Jump to content

Lekkasje i rekkestøtte, Elan 37

Nils

Recommended Posts

Vi har oppdaga lekkasje i forpigen til båten vår, og ut frå kor vatnet kjem inn må det nesten vera ei rekkestøtte som har skulda.  Innerliner og panel gjer det vanskeleg å sjå sjølve rekkestøtteinnfestinga frå innsida.

Ved belastning ser vi litt bevegelse i innfestinga til rekkestøtta.  Bildet viser foten til støtta, med sjølve rekkestøtta demontert.  Er det nokon som kjenner til denne typen rekkestøtte, fabrikat, korleis denne skal demonterast og korleis det er tetta mot lekkasje?

bilde

Jeg har også Elan 37. Dette er tydeligvis et svakt punkt ( I alle fall for tidlige byggenummer)  for hos meg er nesten alle rekkestøtter under dekket påsatt en glassfiberforsterkning  på innsiden for å bøte på problemet. Ulempen er at en også må skære ut I innerliner for å komme til. Jeg har også skader I treverk etter tidligere lekkasjer. Men det har vært tett siden jeg kjøpte båten.

Du beskriver ikke hvor lekkasjen er, men flere Elan 37 (ink min) har også erfart lekkasje I forcabin som skyldes dårlig tenting mellom dekk/skrog. Hos meg var det er "ledig" skruehull uten skrue like bak det hvor trelisten begynner.

Utover nevnte problemer så erfarer jeg også at tentingsmasse mellom dekk skrog begynner å bli porøs og jeg matte nettopp tette en liten lekkajse her omtrent midskips ved å byte utt porøs tetnigsmasse med ny tec7.     

Redigert av Bergen (see edit history)

Du beskriver ikke hvor lekkasjen er, men flere Elan 37 (ink min) har også erfart lekkasje I forcabin som skyldes dårlig tenting mellom dekk/skrog. Hos meg var det er "ledig" skruehull uten skrue like bak det hvor trelisten begynner.

Utover nevnte problemer så erfarer jeg også at tentingsmasse mellom dekk skrog begynner å bli porøs og jeg matte nettopp tette en liten lekkasje her omtrent midskips ved å byte utt porøs tetnigsmasse med ny tec7.     

Det er fremste rekkestøtte på babord side som er laus. Vi oppdaga dette på ferietur, så det er neppe blitt fuktskade, sidan vi aldri har opplevd fukt innvendig før det (med unnatak av masta då...).  I forhold til dårleg tettemasse, er dette ein reparasjon som blir utført frå utsida?

Elles, har du Sparcraft rigg, og i tilfelle: Er mastekragen tett?

-pussig det der at produsentene ikke klarer å lage noe som er varig tett. Ut fra tverrsnittskissen så er det heldigvis ikke noen som kan bli skadet i selve konstruksjonen. Ser ut til at det er massiv glassfiber.

Rart at tettemassen mellom skrog og dekk blir porøs. På min 35 år gamle comfort er butyl'n fortsatt seig og fin. Kan det være avrettingsmasse som går i oppløsning?

• 2 uker senere...

Då er halve jobben gjort.  Eg har inspisert alle rekkestøtteinnfestingar med inspeksjonskamera (350kr hos Biltema)  Det viste seg at vi kan komma til alle rekkestøtter som er lause utan å laga hol i innerliner.  På badet er det fire skruer som held skapet, og etter det er det fri tilgang.  I forpigen på babord skrudde eg laus ei hylle, og kunne etter å ha skore bort fugemasse demontera kryssfinerplata som ligg inn mot skuteside.  Dette tok ca ein time.  I salongen var det litt meir arbeid.  Hylla på midten er skrudd fast i skapet akter og forut.  Her går røstjernet gjennom, så hylla kan ikkje fjernast heilt.  Skapet akter er berre skrudd og limt, og er relativt enkelt å ta ned.  Skapet forut var i tillegg limt ganske grundig med fugemasse, så der var jobben litt meir omfattande, og eg trengde litt pause innimellom for å senka adrenalinnivået.  Alt i alt gjekk det vel med tre korte kveldar for å blottlegga innfesting til dei tre fremste rekkestøttene på babord side.

