khun Startet 7.August.2016 Link til dette innlegget Startet 7.August.2016 Hei! Etter mye googling tyder ting på at årsaken til at alarmen plutselig er konstant på på vår Mercury Optimax 150 fra 2003, kan være at en sikring på datakortet kan være brent dersom noen har startet motoren med dødmannsknappen utløst. Så jeg tenkte det var en enkel fiks: bare åpne boksen med kretskortet, finn sikringen og skift den. Men jeg sitter her med boksen og får den ikke opp! Har jo ikke lyst til å bruke direkte makt heller. Er det noen som vet hvordan man åpner den? Den ser ut akkurat som denne: http://www.ebay.com/itm/Mercury-DFI-ECM-200-225-hp-2000-01-858891T-29-858891-29-858891T-2-858891-16/191817100619?_trksid=p2047675.c100623.m-1&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20160323102634%26meid%3D6b250a643e8b43eea8b753d6f2413b7c%26pid%3D100623%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D190514500854 Det er altså en hardplastramme med en metallplate "brettet rundt", som tydeligvis må kunne trekkes av ramma når man har fjernet skruene. Men jeg får ikke rikket den 1mm. Selvfølgelig kan jeg bare kjøpe en brukt en og bytte ut. Og selvsagt burde jeg hatt den på verksted og fått lest ut feilkoden. Poenget var å se om jeg kunne spare meg disse dyre og tidkrevende variantene, dersom det nå virkelig bare er snakk om en liten sikring som må byttes... Noen må jo vite hvordan denne greia åpnes, ser jo det er firma som reparerer dem? P.S.: Jeg har lest forumreglene om emnetittel, men antar dette er relativt generelt for de fleste motorer og ikke spesifikt for akkurat denne, derfor tok jeg ikke med motormerket i emnetittelen. Hilsen Knut Sitér dette innlegget Link to post
khun Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Hei igjen! Jeg fikk snakket på telefon med en verkstedfyr på Whipple Superchargers i California i går, han var veldig hjelpsom! Han bekreftet at dette er et problem på noen gamle Optimax-motorer. Så til de som har det: aldri start motoren med dødmannsknappen utløst! Men samtidig fant vi ut at det ikke er problemet vårt, da ville nemlig alarmen vært kontinuerlig så fort tenninga var slått på. Det er den ikke, det er en kontinunerlig serie av bip som starter ca 30s etter at motoren er startet. Men nå fant jeg en som kan se på den i morgen og har utstyr til å lese feilkode, så får vi se. P.S: Disse boksene er ikke enkle å åpne, nei. Han beskrev det som at man må bruke makt og bøye opp metallplata, samtidig som man kutter silikonen som sitter fast i den på innsiden. Og at det ikke er en sikring som går hvis man starter med utløst dødmannsknapp, men hele styringskretsen for alarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.