Ventus Startet 4.August.2016 Del på Facebook Startet 4.August.2016 (redigert) Håper noen kan fylle inn noen tomrom i forhold til hvilke varianter som finnes av Knarr Varianten (noen steder kalt Knarr deLuxe)Har lest på de fleste sidene - og tror jeg har kommet til kun én utgave, da Knarr Variant avviker fra Knarr ( tre eller glassfiber) og ikke følger klassereglene?Ser på Knarr Variant som en mulig oslofjord-seilbåt for helgetur og litt til så interessert i å finne ut merHistorie - http://www.knarr.no/?p=11Tegninger Knarr tre og glassfiber - http://media.wix.com/ugd/ab5aa0_f9627f0257d1407e8887e5bb89c79ad2.pdfTegninger Knarr Variant - finnes dette tilsvarende?- Mk I - originale Knarr men bygd i glassfiber (1973 / Børresen)- Mk II - Knarr Variant med innenbords Vire 7hk og propellaksling ut over rorbladet, noe endret skrog / fribord og rigg ( År? / Grimsenkilen Norge?)- Mk III - tilsvarende Mk I og følger klassereglene - Schneidereit nybygg http://www.bootswerft-schneidereit.de/index.php/en/knarr/pictures (2005 / Tyskland) Bilder fra nett: Redigert 4.August.2016 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 22.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2016 Det hadde vært moro om noen kunne fylle ut noe av historien. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Kjempefine båter de Variantene.Du skriver innenbords, men de fleste jeg har sett har da hatt outboard i motorbrønn? Er det egenmekk? Redigert 23.August.2016 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Ventus Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Virker som det er to typer, det ser veldig originalt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 En med det jeg antar er helt original motor og installasjon. Ser også det er noe forskjell på cockpit (skjøteskinne f.eks.) i forhold til andre jeg har sett. Mulig siste versjonen - mens litt tidligere hadde brønn for utenbordsmotor. https://www.finn.no/97337317 Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Knarr variant, ble vel utviklet fra en Knarr. De løftet dekket og fulgte på med hud på skroget. Varianten ble da litt lengre og høyere en orginal knarren. Dette ga større plass under dekk. Ser bilde av grp varianten, den har grp overbygg. Mulig de fikk til selvrensende cockpit. Knarr er en entype klassebåt, der grp og tre- versjoner konkurerer likt. Varianten har grunnet høyere fribord et annet balansepunkt, og muligens også avvik i riggen. Varianten får derfor ikke delta i klasse seilas. I knar kan en seile norgesmesterskap og VM, da det finnes knarrklubber i Danmark, Norge og California. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Popeye70 Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Varianten har blitt levert med innenbordsmotor. To kompiser av meg hadde en Knarr Variant med original innenbordsmotor som ble byttet til en Vire etter et år eller to. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Nero II Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Knarren (Mk I og III , iflg trådstarter) er veldig greie båter. Trygge og gode, og seiler rimelig godt, slik helkjølsbåter gjerne gjør. IODén - og nå spør jeg, den er et rimelig langt sprang opp, er den ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 De burde nok vært sortert som Knarr og Knarr Variant, med sine selvstendige generasjoner. Knarr (GRP) kunne vært egen type i seg selv også med egne generasjoner og typer. Var mest interessert i Knarr Varianten som en billig og enkel "skjærgårdskrysser", med de viktigste basiskomfortene som ikke finnes i originalen. Især med aksling blir det jo et ganske fint kompromiss, men så små motorer og installasjonen byr nok på noen utfordringer på disse eldre båtene. Er jo havnemotor mest uansett i alle tilfelle, så en el-påhenger eller liten el-motor er kanskje riktig valg ved behov. Vakre, og med bittelitt minner fra en Tre-Knarr så også mye seilglede. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 Noen med praktiske erfaringer som vil dele plusser/minuser? Et flott eksemplar tilsynelatende her, ikke siste versjonen virker det som, men mye gjort ellers: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100892882 Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Ingen erfaringer? En god seiler er det vel gitt stamtavlen. Er skrog massivt og dekk sandwich eller med tre belagt med glassfiber/epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 15.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2017 Har lett litt men ikke funnet så mye - håpet noen her kan mimre fra gamle dager og dele noen erfaringer. Det er jo en lang, smal båt, utenbords etc. Men samtidig mener jeg å huske Knarren jeg hadde noen få barneskritt i so men relativt god seiler også i lett vind, sluttstiv og stabil. Noe tung i vannet, men med dyp kjøl og lavt fribord var jo vindfang ikke noe problem i motsetning til med moderne skrog som jeg har seilt med. Teakdekket er limt på den som var linket til - men det er jo nok av skruer ellers også. Kjøpe seg et råttent dekk er jeg lite lysten på. Kjølen på denne er vel innstøpt og bly - så både grunnstøtinger og annen gammel moro må jo være mindre risikabelt (ikke rustspreng, men må jo ha vært tørket ut og reparert selvfølgelig). Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 7.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2018 To stk. til salgs per nå; kjenner noen til disse? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116895319 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103746918 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 (redigert) Ventus skrev On 7.6.2017 at 22.08: De burde nok vært sortert som Knarr og Knarr Variant, med sine selvstendige generasjoner. Knarr (GRP) kunne vært egen type i seg selv også med egne generasjoner og typer. Var mest interessert i Knarr Varianten som en billig og enkel "skjærgårdskrysser", med de viktigste basiskomfortene som ikke finnes i originalen. Især med aksling blir det jo et ganske fint kompromiss, men så små motorer og installasjonen byr nok på noen utfordringer på disse eldre båtene. Er jo havnemotor mest uansett i alle tilfelle, så en el-påhenger eller liten el-motor er kanskje riktig valg ved behov. Vakre, og med bittelitt minner fra en Tre-Knarr så også mye seilglede. Løfter denne tråden litt. Sarpsborg seilforening og MK båt på Grimsøy er nå i ferd med å samle inn Knarr varianter for å starte en mer "gentlemans klasse" for disse båtene, som ble bygd på Grimsøy i sin tid. Kan jo legge til at Sarpsborg seilforening tilbyr ett aktivt seilmiljø helt fra unger i joller og opp til de som satser aktivt. Det nærmeste seilområdet er i Singlefjorden, dvs midt i indrefileten med kort vei til Hvaler og vestkysten av Sverige, ett flott område å seile i. I le for den tyngste sjøen, men ikke langt ut i åpent hav. Har en plan om å "skalere ned" ifht til båt etter neste sommer. Og har også ett ønske om å seile litt regatta. Så dette er absolutt noe som er aktuelt for meg. --- http://www.mkbaat.no/knarr-varianter-kjopes-inn-og-samles-pa-grimsoy/ I følge MK båt på FB er syv båter på plass allerede, så dette ser ut til å kunne bli en levende klasse. Redigert 31.Oktober.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Jeg trådte mine ungdomssko i en Knarr (tre) og den gangen fnøs vi litt snobbete av 'bastarden' Knarr Variant. Seiling med Knarren husker jeg som trygt men vått når det blåser, og litt daff i lettvind. Varianten har høyere fribord og er kanskje litt tørrere. Når jeg ser Varianten i dag ser jeg en smekker båt verdt å kalles en klassiker. MK Båt gjør mye fint arbeid med å restaurere og få nytt liv og glans i gamle glassfiberklassikere. Gøy at de samler Knarr Varianter og bygger et miljø rundt dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.