Jump to content

Parallell viskerarm, fordeler?


jørn

Recommended Posts

Du vil ikke nødvendigvis få et større viskerområde men et mer firkantet visket felt. Med parallellarmer er det ideelle å ha motoren i senter av det feltet du skal viske. Da kan du bruke hele vinkelen du har tilgjengelig, oftest maks 83-85 grader før parallellarmene begynner å krysse hverandre. Med single arm kan du ha en større vinkel, gjerne 120-130 grader.

 

Basert på bilde av båten din kan det se ut som du enkelt vil kunne bytte til parallellarmer og sannsynligvis oppleve å få et mye bedre synsfelt under kjøring av viskerne. Fordelen er at du har grei høyde i forhold til bredde på vinduet. Merk at med parallellarm får du et felt som er omtrent firkantet men med en bue i toppen og bunnen som følger armens bevegelse. Viskeren står hele tiden vertikalt på vinduet og du må passe på å stille selvparkering (hvis motoren har det) til en av sidene.

 

Anbefaler deg å ta nøyaktig mål av vinduet og tegne deg en kladd. Det kan være at du kommer til at det vil lønne seg å flytte styrbord viskermotor litt mer mot senter men det blir lett mye ekstra jobb. Trikset her er å finne riktig balanse mellom lengde på arm og lengde på viskerblad - og så kombinere med maksimalt utslag på viskervinkel. (så nær 90 grader som mulig). Vær forberedt på at du må bore hull til innfesting av parallellarmer fordi disse krever et ekstra festehull pga vrimomentet. Når du først tar jobben med å krabbe oppunder dashbordet for å bore hull så kan du også vurdere å legge opp slange for spyler. Biltema selger spylerslanger og dyser som enkelt kan stripses fast på viskerarmen. Få tak i en spylerpumpe og tank fra en bilopphugger så har du enkelt et spyleopplegg i tillegg. Har prøvd å laste et par bilder, vet ikke om det funket.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7054/visker_1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7054/visker_2.jpg

Link to post

Takk for god beskrivelse :)

Vindusspyler har jeg, dysa står på dekket. Det er selvparkering, men ene må justeres så den stopper mot senter av rutene. Å flytte viskermotor går ikke, da det er støpt egen grop til de. Det ekstra festet, er det kun en skrue, eller er det feste som er gjennomgående?

Skulle hatt målene fra noen som har lik båt, så slipper jeg finne opp hjulet på nytt...

Link to post

Det fins litt ulike typer parallellarmer (Pantograf / Pantograph). Det du trenger en en realtivt enkelt type (f eks Roca/BestMarin) som tres ned over akslingen og som i tillegg må skrus fast ved siden av akslingen. Det er ikke noe krav om gjennomgående feste. Du kan enten bruke gjennomgående bolt/mutter eller bare en litt kraftig kort skrue som fester seg i glassfiberen. Ps husk godt med silikon, sika e.l. Viskerblad til disse er standard Biltema.

 

Gå inn på nettsidene til noen produsenter, (Roca, Exalto, mfl) så ser du noen bilder. Den delen som er mest omfattende er dersom du må åpne viskermotoren for å justere utslagsvinkel, f eks ned fra 110 grader til 83 grader. Ofte en liten plate med hull merket med gradutslag. På noen motorer kan du også justere h/v selvparkering. Et par bildet til inspirasjon. Har selv gjort denne jobben på to båter og hatt stor glede av forbedringen.

 

bilde

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå er armene montert. Ble disse: http://www.maritim.no/parallellarm-430-560-mm#.V7Ny2piLS71

Babord side står den veldig pent, med visker helt rett inn mot midtstolpen på vinduet. Styrbord side ble ikke like pent, men fungerer. Styrearmen (dvs ikke den som går inn på viskermotor) blir lik på begge sider, ikke mulig endre side. Skulle tro de ble levert for høyre og venstre side, men det er ikke tilfellet. Finnes det noe addapter for disse? Vanskelig å beskrive, skal få lagt ut et bilde.

Link to post

Om du løsner styrearmen fra viskeren, snur festebranketten hvor styrearmen er festet nede 180 grader rundt, snu viskerbladet opp-ned og fester styrearmen igjen, vil det funke? Dette avhenger selvfølgelig av at festebranketten ikke er sveiset fast i viskermotoren.

bilde

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...