Jump to content

Rana 520 SL ligger urolig på svai. Hvor bekymret bør jeg være?

thernes

Recommended Posts

Hei folkens

Nybakt båteier, som allerede har hatt såpass mange problemer med fortøyning av båt at jeg begynner å bli rimelig paranoid :p Litt historikk;

Gikk til anskaffelse av en Rana 520 SL med en 70 Suzuki bakpå i Mai som hyttebåt. Kanonfornøyd med kjøpet.

I påvente at jeg skulle få lagt ut fortøyning, fikk båten ligge ved den lokale båtforeningens flytebrygge, uten uteliggere, så den lå ved siden av flytebryggen. Allerede første helgen slet båten seg på fortamp (Brukte et gammelt tay som lå i båten :o) og en av naboene var og festet båten igjen. Uvisst om mine nye fendere var stjålet eller bare løsnet, så ble i hvertfall båten fortøyd slik av min gode nabo at den ikke treff fenderene på brygga heller, med det resultatet at et av festene på brygga hadde gnagd seg godt inn i skroget og laget "morsomme" mønster og hull her og der. Heldigvis godt over vannlinja!

Et par uker etterpå var det plutselig et par meter slakk på baktamp, og båten lå å stanget med baugen i kaia. Også dette rapporert av gode naboer, som denne gangen festet båten godt igjen. Da var den fortøyd etter alle kunstens regler og var sjekket kvelden før, men her mistenker jeg at noen har vært å fortøyd og løsnet på vår tamp og ikke festet den godt nok igjen.

Uansett, båten flyter fortsatt og etter å ha lest opp og ned på forumer og nettsder, ble alt som skulle til for å sette ut egen fortyning innkjøpt. 300 kilo betong ble slept ut i vågen utenfor hytta og dumpet på god sandbunn, med et godt og solid tau opp til bunnen av blåsa. Planen var at jeg skulle ha Ranaen liggende på svai og så skulle jeg feste et dragtau også, hvor jeg kunne ha min Buster mix liggende mellom Ranaen og land. Etter å ha hatt dette opplegget et par uker, uten noen problemer, var overraskelsen stor når jeg lørdag morgen kommer ut i stua på hytta og Ranaen ligger og flyter løst i vågen . Heldigvis rolig sjø, så jeg ror ut for å sjekke hva som har skjedd. Framme på båten henger fortsatt tauet på 1,6 meter, med strekkfisk. Men sjakkelen som dette var festet i under blåsa er borte. Dette var en rimelig solid sjakken, med oppgitt bruddstyrke på 6000 kg og en arbeidsbelastning på 1000 kilo, så at denne skulle være røket, synes jeg er meget underlig. Alle sjakler ble skrudd på under fortøyningen og deretter sikret med plaststrips, så en mulighet er jo selvfølgelig at plaststripsen har blitt slitt av og at sjakkelen har klart å skru seg opp? Uansett, så er nå ny sjakkel på plass, denne gang sikret med galvanisk ståltråd og plaststrips. Har i tillegg stripset fast en wire som går fra bunnen av blåse og som kan legges rundt den ene pullerten som ekstra sikkerhet. Denne er litt lengre enn selve tauet som går fra båte og ned til under blåsa, så denne blir ikke belastet noe, bortsett fra hivs tauet skulle ryke.

Men etter at dette skjedde, har jeg observert båten litt og jeg synes som sagt at den ligger veldig urolig, selv når det er lite sjø. Dette skyldes nok at det går en grunne noen meter fra båten og at et er en del strøm inn og ut av vågen når flo og fjæresjøen går inn og ut. På grunn av dette vrir den seg også opp, sidelengs mot vinden av og til, når det bare er litt vind, med det resultatet at den får litt voldsommmet sidelengse bevegelser i ny og ned. Som sagt, så har jeg bare lagt ned tau fra moring til blåse og jeg synes dette blir stående vel mye i spenn også, og angrer litt på at jeg ikke la noen meter med tung kjetting nederst. Har vært ute i dag når det var fjære og festet en daumann på, men synes ikke dette gav noen umiddelbare resultater, i forhold til bedre fjæring. Lå ute i Busteren i dag og oberserverte Ranaen litt og selv om den beveger mye på seg, synes jeg ikke det ser ut til at det er den helt store belastningen på tau/blåse, selv om dette som sagt ligger rimelig stramt hele tiden. Så da er jo spørsmålet, er det greit at båten ligger urolig, slik den gjør? Alt av deler som jeg har benyttet på fortøyningen skal tåle masse belastning, så båten BURDE ligge trygt, men når man har opplevd det jeg har gjort, så blir man jo litt paranoid :D

