Jump to content

Snakker om å be om bot på direktesendt tv!

Mastiff

Recommended Posts

Jeg ser på Sommeråpent på NRK, og det var nettopp et innslag med to guttunger på 10-12 år som var på båtferie. Og hadde en RIB som slepejolle, som de kjørrte rundt i. Ikke nok med at den selvsagt går over 10 knop med 9.9, i tillegg sa de at den var trimmet til 15-hester! Lurer på om den faren der er stolt nå... :giggle: De sa også at de kunne stå på vannski etter den. Så hvis noen påstår at den greia ikke går over ti knop, kan de gå og...

Redigert av Mastiff (see edit history)

Sverige nå, men de gjør det garantert i Norge også, ja. Det interessante er at foreldrene til alle sånne unger sier at de har råd til boten hvis de blir tatt. De tenker ikke på at forsikringen ikke dekker det hvis ungene kjører over noen som bader eller noe sånt. Personskade kan veldig fort gjøre folk veldig konkurs...

Og en annen ting er at jeg tror det gjelder norske regler for norskregistrerte båter også i Sverige. Men der er jeg ikke helt sikker.

Jeg har tenkt noe av det samme før, men et par ganger med nestenulykker med dødspiloter i Steady og lignende båter med 9.9 endret oppfatningen totalt. Den ene gangen kom jeg i 30-35 knop på flatt vann, og en Steady kom i mot, med god avstand sideveis. Plutselig bråsvingte han og skar over rett foran meg. En tolvåring er bare ikke moden nok til å føre noe som går så pass fort, uanset opplæring. Impulskontrollen er ikke på plass. De fleste gutter har vel egentlig ikke full impulskontrollen når de er 16 heller, for den saks skyld. Eller 76.. :giggle: Men det r en helt annen sak. 

Og politiet har gått ut i media og sagt at de ikke prioriterer lovbrudd med vannscooter. Vet ikke hva som er verst. En RIB som går i max 25 knop med ei feit gummipølse rundt og edrue 12-13 åringer, eller en vannscooter i 65 knop med en påseilt 30-40 åring, sånn litt utpå kvelden. (Erfaring fra Røyksund...)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Vel. Selv har jeg kjørt båt omtrent siden jeg lærte å gå (begynner å blir noen ti-år siden), og er veldig glad for den opplæring / erfaring det har gitt meg. Etter et par uker på svenskekysten må jeg innrømme at det ikke er unger i joller (ei heller vannskutere) jeg er mest bekymret for, men det er kanskje en annen historie. Uansett er jeg for å få barna ut i jolla så tidlig som mulig slik at de kan lære, men selvfølgelig under kontrollerte former og uten å sjenere for mange.

Skal vi si at det er sannsynlig at en liten RIB ned 15 hk går over 15 knop?

http://www.rorgangare.se/2_batkorkortet.html

Nå er det vel så vidt jeg vet fremdeles ingen krav til båtkörkort i Sverige, selv om det har vært snakk om det i snart ti år, og det egentlig skulle innføres i 2011 ?

I Sverige kan en tiåring kjøre båt under 4 meter bredde og 12 meter lengde fritt, og suse av sted i femti knop, så dette er helt innenfor.

Kjetil1, jeg ser ikke helt logikken i den der. Det ene er ikke noe mer lov enn det andre. Og her jeg har hytte, har det aldri vært noen problemer med vannskuterførerne, men en god del episoder og nestenulykker med unger i for raske båter.

MagneF, helt enig. Få ungene ut i en jolle de har lov til og forutsetninger for å kjøre. For du mener vel ikke at det er en nødvendighet at de kjører noe de ikke har lov til for å lære å være på sjøen?

JRK, det var heller ikke det jeg skrev. Jeg skrev at hvis man kan stå på vannski etter båten, er det ingen som trenger å påstå at den ikke går mer enn ti knop.

Jensemann2, logisk utsagn. Så det er fint at ungene bryter loven og utsetter foreldrene for millionerstatninger, bare de ikke sitter og spiller?

Adeneo, jeg ser at du har rett. Det jeg kom inn på, var et forslag, ikke vedtatt.

Jensemann2, logisk utsagn. Så det er fint at ungene bryter loven og utsetter foreldrene for millionerstatninger, bare de ikke sitter og spiller?

Kjenner du til noen forhold, der små barns lek med jolle i Norge har ført til million erstatning på deres foreldre ??

Akkurat der tror jeg du bekymrer deg unødvendig...

Før i tiden hadde vi færre regelryttere og flere som brukte sunn fornuft, det fungerte veldig bra og ungene vokste opp til å bli flinke båtfolk :-)

Nå har det blitt viktigere å følge reglene enn å lære seg å knyte knuter...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...