Jump to content

Hvordan fjerne mye Svartmugg/sopp som har sittet lenge

KennethK

Recommended Posts

Tittelen sier det meste:

"Hvordan fjerne mye Svartmugg/sopp som har sittet lenge"?

Jeg har nettopp kjøpt meg et prosjekt. Båten er full av Svartmugg /sopp og jeg hadde i utgangspunktet håpet på å kunne fått bort dette på enklest og rimeligst mulig måte. Hvordan får jeg bort disse svarte sporene som er satt seg fast i taktrekket?

bilde

bilde

bilde

bilde

Går det ant å male/farge det, hvordan går man frem da? Tanken har vert der men da må vel båten først ozonbehandles slik at ny svartsopp ikke trenger igjennom? Å trekke opp båten på nytt har også vært opp til vurdering, men som spørsmålet lyder: Hvordan fjerne dette :)

Har aldri prøvd det selv men Ship-Shape Jordslagfjerner skal vel være tingen til slikt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg lot interiøret i båten være ombord for 2 år siden. Massivt med jordslag på lyst beige mikrofiber interiør. Oppsto iløpet av 1 vinter.

Løsningen ble:

Vaske med vanlig såpe.

Skrubbe med interiørrens fra Turtlewax. Nanoprodukt med tilhørende børste. Børsten var ubrukelig, jeg brukte neglbørste.

Vasket godt over med Maxolen Saubermann som var blandet dobbelt så sterk som pakken sa.

Mellom operasjoene skyllte keg med myyyyye vann. Dritten må fraktes bort og vann er en god bærer.

Interiøret ble helt strøkent, kan ikke se en sort prikk. Men det var jo relativt ferskt. Og hvordan du skal få skyllt taket vet jeg ikke.

Mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Når jeg vasket innredningen på en gammel bayliner så brukte jeg en teppevasker / møbelrense maskin . En stor støvsuger som tilførte vaskemidell samtidlig. , gikk fint å vaske både tak og vegger . Brukte rensemidell for tepper . Lånte den på en fargehandel . Søk på tepperense maskin på google.

Redigert av pergrip (see edit history)

Jeg hadde sprayhood med samme utfordring. Løsningen etter å ha prøvd alt som tenkes kan, ble å dynke alt med ren klorin. Resultat ble meget bra, men det krever mye vann og timer med skylling. Hvordan du rent praktisk gjør dette inne i båten blir en utfordring. Den største utfordringen vil være å sørge for at miljøet i båten blir så tørt som mulig. 

Hva er på baksiden av trekket? Hvis du har skumgummi vil dette fungere som en svamp og tørkeprosessen vil ta lang tid. Jeg fjernet alt av trekk i min båt for så å isolerer etter tips fra Eureka. Det var utrolig hvor mye svartsopp som lå mellom glassfiberen og trekket. Maler du over og ikke har en luftavvfukter samt varme i båten, går det kort tid før alt er tilbake og hele jobben er til ingen nytt. 

Du skriver prosjekt og da tenker jeg du kommer til å legge ned noen timer uansett....?

Jeg ville begynt i motsatt ende før jeg tenkte på hvordan soppen skal fjernes. Begynn med utlufting og ventilering. Sett inn luftavvfukter og varme. Fjern alt som er løst og ta det ut av båten. Det er ikke noe problem å male over, men jeg tenker du må ha rimelig mange lag. Et tips er malingsprøyta til Bosch og tilsetning i vannbasert maling i forhold til sopp. Jeg tenkte tanken, men er sjeleglad jeg fjernet alt og isolerte. Det kombinert med god ventilasjon og varme gir nybåtfølelse hver gang jeg i båten. 

Hvis du ikke har for store ambisjoner om et plettfritt innemiljø, hadde jeg leid meg en tepperenser og dynket med jotun sopp og algedreper, tørket at med luftavfukter og gått på med maling med soppdreper med god dekkevne. :smiley:  

Mr Grinde er inne på det jeg egentlig mener TS burde gjøre, riv ut alt skrogtrekk, demonter nødvendig innredning som må til for å komme til. Rengjør, tørk ut, lim på nytt skrogtrekk.

