Jump to content

Båt til fiske og weekend turer

andhaake

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å kjøpe ny båt som kan fungere både til weekend turer og fiske. Da hovedsakelig teine fiske, men også med stang og dorging.

Har sett litt på følgende båter;

Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin

Jeanneau Merry Fisher 695 Cruiser

Askeladden P66 Weekend

Finnmaster 7 Weekend

Benetau 780

Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser

På weekend turer så blir vi enten kun to voksne, evt har vi med to barn. Sånn sett så er nok ihvertfall 695 Marlin utelukket pga soveplasser.

Fruen liker best 795 Cruiser eller Benetau 780, noen som vet hvordan disse evt er å fiske med?

Er også viktig at de tåler litt sjø da vi har ønske om å dra fra vestfold siden nedover mot svenske grensa ganske ofte og ikke kun i sommersesongen.

Noen som har litt erfaring med disse båtene? Evt andre båter jeg også burde titte på? :)

Ønsker egentlig å holde meg til maks 600 tusen, og så ny båt som mulig.

André

Vurderte også et slikt alternativ i fjor, men ble litt betenkt etter erfaringer fra andre båteiere i havna som ikke var helt fornøyde med disse "pilot house båtene". Veldig flotte innredninger og løsninger, både innvendig og ute på dekk, etc, men de har jo et "minus"  med avdrift i vind. Pga høyt overbygg, flatbunnet skrog, har de jo et voldsomt vindfang. Hvis ikke fart har alt og si, ville jeg personlig satset på en båt med kjøl  og innenbords installasjon, har jo en helt annen gange i sjøen. Men har vel en annen prislapp også.... :wink:.

Vurderte også et slikt alternativ i fjor, men ble litt betenkt etter erfaringer fra andre båteiere i havna som ikke var helt fornøyde med disse "pilot house båtene". Veldig flotte innredninger og løsninger, både innvendig og ute på dekk, etc, men de har jo et "minus"  med avdrift i vind. Pga høyt overbygg, flatbunnet skrog, har de jo et voldsomt vindfang. Hvis ikke fart har alt og si, ville jeg personlig satset på en båt med kjøl  og innenbords installasjon, har jo en helt annen gange i sjøen. Men har vel en annen prislapp også.... :wink:.

Takk for tipset/innspillet. 

Har også hatt litt i bakhodet dette med vindfanget på båtene men etter litt lesing av div tester og forum så har jeg fått forståelse av at hvis man tar med baugpropell så løser dette noe av problemene med dette.,

Har du noen forslag på andre båter du ville sett på med kjøl osv som du nevner?

Ville vel ha sett på tilsvarende båter men da med innenbord dieselmotor. Disse bensinbåtene blir fort veldig dyre å kjøre med. Med en innenbords diesel får du jo enkelt varme og varmtvann i båten mens motoren går og du har en skikkelig dynamo som gir tilgang til mye mer strøm en det du får fra en påhengsmotor. Du kan jo for eksempel ta en titt på Arvor.

Ville vel ha sett på tilsvarende båter men da med innenbord dieselmotor. Disse bensinbåtene blir fort veldig dyre å kjøre med. Med en innenbords diesel får du jo enkelt varme og varmtvann i båten mens motoren går og du har en skikkelig dynamo som gir tilgang til mye mer strøm en det du får fra en påhengsmotor. Du kan jo for eksempel ta en titt på Arvor.

Takk for innspill. Skjønner at påhengsmotor kan/blir noe dyrere i drift pluss at man har noen andre fordeler med varme og strøm med innenbords dieselmotor men igjen så er vel service og vedlikehold på en innenbordsmotor betydelig mer kostbart? 

Pluss at jeg ser en stor fordel med påhengsmotor når båten skal brukes til fiske i hummersesongen med tau i propellen osv..

Mulig jeg har ett litt skjevt syns på innenbords motor men men :confused: 

Heisann!

Jeg sitter å ser på litt samme båttyper selv, men jeg må si at akterdekket på Jeanneau Merry Fisher 695 Cruiser, Askeladden P66 Weekend, Finnmaster 7 Weekend, Benetau 780 og Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser er noe i minste laget - spesielt dersom du skal drive med teiner!

Jeg solgte nettopp en Quicksilver Captur 555 Pilothouse, og det var en båt vi var ganske så fornøyd med - men ønsket om større båt og mer plass var årsaken til at vi solgte. De har også en modell som heter 675 som gir 4 innvendige sitteplasser og et større akterdekk enn hva vår 555 hadde, og denne kan være verdt å ta med i vurderingen.

Ser flere foreslår dieselmotor og jeg har vært på tanken jeg også. Ulempen med diesel er mer innvendig støy, spesielt ved lav hastighet. Fordelene er prisen på drivstoffet og større tilgang ved sjø.

Redigert av wutech (see edit history)

Hei,

Jeg fikk levert en splitter ny Merry Fisher 695 cruiser på vannet i juni og har så langt logget 70 motortimer.

Tenkte derfor jeg kunne poste mine erfaringer så langt.

Jeg tenkte som deg. Vi tregte en kombinert fiske og familiebåt. Jeg har brukt den mye til begge deler siden jeg fikk den. Har kjørt i regn, høy sjø, mye strøm, flatt vann og ellers alle forhold bortsett fra vinter.

Skal du ha en kombinert båt må du for all del kjøpe en som er fullt utrystet!

Skal du og fruen ha komfort må det være toalett, puter, vask og et cetera. Disse båtene er rimlige fordi det ikke medfølger omtrent noen ting. Som ekstra tilbehør får du også baugthruster. Skråget har ferdig støpt tunnell så det er ikke store utfordringer for leverandøren. Vindusviskere er noe du også betaler ekstra for. Jeg er veldig glad jeg fikk lever sistnevnte utsyr. Vindusviskerene har jeg fått god bruk for i høy sjø (1-2 m). Da kan de signifikante bølgene slå over taket og i en trang skjærgård er sikt alfa omega.

Fullt lastet kan båten veie 3,8 tonn. I 2 knops strøm og litt vind synes jeg det er godt med baugthrusteren. Bakke inn i båser og inn til marina er som å kjøre forhjulstrekk. Meget behagelig...

Båten går best i crusingfart 20-21 kn og sjø 0-0,5 meter. Større fart gir litt knirking på grunn av invetaret. Det er god plass til både passasjerer og utstyr. Vi var 9 stykker på tur i 4 timer uten problemer. Forbruket i cruising ligger på ca. 25 l/t.

Dorge går fint, men ikke særlig mye under 2 kn.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...