På forhånd takk for at dere deler deres tanker om dette til en som ser for seg at det blir mange turer på hytta bare for å sjekke at båten ennå er der før man føler seg trygg ;)

Thomas

Guest Avmønstret#

Urolig båt betyr "bare" at alt som ikke er sikret mot gnag vil gnages av og at alt som ellers ikke er sikret vil løsne. 

Ang. sjakkler så kjøper og bruker jeg galvaniserte fremfor rustfrie. Hvorfor? Jo de galvaniserte ruster sakte og sitter som f.... Har til gode å oppleve at en rusten galvanisert sjakkel skrur seg opp eller svikter på annen måte. Rustfrie, blanke og fine derimot, ja de har jeg opplevd at skrur seg løs. Når det ligger og jager 24/7 så vil også en strips som sikring gi tapt relativt fort. 

Har du mulighet til å legge et tau forbi sjakkelen osv som ekstra sikring? Må si at jeg ikke har særlig tro på wire festet med strips. Om selve fortøyninga ryker og båten ligger urolig vil vel wire fort gnage av strips...?

Hei og takk for svar. Etter at båten slet seg nå sist, har jeg byttet ut sjaklene under blåsa med galvaniserte sjakler av rimelig solid dimensjon. Takk for tips om ekstra tau forbi sjakkel.Er ikke noe problem å ta opp blåsa og fikse dette. Har du andre tips til sikring av sjakkel enn strips og ståltråd?

Når det gjelder wire, så ser jeg at jeg kanskje har forklart meg dårlig. Denne er festet direkte i bunnen av blåsa, med wireklemmer og så har jeg laget en løkke i andre enden, også her med wireklemmer. Den er bare stripset fast til det eksisterende tauet som går fra båt til bøye, slik at wire og tau henger i lag og er lett å feste når jeg nå legger båten fast :)

Ja, selvfølgelig lå den relativt rolig når jeg filmet ? Bevegelsene jeg snakker om kan du tydelig se siste sekundene i videoen. Vaieren er som sagt bare en "sikkerhetsline" som ligger slakk sammen med tauet fra bunnen av blåsa og opp til en pullert framme. Den har ingen funksjon før tauet mellom blåse og båt ryker eller en sjakkel skulle ryke.

Redigert av thernes (see edit history)

Tror du må ha mye bedre demping i systemet ditt. Jeg er i lignende situasjon som deg, med hyttebåt som skal kunne ligge uten tilsyn i all slags vær. Har et arrangement der demping er prioritert. Maks bruddstyrke er mindre interessant. Det gjelder å fordele energien over tid. Tauet ditt fra bøya til båten må ihvertfall være lenger, så det ikke blir så store snap laster når den går opp og ned i bølgene. Hvis du er interssert så kan jeg skissere hvordan jeg har gjort det, men jeg vet ikke hvor sammenlignbar vanndybden er. Hos meg er det ca 2.5m.

Du kan feste i øvre øye når du har en sikkerhets kjetting eller wire mellom øvre og nedre øye i blåsa, hvis den ruster av eller skrur seg av, har du fremdeles feste.

På gamle blåser kan pinnen i midten ruste av uten at du ser det.

Når du har så kort tamp mellom båt og blåse, vil det bli mye rykking i blåsa.

Har du sjakler som glir at og frem vil de også file veldig på metallet, så prøv å få blåsa til å ligge mer i ro.