Du får ny båt både utseendemessig og en kilde til lukt er ute.

3mm ekspandert vinyl skrogtrekk koster ca 200 kr meteren. 180cm bredt.

Da er jobben gjort.

Kan ikke se at du skriver hva slags båt du har, men de områdene du har fotografert er jo relativt enkle områder å trekke opp igjen. I tak og steder hvor det er mye kanter/ overhengende partier bruker du skraylim/ kontaktlim.

Utover det, på store flater, bruker du Casko Flex så du kan ljustere.

For å få det pent med vinduene dine, må du selvfølgelig studere litt på hvordan de monteres igjen ikke minst, får det tett :) men det får du sikkert hjelp til her.

( jeg har trukket opp hele min Comfort 30, inklusiv skrogisolasjon)

Redigert av Eureka (see edit history)

Enig med Eureka her. Tenk på alle timene med flekkfjerning, og all gassen du puster inn - og så kan du ende opp med et suboptimalt resultat (og mange nye læringspunkter som vi sier i det offentlige når vi har gjort noe dumt..)

Du har jo et prosjekt, litt av moroa er jo å flekke ned og skru fra hverandre.

Hadde samme problem for noen år siden og vasket med Ship Shape. På tak trekk ble alt borte men på skutesiden var det missfarging. Malte alt med Lady Våtrom i passende farge og dette har nå holdt seg pent i ca 8 år. Shipolin blir veldig blank og blir ikke så elastisk på sikt.

Takk for mange gode ideer og framgangsmåter :)

Det som sitter i taket ser ut til å ha vert her veldig mange år, fordi det sitter skikkelig godt. Så mye vann, skurbb og såpe blir nokk ikke tilstrekkelig. Så i tillegg blir det vanskelig å få skylt taket, da vann trekker ned i kluten.

Å trekke opp på nytt er vel egentlig den beste løsningen for båten sin del, kort sagt. Men jeg er redd det vil ta for mye tid ifht å finne et bra vidundermiddel til å ta flekkene, derfor håper jeg å først finne en vaskemåte som er tidsbesparende ifht nytrekking.

Dere skriver om tepperensere. Det gav meg en god ide da jeg har kikket litt på dette HP7 produktet fra Relekta.

https://m.youtube.com/watch?v=uM8SvD_xuqQ

Jeg ser for meg at dette kan prøves ut i taket å se evnen det har. Om det ikke tar det så er jeg nokk tvunget til å trekke opp, eventuelt male.

Kanskje disse HP7 greiene i kombinasjon med en tepperenser gjør susen? :)

Er det slik at en ozonrensemarskin tar drepen på all mugg i båten (inkl det øyet ikke ser bak trekkene? Isåfall burde vel båten Ozonbehandles i tillegg til maling/vask/nytrekking?

Til dere som skriver om maling: Dere ser at trekket er en slags hårete og bølgete filt/tøystoff. Blir ikke det vanskelig å få 100% dekke over det?

Ellers takk for gode tips godt folk :)

Båten er en 94 23" Sunseeker til de som lurte ;)

bilde

Guest Avmønstret#

Så ikke på mobil/brett blidene at trekket var hårete... da ville jeg definitivt ikke malt nei :-) Eller i hvertfall testet på et område først. Men jeg har ingen tro på at det vil bli en lykkelig løsning. 

Har selv et "skaiaktig" glatte trekk i egen båt. De ble malt for 7-8 år siden og ser helt fine ut. 

------------

Tror jeg hadde prøvd flekkfjerning leenge før jeg hadde revet for å henge opp nytt. 

Ville vært forsiktig med ozonbehandling i båt, ozon bryter også ned div gummimaterialer. 

