Jump to content

Mercruiser Alpha one drev vil ikke i akterover, feil på gaffel i drev?


kurti

Recommended Posts

Hatt litt varierende hell med å få båt i revers etter service på drev. Gjennomført årlig service på drev, og hver gang servicepersonell har montert på igjen drevet så har revers bare fungert innimellom etterpå. Har somregel fungert etter et par forsøk med drevet på og av. Ved et par tilfeller så har jeg ikke vært tilstede ved montasje av drev, og da har servicepersonell glemt å dobbeltsjekke revers, og da har det selvsagt ikke virket, med det resultat at mye av sesongen har gått fløyten. Somregel så hører men lav klikking når man vrir propell manuelt rundt, som om den nesten går i gir.

 

Byttet gearwire ned til drev, da den gamle gikk litt tungt, og håpet da at problemene skulle bli borte. Denne operasjonen ble også utført på verksted. Nå glir wire lett, men opplever fortsatt samme problem med at den ikke går i revers. Har koblet av nedre wire i motorrommet, og prøvd å bytte gir for hånd, men det virker fortsatt som om kabel ikke går langt nok til å gå i revers. Har tatt av drev, og ser at kabel går til den plastklossen butter i nippel. Derfor virker det som om kabel går langt nok. Mulig den nippelen ikke har blitt skrudd helt inn av servicemannen, men det er lite trolig.

 

Spørsmålet er derfor om det kan være feil på den gaffelen/spaken som overfører bevegelsen videre ned til selve "klaffen" på drevet, og hvor kan denne bestilles? Etter mange år med drev på og av så vil jo dette slites og blir slarkete. Virker som om det er lite å gå på.

 

Av andre opplysninger så låser propell alltid i revers og frammover-gir når man manuelt vrir på klaffen på drevet. Prøvde også et annet verksted i år, da jeg hadde mistet litt troen på forrige verksted. Det endte med at jeg hentet igjen båten forrige uke, da årets reperatør virket useriøs, med alle mulig unnskyldninger for hvorfor han ikke hadde rukket å få orden på revers. De siste 8 ukene...

 

Motor er en 4,3 liters Mercruiser fra 98, og drev fra 87. Båten er en Draco.

 

Spent på forslag

bilde

bilde

Link to post

Ved bytte av gir wire må man justere riktig avstand på gir sjalter. Mellom ytterpunkt og feste, det er to sylindre i messing.

Det er en mal som man setter på og justerer så det er riktig avstand mellom oppheng og ytterst.

Om du ikke har malen, kan du måle avstanden når gir er i fri. Husker ikke eksakt men mulig det var 6". 

Justerte ca med å måle og brukte malen for å finjustere/kontrollere.

 

Du merker jo om gir skifter når du setter i forover eller akterover når du har båt på land.

Du kan dreie propell aksel rundt for hand, er den I gir vil du ikke kunne dreie en av retningene for hand.

 

Det er paknings cement på linken du viser til. Brukes på pakninger etc. Men ikke noe på gir wire etter det jeg husker.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Da ville jeg sjekket at alt er riktig justert før noe annet. Wire gjennom transom skal og justeres så det er riktig lengde som stikker ut.

Justeres allt riktig, både fra girspak til sjalter og wire gjennom transom og ut, pleier det å bli riktig.

Så sannt du har riktig kabel. Og har montert drevet riktig. 

Du sjekker om drevet kan settes i gir når du har det av. Men det vet du sikkert også.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...