jørn Startet 6.August.2016 Link til dette innlegget Startet 6.August.2016 Hei Ser at de fleste av type båt som jeg har, GP 700SE, har paralell viskerarm. Hva er fordelene med dette? Jeg har kun enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 En visker med paralellarm dekker mer av vindusflaten siden selve viskerbladet holdes loddrett hele tiden. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
jørn Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Takk :) Da tenker jeg at jeg koster på meg det, for nå er viskerområdet langt fra optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Det blir litt avhengig av hvor motoren er plassert. Dersom motoren med rotasjonssenteret sitter i hjørnet av vinduet gir neppe parallelarm noen fordel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jørn Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Slik er det hos meg: Slik er det på lik båt: Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Har dessverr ikke noe å bidra med på viskerfronten.. Men synes du har en flott båt! Er disse ganske like Biam660/Sollux700 med strak aksel? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
jørn Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Takk :) Ja, kan sammenlignes med Biam. Så en test der de sammenlignet GP og Biam. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Du vil ikke nødvendigvis få et større viskerområde men et mer firkantet visket felt. Med parallellarmer er det ideelle å ha motoren i senter av det feltet du skal viske. Da kan du bruke hele vinkelen du har tilgjengelig, oftest maks 83-85 grader før parallellarmene begynner å krysse hverandre. Med single arm kan du ha en større vinkel, gjerne 120-130 grader. Basert på bilde av båten din kan det se ut som du enkelt vil kunne bytte til parallellarmer og sannsynligvis oppleve å få et mye bedre synsfelt under kjøring av viskerne. Fordelen er at du har grei høyde i forhold til bredde på vinduet. Merk at med parallellarm får du et felt som er omtrent firkantet men med en bue i toppen og bunnen som følger armens bevegelse. Viskeren står hele tiden vertikalt på vinduet og du må passe på å stille selvparkering (hvis motoren har det) til en av sidene. Anbefaler deg å ta nøyaktig mål av vinduet og tegne deg en kladd. Det kan være at du kommer til at det vil lønne seg å flytte styrbord viskermotor litt mer mot senter men det blir lett mye ekstra jobb. Trikset her er å finne riktig balanse mellom lengde på arm og lengde på viskerblad - og så kombinere med maksimalt utslag på viskervinkel. (så nær 90 grader som mulig). Vær forberedt på at du må bore hull til innfesting av parallellarmer fordi disse krever et ekstra festehull pga vrimomentet. Når du først tar jobben med å krabbe oppunder dashbordet for å bore hull så kan du også vurdere å legge opp slange for spyler. Biltema selger spylerslanger og dyser som enkelt kan stripses fast på viskerarmen. Få tak i en spylerpumpe og tank fra en bilopphugger så har du enkelt et spyleopplegg i tillegg. Har prøvd å laste et par bilder, vet ikke om det funket. https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7054/visker_1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7054/visker_2.jpg Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Takk for god beskrivelse :) Vindusspyler har jeg, dysa står på dekket. Det er selvparkering, men ene må justeres så den stopper mot senter av rutene. Å flytte viskermotor går ikke, da det er støpt egen grop til de. Det ekstra festet, er det kun en skrue, eller er det feste som er gjennomgående? Skulle hatt målene fra noen som har lik båt, så slipper jeg finne opp hjulet på nytt... Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Det fins litt ulike typer parallellarmer (Pantograf / Pantograph). Det du trenger en en realtivt enkelt type (f eks Roca/BestMarin) som tres ned over akslingen og som i tillegg må skrus fast ved siden av akslingen. Det er ikke noe krav om gjennomgående feste. Du kan enten bruke gjennomgående bolt/mutter eller bare en litt kraftig kort skrue som fester seg i glassfiberen. Ps husk godt med silikon, sika e.l. Viskerblad til disse er standard Biltema. Gå inn på nettsidene til noen produsenter, (Roca, Exalto, mfl) så ser du noen bilder. Den delen som er mest omfattende er dersom du må åpne viskermotoren for å justere utslagsvinkel, f eks ned fra 110 grader til 83 grader. Ofte en liten plate med hull merket med gradutslag. På noen motorer kan du også justere h/v selvparkering. Et par bildet til inspirasjon. Har selv gjort denne jobben på to båter og hatt stor glede av forbedringen. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Nå er armene montert. Ble disse: http://www.maritim.no/parallellarm-430-560-mm#.V7Ny2piLS71 Babord side står den veldig pent, med visker helt rett inn mot midtstolpen på vinduet. Styrbord side ble ikke like pent, men fungerer. Styrearmen (dvs ikke den som går inn på viskermotor) blir lik på begge sider, ikke mulig endre side. Skulle tro de ble levert for høyre og venstre side, men det er ikke tilfellet. Finnes det noe addapter for disse? Vanskelig å beskrive, skal få lagt ut et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Nå med bilde. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Om du løsner styrearmen fra viskeren, snur festebranketten hvor styrearmen er festet nede 180 grader rundt, snu viskerbladet opp-ned og fester styrearmen igjen, vil det funke? Dette avhenger selvfølgelig av at festebranketten ikke er sveiset fast i viskermotoren. Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.