Ang svartsoppen så ville jeg fokusert på å holde båten tørrest mulig under lagring/opplag. Mulig med litt varme på og god lufting når båten ikke er i bruk?

Men reelt sett så er vel ikke plysjaktige skrogtrekk særlig egnet i båt.... blir lett skitne/fuktige, vanskelige å reholde osv. Så kanskje det er riktig å ta jobben og bytte det ut.. spørs på en måte hvilke planer du har med båten. Svartsopp i taktrekket har jo absolutt 0 betydning ifht bruk av båten. 

Guest Avmønstret#

Det er verdt å nevne: husk å aldri blande klorin og salmiak. Da blir det farlig gass.

Ekstremt farlig, særlig nedi en båt. 

En del andre baser/syrer som gir liten mening å blande også, da de nøytraliserer hverandre. Mao reduserer/fjerner effekten av de. 

Så til trådstarter, ikke bland ulike vaskemiddel uten mål og mening. Det kan i praksis ofte ødelegge effekten av de, og i verste fall ta livet av det, eller gi deg en solid lungebetennelse eller skader i lunger osv. 

Selv bruk av "bare" sterk salmiakk i et lukka og dårlig lufta område kan gi helseskader, feks lungebetennelse osv.

-----------

Nå som jeg ser bildene på PC, dette så jævlig ut... ville gått for en kombinasjon av kjemikalier og mekanisk tilnærming, dvs du må "herje på" med stoffet for å få ut dritten. Her må du ha en møbelrensmaskin av ett eller annet slag, kanskje en sånn dampvariant eller noe. Du må jo ha noe som også virker vertikalt og opp-ned. Om du leier på rett plass så får du muligens gode tips til hvilke kjemikalier som fungerer? 

På ene bildet ser det også ut som det har seget vann fra gummilista rundt vindu, er det kun fra kondens eller lekker det? 

Når du først finner metoden som fungerer så blir det en hyggelig jobb å se båten bli fin igjen :-)

Hadde endel jordslag på plysjtrekk i en Nimbus. Brukte Shipshape jordslagfjerner. Under skyllingen brukte jeg en våtstøvsuger for å suge ut vann/møkka. Deretter lot jeg Webastoen stå på et døgn(min Webasto hentet friskt luft ute slik at ny tørr luft kom inn) og resultatet ble veldig bra. 

I dag har jeg en Karcher tepperenser(hobbyversjon) https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/stovsugere/grovstovsuger/krcher-se4002/204126.11223/?gclid=Cj0KEQjw_qW9BRCcv-Xc5Jn-26gBEiQAM-iJhWPl_0qopOZBil1M7KfvAS4-eSn85Az5A0RjeNfn090aAn3-8P8HAQ

Denne bruker jeg i båt, bil og hjemme og den duger fint selv om man må fylle/tømme oftere enn leiemaskinene.

Ellers så installerte jeg en solcelledrevet lufteventil i Nibusen som trykket luft inn i båten samt tettet en utett luke og hadde ikke noe mer problem med jordslag. 

Tørr og luftig båt sparer mye jobb og penger.

Ref svar over ved bruk av klorin på kalesje. Dette vil kunne tære i stykker sømmer (snakker av erfaring).

Tror det handler om å skylle lenge nok. Jeg ødela en av posene til å ha over vinsjene fordi jeg var litt vel kjapp. Resultatet ble at stoffet ble morkent og revnet etter en tid, så man skal være forsiktig med klorin. Sprayhooden derimot er upåklagelig. 

Takk for tips om vasking som jeg spurte om, det ser nokk dessverre ut til å ha sittet alt forlenge fast. Så løsning blir nokk å trekke opp igjen på 7 timer istedenfor å vaske i 700 timer :)

Benytter anledningen jeg til å spørre om hvor jeg får kjøpt trekk(Nord-Trøndelag/Nettside), og hvilke trekk anbefaler dere som har gjort dette før?

?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...