Jump to content

Flipper 880 ST - erfaringer

AJ82

Recommended Posts

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg kjøpte en Flipper 880 ST helt ny i fjor (2017) med singel installasjon Mercury Verado 350. Kjøpte den av Garstad i Stavanger. Det var endel feil på båten som vi oppdaget etter en tids bruk. Det kom endel vann inn ved kraftig regnvær  gjennom taket (kalesjedelen) samt at det kom vann ut av lampene i taket i kabinen. Det var noe rart med baugpropellen som gjorde at den dro markant mye bedre til en side samt at den var montert ankervinsj bak med altfor stort Bruce anker som ble liggende i vannet når vi kjører. Jeg tok kontakt med Garstad og fikk veldig god hjelp. Enden på alt var at Bella Boats hentet båten i oktober og kjørte den tilbake til verftet i Finland. Her ble den hele vinteren og jeg fikk den tilbake denne uken. Når ser det ut som at det meste er fikset - jeg håper i hvert fall det - det vil vise seg etter bruk.

Selve båten fungerer veldig bra med de løsninger som er ombord. Vi er en familie på 3 + en hund. Løsningene er gode og gjennomtenkte men kanskje litt vel moderne i følge noen. Ønsker man seg en tradisjonell båt så er ikke dette rett båt. Denne vekker mye oppmerksomhet og kommentarer - mest positive men også negative....

Uansett så har jeg fått fantastisk hjelp av selger og Bella Boats. Hvis alt nå fungerer som det skal så kan jeg anbefale båten  - det oppleves som trygt å kjøpe Flipper.

Jeg har også en Flipper 880 ST som er kjøpt ny i år. Rask og leken båt med 2x300 Mercury. Båten har et spesielt utseende og folk vil nok enten elske eller hate den. Men kvailitet, løsninger og brukervenlighet virker veldig bra så langt, selv om vi bare har hatt den i 1 mnd. Ingen feil så langt, bortsett fra joystick systemet som jeg mistenker er kalibrert feil (fungerer veldig bra bortsett fra sidebevegelser). Men en fin liten båt passende for opp til 4 stk. Veldig moderne og leken båt som fungerer fra alt fra rolige turer til lek på vannski. Juvelen er jo taket som er perfekt for norsk klima, lukket båt til åpen båt på 30 sek :-)

Da har jeg sett bilde av båten din på FB veggen til Garstad vil jeg tro. Det er vel begrenset hvor mange med dobbel 300 hk som selges hvert år?. 

Med én motor som jeg har kan det virke som at båten blir litt for lett bak - akkurat som at den heller litt forover. Jeg ser det på vannet i vasken samt at det føles som at dørken heller litt forover. Hvordan er det i din båt med 2 motorer bak?

Hei Willa,

den er nok litt mer baktung. Hvis du har sett et par tester på 2x150, så snakker de om praktisk fravær av planingsterskel. Slik er det ikke med så mye tyngde bak, det er vanskelig å holde den i 20 knop uten å bruke trimplan. Den vil helst ikke ligge mellom 15-20, men trives best 25-35. 2 motorer er jo supert da, fint å legge til med osv. Men en lett båt er vel fint? 

Hei igjen

Ja det fungerer utmerket med en motor og forbruket blir vel mindre også med lettere båt vil jeg tro.

Jeg har lest tester hvor fravær av planingsterskel er et tema - min er nok ganske lik det som beskrives der. Drar lett opp i plan men merker nesten ikke forskjell på hvordan båten ligger i vannet om jeg kjører i 12 eller 20 knop, 22 knop med 4500 i turtall er perfekt for min båt.

Men jeg ser absolutt verdien av 2 motorer når du skal legge til og det er litt trangt. Sliter litt med min når jeg kjører sakte da den er mye lettere akter.

Hvordan er forbruket på din med 2 motorer?

Hei,

det er nok en litt annen båt med tyngre bak og mer krefter. Vil tro forbruket er endel høyere enn det du har? På 3500 ligger den rett under 30 knop med 2.6 i forbruk, opp mot 40 knop er den oppe i 2.8+, og over 40 begynner den å bli virkelig tørst. Så kan vel si at alt over dorgefart så ligger enn over 2.5. Ikke det mest optimale sånn sett, men veldig behagelig og rolig å cruise i 30 knop.

Suverent når man skal legge til, spesielt siden den også er utstyrt med joystick, da blir det meste en lek.

• 2 år senere...

Virker som om Fipper ikke har den samme kvaliteten nå som på 80-90 tallet.  Det har gått igjen litt slurv også på andre Flipperbåter som har vært testet..  Drømmebåten min på 90 tallet var Flipper 717 med Penta og Duoprop:smiley:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 1 år senere...

Hei,

Prøver å blåse litt liv i denne tråden igjen.

Er veldig interessert i båttypen og den er på mange måter det perfekte båten for oss da den ikke er for stor men romslig nok til å ha en grei komfort for to voksne og to barn på helgeturer.

Var ombord i en 2015 modell nå nylig og fant mye krakeleringer i gelcoat og interiøret bar også preg av mye slitasje. Fartstid var i underkant av 400 timer så jeg ble litt skeptisk til all slitasjen. Spesielt med tanke på krakeleriger som var mest synlig i akterenden av båten mellom maskiner og overbygget.

Er det noen som har erfaring med kvaliteten på denne båten over tid?

Redigert av Del-Mar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...