kurti Startet 6.August.2016 Link til dette innlegget Startet 6.August.2016 Hatt litt varierende hell med å få båt i revers etter service på drev. Gjennomført årlig service på drev, og hver gang servicepersonell har montert på igjen drevet så har revers bare fungert innimellom etterpå. Har somregel fungert etter et par forsøk med drevet på og av. Ved et par tilfeller så har jeg ikke vært tilstede ved montasje av drev, og da har servicepersonell glemt å dobbeltsjekke revers, og da har det selvsagt ikke virket, med det resultat at mye av sesongen har gått fløyten. Somregel så hører men lav klikking når man vrir propell manuelt rundt, som om den nesten går i gir. Byttet gearwire ned til drev, da den gamle gikk litt tungt, og håpet da at problemene skulle bli borte. Denne operasjonen ble også utført på verksted. Nå glir wire lett, men opplever fortsatt samme problem med at den ikke går i revers. Har koblet av nedre wire i motorrommet, og prøvd å bytte gir for hånd, men det virker fortsatt som om kabel ikke går langt nok til å gå i revers. Har tatt av drev, og ser at kabel går til den plastklossen butter i nippel. Derfor virker det som om kabel går langt nok. Mulig den nippelen ikke har blitt skrudd helt inn av servicemannen, men det er lite trolig. Spørsmålet er derfor om det kan være feil på den gaffelen/spaken som overfører bevegelsen videre ned til selve "klaffen" på drevet, og hvor kan denne bestilles? Etter mange år med drev på og av så vil jo dette slites og blir slarkete. Virker som om det er lite å gå på. Av andre opplysninger så låser propell alltid i revers og frammover-gir når man manuelt vrir på klaffen på drevet. Prøvde også et annet verksted i år, da jeg hadde mistet litt troen på forrige verksted. Det endte med at jeg hentet igjen båten forrige uke, da årets reperatør virket useriøs, med alle mulig unnskyldninger for hvorfor han ikke hadde rukket å få orden på revers. De siste 8 ukene... Motor er en 4,3 liters Mercruiser fra 98, og drev fra 87. Båten er en Draco. Spent på forslag Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) Det er da noen som har kreative løsninger ser jeg :-) http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/524401-a-simple-fix-to-the-shift-problem-on-my-pre-alpha-out-drive Ellers så kalles visst delen jeg ønsker å bytte upper shift shaft, på engelsk. Noen som vet hva dette kalles på norsk, og eventuelt hvor man får kjøpt det? https://www.amazon.com/MERCRUISER-ALPHA-SHIFT-GLM-Number/dp/B004AQUHKS/ref=pd_bxgy_263_img_2?ie=UTF8&psc=1&refRID=NV685BNM0V88XV0ZNRQV https://www.amazon.com/MERCRUISER-ALPHA-UPPER-GLM-Number/dp/B004AQUKE6/ref=pd_bxgy_263_img_2?ie=UTF8&psc=1&refRID=BRF2W0BD3HP8SKNEQ94H Redigert 7.August.2016 av kurti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Nr 19? https://www.ravnsgarage.no/productcategory?id=30000 Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Takker. Linken din fungerte ikke, men ser det er mange deler å velge i på den siden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Takker. Linken din fungerte ikke, men ser det er mange deler å velge i på den siden :-) Hmmm..... funker her.. Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Ser det er flere leverandører. Quicksilver og Sierra kommer oftes opp. Er disse jevngode, eller er det forskjell? Ser at Sierra ofte er litt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Dersom Sierra er dyrere, så burde du i aller høyeste grad gå for Quicksilver. Quicksilver er en del av Brunswick, eller med andre ord, det er originale MerCruiser deler, som generelt holder en betydelig høyere standard enn rælet fra Sierra, som produserer billige ettermarkedsdeler til en rekke motorer. Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Takk for svar. Da er det vel ikke veldig vanskelig å vite hva man skal velge. Skal man først bytte deler så vil jeg ha de så bra som mulig :-) Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Om man skal bytte gir-kabel så ser jeg at det smøres på noe på mutter til strømpe. Regner med at det er flytende pakning. Er der det samme hva man benytter her? https://www.ravnsgarage.no/gasket-sealing-compound Den på linken over F.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Ved bytte av gir wire må man justere riktig avstand på gir sjalter. Mellom ytterpunkt og feste, det er to sylindre i messing. Det er en mal som man setter på og justerer så det er riktig avstand mellom oppheng og ytterst. Om du ikke har malen, kan du måle avstanden når gir er i fri. Husker ikke eksakt men mulig det var 6". Justerte ca med å måle og brukte malen for å finjustere/kontrollere. Du merker jo om gir skifter når du setter i forover eller akterover når du har båt på land. Du kan dreie propell aksel rundt for hand, er den I gir vil du ikke kunne dreie en av retningene for hand. Det er paknings cement på linken du viser til. Brukes på pakninger etc. Men ikke noe på gir wire etter det jeg husker. Redigert 8.August.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Chris284 Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Glemte å nevne at gir skal stå i forover når du måler avstanden på 6" fra midt på hullet ytterst og til midt på "tønnen". Ellers ser du en utfyllende beskrivelse her om du ikke har manualen. http://www.boatfix.com/merc/bullet/89/89_04.PDF Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kurti Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Takk for tips. Ellers er jeg godt kjent med hvordan kabelen skal justeres inn, men problemet her er altså at kabel ikke går fysisk langt nok, så da må det sterkere lut til;-) Er det Loctite 577 som benyttes på mutter? Kan sikkert benytte Loctite 518 også? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Da ville jeg sjekket at alt er riktig justert før noe annet. Wire gjennom transom skal og justeres så det er riktig lengde som stikker ut. Justeres allt riktig, både fra girspak til sjalter og wire gjennom transom og ut, pleier det å bli riktig. Så sannt du har riktig kabel. Og har montert drevet riktig. Du sjekker om drevet kan settes i gir når du har det av. Men det vet du sikkert også. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kurti Svart 18.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2017 Der var faktisk bare en slangeklemme som skulle til for å løse problemet :-) Kurti Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.