Dynamix Startet 4.August.2016 Link til dette innlegget Startet 4.August.2016 Syns Dynamic'en min vingler slitsomt mye fra side til på lavt fart. Noen som har samme problemet eller vet om det er noe å gjøre med det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 (redigert) De gjør det. Det er en bivirkning av at de er så digg i høy fart :-) Hvis du får trimma nesa ned, vingler de mindre. Redigert 4.August.2016 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
000 Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Alle planende båter gjør det. Noen mer noen mindre men like fullt. Bruker kjøre trimplana heilt ned, hjelper på. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Både 7600 og 9200 vingler i lav fart. Dette handler vel om skrog og propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Har du duoprop? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Alle planende båter gjør det. Noen mer noen mindre men like fullt. Bruker kjøre trimplana heilt ned, hjelper på. .. og mer desto dypere skroget ligger med hekken ser det ut til. Det blir strømhvirvler som drar hekken fra side til side. Roer seg gjerne med litt mer pådrag Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dynamix Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Har du duoprop? Ja, har VP dpe med duoprop Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Er vel generelt dette fenomenet. Har selv v-bunn og et DPH drev, men har gjort meg noen erfaringer med og uten trim av flaps og drev. Fant fort at viktigste faktor i vårt tilfelle var å finne ideel hastighet (RPM), da går den rett som en snor. Veldig liten justering skulle til. Trimmingen endrer båtens egenskaper betydelig i forhold til RPM erfarte jeg. Man må vel bare erfare med egen båt og utelukke slakk i styring osv... Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Duoprop er vel også kjent for å spore mye under gange på lav hastighet? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Nei det er motsatt. DP eliminerer endel vandring. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 DP hjelper på litt men det kommer an på hvilket nr propell du har for den bakre er jo mindre. Ja en kan alltids dra på litt men det er jo ingen løsning. Da nærmer en seg også faretruende den meget populære halvplanerfarten som alle dine medseilere setter slik pris på og det er sjelden et alternativ annet enn i åpent farvann. Skrogfart bli vinglete, trasig men man får bare prøve ymse kominasjoner av trim og flaps for den som har slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Alle planende båter gjør det. Noen mer noen mindre men like fullt. Bruker kjøre trimplana heilt ned, hjelper på. Og vinglinga trenger man heller ikke bry seg om. Når man holder rett rattposisjon så vingler man like mye til begge sider og kjører rett frem likevel. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 joda stort sett så har du rett idet, men det gjelder bare når det er heilt stille og ingen beveger seg i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Vi hadde fått skade på finnen nederst på vårt dph drev, da vingla vi mye mer. Etter litt sveis av kyndige ble det bra igjen ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.