Jump to content

Knarr Variant (Knarr deLuxe), hvilke utgaver finnes?


Ventus

Recommended Posts

Håper noen kan fylle inn noen tomrom i forhold til hvilke varianter som finnes av Knarr Varianten (noen steder kalt Knarr deLuxe)
Har lest på de fleste sidene - og tror jeg har kommet til kun én utgave, da Knarr Variant avviker fra Knarr ( tre eller glassfiber) og ikke følger klassereglene?


Ser på Knarr Variant som en mulig oslofjord-seilbåt for helgetur og litt til så interessert i å finne ut mer

Historie - http://www.knarr.no/?p=11
Tegninger Knarr tre og glassfiber - http://media.wix.com/ugd/ab5aa0_f9627f0257d1407e8887e5bb89c79ad2.pdf
Tegninger Knarr Variant - finnes dette tilsvarende?

- Mk I - originale Knarr men bygd i glassfiber (1973 / Børresen)

- Mk II - Knarr Variant med innenbords Vire 7hk og propellaksling ut over rorbladet, noe endret skrog / fribord og rigg ( År? / Grimsenkilen Norge?)

- Mk III - tilsvarende Mk I og følger klassereglene - Schneidereit nybygg http://www.bootswerft-schneidereit.de/index.php/en/knarr/pictures (2005 / Tyskland)

 

Bilder fra nett:

 

bilde

 

bilde

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Knarr variant, ble vel utviklet fra en Knarr. De løftet dekket og fulgte på med hud på skroget.

Varianten ble da litt lengre og høyere en orginal knarren. Dette ga større plass under dekk. Ser bilde av grp varianten, den har grp overbygg. Mulig de fikk til selvrensende cockpit.

Knarr er en entype klassebåt, der grp og tre- versjoner konkurerer likt. Varianten har grunnet høyere fribord et annet balansepunkt, og muligens også avvik i riggen. Varianten får derfor ikke delta i klasse seilas.

I knar kan en seile norgesmesterskap og VM, da det finnes knarrklubber i Danmark,  Norge og California.

Aileen ll

Link to post

De burde nok vært sortert som Knarr og Knarr Variant, med sine selvstendige generasjoner.  Knarr (GRP) kunne vært egen type i seg selv også med egne generasjoner og typer.

 

Var mest interessert i Knarr Varianten som en billig og enkel "skjærgårdskrysser", med de viktigste basiskomfortene som ikke finnes i originalen. Især med aksling blir det jo et ganske fint kompromiss, men så små motorer og installasjonen byr nok på noen utfordringer på disse eldre båtene. Er jo havnemotor mest uansett i alle tilfelle,  så en el-påhenger eller liten el-motor er kanskje riktig valg ved behov.

 

Vakre, og med bittelitt minner fra en Tre-Knarr så også mye seilglede.

Link to post
  • 1 måned senere...

Har lett litt men ikke funnet så mye - håpet noen her kan mimre fra gamle dager og dele noen erfaringer.

 

Det er jo en lang, smal båt, utenbords etc. Men samtidig mener jeg å huske Knarren jeg hadde noen få barneskritt i so men relativt god seiler også i lett vind, sluttstiv og stabil. Noe tung i vannet, men med dyp kjøl og lavt fribord var jo vindfang ikke noe problem i motsetning til med  moderne skrog som jeg har seilt med.

 

Teakdekket er limt på den som var linket til - men det er jo nok av skruer ellers også. Kjøpe seg et råttent dekk er jeg lite lysten på.

Kjølen på denne er vel innstøpt og bly - så både grunnstøtinger og annen gammel moro må jo være mindre risikabelt (ikke rustspreng, men må jo ha vært tørket ut og reparert selvfølgelig).

 

 

Link to post
  • 7 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
Guest Avmønstret#
Ventus skrev On 7.6.2017 at 22.08:

De burde nok vært sortert som Knarr og Knarr Variant, med sine selvstendige generasjoner.  Knarr (GRP) kunne vært egen type i seg selv også med egne generasjoner og typer.

 

Var mest interessert i Knarr Varianten som en billig og enkel "skjærgårdskrysser", med de viktigste basiskomfortene som ikke finnes i originalen. Især med aksling blir det jo et ganske fint kompromiss, men så små motorer og installasjonen byr nok på noen utfordringer på disse eldre båtene. Er jo havnemotor mest uansett i alle tilfelle,  så en el-påhenger eller liten el-motor er kanskje riktig valg ved behov.

 

Vakre, og med bittelitt minner fra en Tre-Knarr så også mye seilglede.

 

Løfter denne tråden litt. 

 

Sarpsborg seilforening og MK båt på Grimsøy er nå i ferd med å samle inn Knarr varianter for å starte en mer "gentlemans klasse" for disse båtene, som ble bygd på Grimsøy i sin tid. 

 

Kan jo legge til at Sarpsborg seilforening tilbyr ett aktivt seilmiljø helt fra unger i joller og opp til de som satser aktivt. Det nærmeste seilområdet er i Singlefjorden, dvs midt i indrefileten med kort vei til Hvaler og vestkysten av Sverige, ett flott område å seile i. I le for den tyngste sjøen, men ikke langt ut i åpent hav. 

 

Har en plan om å "skalere ned" ifht til båt etter neste sommer. Og har også ett ønske om å seile litt regatta. Så dette er absolutt noe som er aktuelt for meg. 

---

 

http://www.mkbaat.no/knarr-varianter-kjopes-inn-og-samles-pa-grimsoy/

 

I følge MK båt på FB er syv båter på plass allerede, så dette ser ut til å kunne bli en levende klasse. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Jeg trådte mine ungdomssko i en Knarr (tre) og den gangen fnøs vi litt snobbete av 'bastarden' Knarr Variant. Seiling med Knarren husker jeg som trygt men vått når det blåser, og litt daff i lettvind. Varianten har høyere fribord og er kanskje litt tørrere. 

 

Når jeg ser Varianten i dag ser jeg en smekker båt verdt å kalles en klassiker. MK Båt gjør mye fint arbeid med å restaurere og få nytt liv og glans i gamle glassfiberklassikere. Gøy at de samler Knarr Varianter og bygger et miljø rundt dem. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...