Grand Banks jr Startet 5.August.2016 Link til dette innlegget Startet 5.August.2016 Jeg har en gammel (1991 tror jeg) 60 HK totakt Evinrude med el.start. Den starter alltid, også midtvinters. Bruker båten året rundt. Men motoren er tung i starten. Jeg kan vri nøkkelen rundt, og det er akkurat som om startmotoren drar den litt rundt, så stopper den, så klarer den det igjen, etc. Dette pågår noen ganger, inntil den plutselig klarer å dra motoren rundt slik den skal. Dette er kun når motoren er helt kald, Når den er varm er motoren aldri slik. Opprinnelig hadde motoren automatisk innblanding av olje i bensinen, men det er fjernet på min motor. I stedet blander jeg olje rett i bensinen. Dermed går den nok en del fetere ved tomgang enn det den opprinnelig skal. Etter det jeg er blitt fortalt så blandet VRO fetere på høyt turtall enn ved lave turtall. (Jeg har VRO-systemet liggende fra forrige eier, så jeg kan kople det til igjen. Bare redd for at det er vanskelig å se at det fungerer som det skal.) Jeg har ikke testet med andre batteri, men det har vært toppladet med en CTEK-lader på recond. Volt er fin. Men jeg vet jo ikke om det kan være at batteriet ikke klarer å levere nok Ampére. Er det bare slik denne motoren skal være, eller hvor ville du feilsøkt? Kan det skyldes for fet blanding, slik at det er for mye olje i motor? (Mye kompresjon) Kan batteriet vise korrekt volt ved hvile, men ha for lite Ampére å levere når motor er kald? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 om batterikablene er gamle ville jeg byttet de, de oksyderes innvendig over tid, slik at spenningsfallet blir større og dermed mindre futt til å dra rundt starteren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Det skal jeg sjekke opp i. Det er fuktig der batteriet står, og det er jo mulig kablene er fra motoren var ny. Da er de 25 år nå :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 mine holdt i ca 16 år, da var de så korroderte at de ble varme når jeg forsøkte å starte. Ble betraktelig bedre snurr på starteren etter bytte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fantino Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Mål spenning på starter, batteri, overganger fra ledninger til motor og i ledningsstrekk begge veier (+/-) under startforsøk, dvs mens du 'kinnet'. Koble bort dødmannsknapp/coil el slik at den ikke starter. Dropper batteriet mye (10-11 V) bør det sikkert fornyes. Om det forsvinner mer enn 1V i ledningene bør de trolig også byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.