Jump to content

Evinrude E-Tec injector problem & svakhet

Asym

Recommended Posts

Hei,

Er det noen der ut som har opplevd store problem med injector på Evinrude E-Tec motorer.

Jeg har en Evinrude E-Tec 150 hk 2009/2010 modell hvor jeg allerede har måtte bytte injector 2 ganger(på 1 & 3).

Første gang hadde motoren gått rundt 175 timer, reparasjonskostnader for bytte av injector(sylinder 1) rundt kr 8.000,-. Fikk båten tilbake og knapt etter 10 timer gangtid så røk injector på sylinder 3.

Har snakket med importør av Evinrude her i Norge som påstår at Evinrude ikke har en svakhet med injector på sine motorer, men hvis man leser amerikanske forum så vil man se at dette er en feil som går igjen på E-Tec motorene. Flere av de som har hatt gjentagende problem med injector på sine motor har også fått dekt dette av Evinrude selv om motor var utenfor garantitid.

Har forhørt meg med importør her i Norge om utvidet garanti, men har foreløpig ikke vært spesielt imøtekommende.

Det jeg er livredd for nå er at de 4 resterende også skal ryke med reparasjonskostnader på oppimot kr. 8.000 per injector.

Noen der ut som har opplevd tilsvarende problem med Evinrude E-Tec motorene?

Er dessverre endel tilfeller ja.. Usikker på årsaken(e), men bytte på garanti har jeg ikke hørt så mye om. Men det kom en forbedret versjon av injectorene på et eller annet tidspunkt (merket med etec på siden), så forbedringspotensial har de hatt...

Det som er teit er at det ikke er noen som gjør service på dem. Er to skruer så er de løs fra motoren, og inni skal det være filtre som kan gå tette og skape trøbbel (se google fuel-injenctor man).

Men sørg for gode filtre hele veien, frisk bensin. Noen mener også bruk av 2+4 er viktig...

Jeg har hatt det, hyttenaboen har hatt det, en kjenning...

Du kan også ohme injectorene som kan gi en indikasjon på hvorvidt de er begynt å clogge ned. skal være mellom 2 og 3 ohm hvis jeg ikke husker feil.

Å bytte injector selv skal også være uproblematisk, bare husk å kjøpe fra noen som også sender coefficient-filen. Da snakker vi om helt andre summer for å bytte (ned mot 2-3000)...

Mye nyttig (og unyttig) info på etecownersgroup.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Dette var interessant !

Evinrude E-Tec 5 års garanti

Lite-bilde-2_Evinrude_vippe.gifEvinrude E-Tec utenbordsmotorer har fra og med 2011 sesongen 5 års garanti for privatpersoner. (Det er egne garantibestemmelser for yrkesbrukere). Betingelsene for at 5 års garantien skal gjelde er at man utfører en 3-års service før utenbordsmotoren er brukt i 3 år(eller 300 timer).3-års service skal utføres på et autorisert Evinrude verksted.Hvis 3-års service utføres på et verktsed som ikke er autorisert Evinrude verksted,så mister man de 2 siste garantiårene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...