Mulligan Startet 6.August.2016 Link til dette innlegget Startet 6.August.2016 Horten VTS advarer om mye drivtømmer i Oslofjorden etter skybruddet. Vær forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) Når var skybruddet? Vi dro over ved Mefjordbåen kl 13ish. Skal inn fjorden igjen i morgen, men i saaakte fart.. ⛵️⛵️⛵️ Redigert 6.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Så på værstasjonen min at det kom 65 mm hjemme i Bærum mellom 02 og 06 i natt. Kom 50mm til mellom 10 og 14, så ca 115 mm totalt på relativt kort tid. Mengdene har nok variert endel lokalt, da værstasjonen hos foreldrene mine 3 km unna bare fikk 5 mm i første periode og 40 mm i neste. Sitter på Vestlandet nå og er litt bekymret for kjelleren. Hørte fra en kompis i havna at båten ikke så ut etter regnet. Blir nok litt vasking når jeg kommer hjem, ja :-( Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjøbliss Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Jeg var i Leangbukta i går formiddag, helt sykt som det regnet. Veiene var stengt ved Holmen og vannet fosset opp av kumlokkene. I lenagbukta var vannet brunt av alt skitvannet som fosset ut fra land. Kan ikke huske sist vi fikk så mye regn, over så lang tid, her i området. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Key Freak Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Det ble sagt at det kom like mye nedbør på tre timer som det normalt kommer på to uker i august. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
nomen Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Lurer på hvor mange fritdsbåttoaletter utslippet fra et slik regnskyll tilsvarer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Tipper det gikk mer urenset kloakk i oslofjorden på noen timer i går enn det fritidsbåtene slipper ut på flere tiår. Bading og fisking foregår nok som normalt uten at noen blir sjuke eller ofrer det en tanke. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Lurer på hvor mange fritdsbåttoaletter utslippet fra et slik regnskyll tilsvarer. Tipper det gikk mer urenset kloakk i oslofjorden på noen timer i går enn det fritidsbåtene slipper ut på flere tiår. Vet dere det, eller håper dere det? Kan ikke finne noe i pressen som sier så. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Kjent sak at overløpene til VEAS tunnelen mellom Oslo og Slemmestad flommer over ved mye nedbør, men det skrives lite om det... Her er en artikkel fra 2007. 6 kubikk i sekundet bare på Lysaker. http://www.budstikka.no/nyheter/nyheter/kloakk-strommer-ut-i-fjorden/s/2-2.310-1.3429437 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
millisivert Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) [...]Her er en artikkel fra 2007. 6 kubikk i sekundet bare på Lysaker.[...] Men det er nesten bare regnvann, folk i Lysaker driter ikke 6 tonn i sekundet eller 21600 tonn i timen. Uansett hvor mye kjip kebab de spiste i på vei hjem fra fylla i natt... Redigert 7.August.2016 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Selvfølgelig utblandet med regnvann. All kloakk er utvannet i en eller annen grad. Poenget er at man ikke hører om folk som blir sjuke eller om tilgriset fjord selv etter slike massive utslipp. Folk bader og fisker akkurat som før :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Men det er nesten bare regnvann, folk i Lysaker driter ikke 6 tonn i sekundet eller 21600 tonn i timen. Uansett hvor mye kjip kebab de spiste i på vei hjem fra fylla i natt... VEAS klarer ikke å ta unna mengdene og masse urenset går rett i fjorden. Kraftig regnskyll leste jeg for noen år siden forurenset mer enn den samlede lystbåtflåten klarer på et år. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kaskazi Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Kom akkurat fra Hvaler. Så ikke en stokk på min ferd, derimot mye fiskeredskap. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Ja, og det er jo noen tunge regnskyll på et år. Helt normalt. Nedbøren i går var helt ekstremt, så det gikk nok mer ut da enn det båtene greier resten av dette århundret. Men det er jo ikke så farlig når det er godt utvannet. Får fylle opp de siste 50% av tanken i skuta med skyllevann før den tømmes så det er innafor... Blir det bra vær til uka, skal jeg sikkert bade og kose meg jeg også. Skal si fra om jeg blir sjuk ;-) VEAS tunnelen. Tror det er overløp ved Holmlia, Bekkelaget, Frognerkilen, Lysaker, sandvikselva og Holmen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.