha en toppfart 18 og cruise på 16 knop, dette med den oppgitte propelleren på 19x16. Det som er avgjørende her er skrogtypen, jeg har benyttet meg av et "slow planning" skrog som jeg antar er riktig for ditt skrog, et annet alternativ er avarage planning men da snakker vi om planende skrog. Bruker jeg avarage planning så oppnår jeg en fart på 21 knop på maks, men da blir porpelleren din for liten og du trenger 19x18 for å oppnå dette. Siden du ikke oppnår mere enn 3000 o/min med 19x16 så er nok skroget ditt tyngre å få i plan. MAX PERFORMANCE Available Power: 130.1 SAE hp ( 97.0 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 17.8 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 103 SAE hp ( 76.7 kW) @ 3300 RPM Cruising Speed: 15.8 kts Fuel: 6 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.6 in. Pitch: 16.2 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 19.0 Pitch: 15.7 Blades: 3 Når det gjelder 4 blader så kan du bruke mye, men anbefalt er 17.5x16 Farten bli uansett den samme siden skroget og motor er den samme.. MAX PERFORMANCE Available Power: 130.1 SAE hp ( 97.0 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 17.8 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 103 SAE hp ( 76.7 kW) @ 3300 RPM Cruising Speed: 15.8 kts Fuel: 6 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 17.5 in. Pitch: 15.9 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 19.0 Pitch: 14.1 Blades: 4 Generellt så kan man si om slike beregninger at de blir så nøyaktige som den inputen man har. Har du gearutvekslingen så skal jeg se om jeg bkan hjelpe deg mere. Det vil neppe gi deg mere fart, men riktig propell kan det gi deg. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ojda Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Hei igen og trakk for foreløbig hjelp. Må si jeg føler meg litt som matrosa når hu skulle finne brukte felger til reservebilen. Saken er at jeg har en prop som ikke ser helt grei ut, det ene pr-bladet er bøyd ca 5 - 6 mm bak de to andre. Den er også veldig grovporete (ru overflate, og har en litt hakkete overflate, så jeg tenkte jeg skulle lete litt etter en brukt en. Siden alle andre litt store halvplanere har 4 bladere, tenkte jeg at det sikkert er en grunn til det. Båten er en 86 mod så jeg regner med at det er noe av grunnen til at den er utstyrt m 3 bladet. Når det gjelder utvekslingen er jeg usikker. Motoren ble levert med to ulike girkasser. 1: HBW 360. Med utveksling 1,58 eller 2,13 eller 2,95 2: HBW 450. Med utveksling 1,55 eller 2,04 eller 2,95. Jeg vet ikke hvilke av girkassene jeg har, men skal titte neste gang jeg er i båten. 2-3 dager til. En annen ting er borringen, kan jeg ta det for god fisk at en aksel av nevnte årgang fra våre finske naboer har 1:10 borring. Detta var ikke lett Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.