Er enige med de som anbefaler lengre tamp.

Tror du må ha mye bedre demping i systemet ditt. Jeg er i lignende situasjon som deg, med hyttebåt som skal kunne ligge uten tilsyn i all slags vær. Har et arrangement der demping er prioritert. Maks bruddstyrke er mindre interessant. Det gjelder å fordele energien over tid. Tauet ditt fra bøya til båten må ihvertfall være lenger, så det ikke blir så store snap laster når den går opp og ned i bølgene. Hvis du er interssert så kan jeg skissere hvordan jeg har gjort det, men jeg vet ikke hvor sammenlignbar vanndybden er. Hos meg er det ca 2.5m.

Ca 1,5 på maks fjære og rundt 4 meter på maks flo. Flott med skisse, om du gidder.

Bruk lengre forløper mellom blåse og båt, og ha denne dobbel for sikkerhets skyld. Du kan feste i toppen av blåsa om denne er verifisert i god forfatning og du i tillegg benytter sikkerhetstau mellom øvre og nedre øye. Mulig denne blåsa flyter noe dypt i sjøen slik du har arrangert dette. Ut over det har ikke båten spesielt ille bevegelser forholdene tatt i betraktning. Det blir MYE bevegelser på fortøyning der båten flyter jevnt med vær og vind. Har ligget på anker i frisk bris i helt åpent farvann med min 13 tonns flybridge og det samme gjelder der. Båten vil vri og snu seg med bølger og strøm så det er egentlig bare snakk om å sørge for at fortøyningsarrangementet er skikkelig utført og holder.

Nå har jeg skisset opp forankringen slik jeg har laget den.

Det er sikkert andre og kanskje bedre måter å gjøre det på, men det har fungert upåklagelig i 4 år for meg. Jeg har minimalt med slitasje/korrosjon på kjetting og sjakler og ingen gnaging av tauforbindelser. 

Tar det nedenifra og opp:

• Moring/betongklump. Innstøpt øye på toppen. 
  • 4m kjetting. Galvaniserte sjakler.
  • Ca 10kg klumpvekt (stål) i enden av kjettingen.
  • Dobbelt sett med 12 eller 14mm tau fra klumpvekt opp til blåse/bøye.
  • En liten pølsefender er festet ca. 1m opp. Spleiset/knyttet inn i tauene.
  • Bøye uten toppring. Egentlig bare en blåse med en stor sjakkel i bunn, der tauene er festet.
  • Dobbelt sett med 12mm tau fra båt til sjakkelen under blåsa. 3m lengde. Utformet som et skrev med et tau opp til hver puller på båten. Karabinkrok mot blåse.
  • Sikringstau (3.5m) fra sjakkelen under blåse til båt. Karabin mot båt.

Dempingen skjer i flere trinn:

• Først blir blåsa (og pølsefenderen) dratt gjennom vannet og evt. under.
  • Deretter blir klumvekt løftet.
  • Til slutt blir kjetting løftet

Bruddstyrken på karabinkrokene er faktisk ikke all verdens. Tror de er oppgitt til 1600kg på Biltema. Men det blir veldig lite snap laster. Godt mulig det er sikrere med sjakkel mot båten, men det er veldig praktisk å bare skulle klikke på/av karabinkroker. Det kan gjøres i all slags vær og forhold, og ingen risiko for å miste løse deler.

Alle delene er kjøpt billig på Biltema. Galvaniserte sjakler. Kauser av plast. Karabin i syrefast. PP flytetau.

Høres/ser kanskje litt komplisert ut, men er egentlig ganske enkelt. Laget for enkelt å kunne inspisere og bytte (over vann). Enkelt å ta inn alt bortsett fra kjettingen om vinteren om ønskelig.

Usikker på hva jeg mener du evt. bør endre på for å tilpasse dybden. Det må nesten bli litt kompromiss når dybden skal variere såpass mye.

Det går evt. an å justere lengder etterhvert om nødvendig.

Du får se om du kan bruke noe av det. Lykke ti!

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...