Jump to content

tips om motor sjekk på en Fram 690 peugeot 52 hk

Airbag420

Recommended Posts

Hei.

Er ny her og har kjøpt min første snekke. Merket er Fram 690-83 modell. 

Har ikke hentet båten ennå, den står i Fevik og har plan om og kjøre den over til Tønsberg.  

Grunnen til at jeg poster dette er fordi motoren er ukjent for meg og derfor tips.

Peugeot 52 hk (ferskvannskjølt). Har testet både båt og motor, hvor de starter å går, gjorde mellom 7-8 knop på ca 3000 RPM om jeg ikke tar helt feil. 

Båten er godt grodd under da den ikke har blitt brukt hittil i år av tidligere eier. Tenkte derfor å hoppe ut i vannet for å rense så mye som mulig før turen starter. Noen formeninger om hvor mye ekstra fart man kan hente fra dette?

Er det noe spesielt jeg burte sjekke opp ang motoren før jeg starter turen hjemover? med tanke på at båten kun var brukt 2 ganger i 2015, og 1 gang nå i 2016 (når jeg testet den).

På forhånd takk!

Legger til et bilde av båten fra 2015 når den sto på land.

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58816/63_1493628275.jpg

7-8 knop høres ut som 'normal' fart på denne. Ikke forvent dramatisk forbedring. Beste råd er vel å ikke gå på for høyt turtall og la motoren gå seg skikkelig varm før belastning/kjøle seg ned på tomgang før den stoppes (aluminiumstopp som kan vri seg ved vettløs kjøring eller overoppheting).

Visuell sjekk av motor for lekkasjer (også mens motor går), råtne slanger, passe stramme drivreimer, ingen løse slangeklemmer eller ledninger. Sjekk for vann i forfilter, drener evt (finn ut hvordan du lufter motor etter drenering av filter om nødvendig). Om mulig: Lys ned i dieseltank og se etter grums/vann. Sug ut fra bunn med tynn slange/sugepumpe om du har mulighet. Peil olje, også på gir. Sjekk for 'majones' under oljepåfyllingslokk (lekk toppakning som kan gi vann i olje). Smak på kjølevann, skal ikke være salt (lekkasje varmeveksler). Sjekk at sjøvannsfilter er reint. Sjekk OK ladespenning mens motor går om du har mulighet (bør være 13.7-14.4 volt avh av hvor oppladet batteri(er) er. Sjekk at motor ikke ryker påfallende ved litt belastning. Eksos skal være så godt som usynlig ved varm motor om alt er OK. Sjekk for lekkasje fra propellhylse ved stilleligge og ved gange.

Har hatt denne motoren selv. Den har en veldig fin gange. Hvis det ikke er gjort nylig ville jeg vurdert å rense sjøvannskretsen temmelig snart for å sikre meg mot problemer med varmgang som vel er det typiske problemet på disse (Det ligger mange tråder på BP om hvordan dette gjøres). Utenom det er min oppfatning at det er en utmerket motor.

Takker for kjempe god info Fantino og Ivar!

skal skrive ut dette og ta med ned i båten, Slik at man får sett over det.  Det jeg vet er at Dynamoen er helt ny, så ladder på rundt 14.4. :)

Hva slags erfaringer har du /dere rundt rens av kjølesystmet med "systemrens". Tenker det er lettvindt, men tanken på at mye av den dritten kanskje legger seg rundt i motoren ?

Det ligger utrolig mange tråder om bruk av Systemrens her inne. Ville ikke vært bekymret for at noe legger seg igjen på grunn av systemrensen. Dette er vel mest et problem med eldre saltvannskjølte motoren som har fått grodd såpass at det ikke er gjennomstrømning i alle kanaler lenger slik at systemrensen ikke får 'tak i dritten'. Tenker at det er lurt å rense med systemrens jo før jo heller, slik at en har god sjans til å få ut det meste. Det beste er om du klarer å sirkulere rensevæska i sjøvannskretsen en stund til den varmes opp. Det bør være enkelt å ta av slange på sjøvannsinntak og fore impeller/sjøvannspume, men det blir fort litt utfordrende å samle alt vannet fra eksosutløpet og fore det tilbake til impeller. Ligger sikkert noen lure triks i tråder her inne. Uansett: Jeg mente ikke å antyde at du burde styre med dette før hentetur. Er vel sånt en koser seg med i båthavna om høsten eller våren.

Jeg har stort sett byttet båt før det har vært nødvendig å rense så jeg har ikke prøvd det selv (burde gjort det på min Scand 25 'Dassic' med denne motoren, men i 96-97 hadde jeg aldri hørt om systemrens).

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...