Jump to content

Tresnekke på land etter hver tur? (Har ikke båtplass)

MegaTrondy

Recommended Posts

Få leid deg en båtplass før du kjøper snekka, det er i alle fall mitt råd.

Som Pinkvin skriver vil snekka høyst sansynlig lekke da den trenger trutning.

I tillegg vil belastingen av sjøsette og dra snekka opp på hengeren igjen slite på ei gammel tresnekke, både utvendig og enda verre; der det ikke synes. Klink/saum og andre festemidler + suer (der borda overlapper hverandre), skjøter og spant vil få en uheldig belastning gjentatte ganger, noe som også kan føre til mer lekkasje og seinere trutning. Ved sjøsetting/opptak et par ganger i året blir belastningen minimal og ikke så mye å snakke om, men skal dette gjøres ukentlig begynner ting å røyne på.

Det kan da vel ikke være umulig å få leid seg en båtplass til en grei pris? Da blir båten også lettere tilgjengelig og det koster lite bry å ta seg en tur i forhold til å måtte sjøsette og dra båten opp igjen hver gang du tenker deg en dag på fjorden.

Lurer på å kjøpe en tresnekke. Problemer er at jeg ikke har båtplass til den. Følger med henger. Hvordan er det å oppbevare trebåt på land? Det er vel ikke en fordel i forhold til treverket?

Fraråder dette på det sterkeste. Da ødelegger du båten din i løpet av meget kort tid. En trebåt trives best i vannet hele året. Bare en kort periode på land pr år for stoffing etc.

Ditto ovennevnte  råd til Mega Trondy.

Snekker sprekker - og vår - på land - etter en måned uten aktivitet, lekker fortere enn vannet fosser inn.

Men trutner etterhvert. Noen få dager til.... :thumbsup:

Båtplass er dyrt her i Fredrikstad, rundt kr. 4K pr. år. (pluss dugnad og en nattevakt...)

Neste gang, om der blir en neste gang, blir det nok U-Tre -båt  :saint:  Dvs - plastikk (og jeg hater å inrømme det...!)

:smiley:

• 2 uker senere...

:smiley:

Godt svar.  Båtplassprisene går nok opp her også.ganske raskt. 

Er der en formula for pris for tresnekke + båtplass + pluss utgifter for tresnekke (inkludert trutning, oljing og lakk)  - og hva det hele koster meg - per dag?  I år, og neste år?  :lipseal:

Og jeg lurer på hva medlem MegaTrondy (som startet denne tråden) bestemte seg for, mht. å kjøpe ei tre-snekke?

Har ikke blitt noe tresnekke på denne karen ennå. Leker fortsatt med tanken, men tror jeg må finne en plass å ha den først. Vil ikke ha den på land når den ikke er i bruk på grunn av trutning og ekstra stress for treverket. Siden det er såpass dyrt med båtplass blir det vel gjerne med tanken bare. Skal ha tid til den andre båten også. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...