Det er tre ulike innfestingar av rekkestøttene på vår båt:

bilde

Braketten er sett ned i overgang dekk/ skrog.  Ingen skive eller mutter.  Dette er innfestinga av bakre ende av pulpiten, så stort sett er det mest press nedover her ved belastning.  At vi ikkje har lekkasje her er rimeleg tilfeldig, og innfestinga er lik på begge sider.  Bildet er tatt med inspeksjonskamera frå Biltema. Til venstre innerliner, så toppen av kryssfinerplata som dekker skrogside.  Utafor der er bolten som pulpiten er festa til.

bilde

Her går braketten gjennom dekket og delvis gjennom flensen som er laga i skroget, men flensen er for kort til å gje støtte til mutteren på begge sider, slik at vi må laga ei forsterking på utsida av flensen.

bilde

På badet, samt alle innfestingar på styrbord side, og innfestingane på babord akter for badet er gjort som vist over.  Det er limt og poppa fast ei 10-12mm tjukk aluminiumsplate under flensen på skroget.  Her er det laga gjenger slik at rekkestøtta har god støtte.  Ved lekkasje på rekkestøtter som er festa slik, vil eg tru at ein kan tetta lekkasjen berre ved å skrua ut braketten, gjera reint, legga locktite på gjenger og fugemasse på flensen til braketten og montera på ny, alt frå utsida.

Det er bestilt plastreparasjonsfirma til å ta seg av oppbygging av anlegg til dei rekkestøttene som har mutter og skive.  Vi vil vurdera kva vi skal gjera med innfesting av pulpit, om vi skal la det stå i ro, eller om vi skal setta på mutter og skrive.  Dersom det går å løysa pulpit frå brakett i bakre ende, kjem vi nok til å tetta på ny her og.

Under er bilde av skrogsida i salongen etter at innredning er tatt bort.  Røstjernet går gjennom hylla, så den ligg igjen.  

bilde

Redigert av Nils (see edit history)

Hei.

Trenger du et plastreparasjonsfirma? Jeg ville laget en plate lik den "på badet" med ekstra oppbygging på den ene siden (eksempelvis av plast). Lagt den under dagens skive og så skrudd til mutteren. Bruk Tec7 rundt øvre del av gjengene når du trer igjennom rekkestøtten. Dette fikser du like bra som et firma.

Pulpiten ville jeg satt inn skive og mutter på.

Litt imponert over at du klarer dette uten å skjære i innerliner. Ettersom stb side og bad har egen løsning så har det kanskje vært gjort forsterkninger her tidligere? Når du først har ute skapet på badet bør du sjekke dusjlenseslangen for gnag. En båt her i området fikk lekkasje i denne da den hadde gnisset hull. Men denne skapseksjonen er jo relativt enkel å ta ut.  

Pulpit var lik hos meg, men mutter lå løs under (vet ikke om den har vært festet uten skive og skrudd seg ut eller montøren glemte å montere den. Men også hos meg var pulpit tett, men lekkasjen lå lengre fremme under fenderlist hvor det var boret skruehull men ikke satt i skrue.  

Hvilket byggenummer har du? Har du batterier under sofa?

Jeg har også erfart at de var raus med limen/fugemasse når båten ble bygget :-) 

Forsterkningane på bad og styrbord side er nok frå båten er ny.  Aluminiumsplatene er poppa fast frå oppsida, før dekk og skrog vart sett saman.  Eg er litt forundra over at ikkje alt er festa på same måte.

Byggenummer er ELA37084G404 båten er frå 2004.  Batteribank under sofa på babord side.

Takk for tipset om dusjelenseslange.  Sjekker det sjølv om vi ikkje har brukt lensepumpa dei to åra vi har hatt båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...