Jump to content

Viking 28 med Ford Sabb 180 hester, kun 11 knop


Severinson

Recommended Posts

Hei!

 

Har en viking 28 med Ford Sabb 180 hester turbo som jeg føler ikke får nåkk fart?

 

På maks turtall får jeg ca 15 knop med flaps innstilt og uten får jeg ca 11 knop

 

Motor er blitt overhalt for noen År siden, og i disse papirer står det toppfart på 23 knop..

 

Båten har nettopp vært på land og fått ny bunnstoff og nylig service med dieselfiltere og olje. Har disse motorene luftfilter? Kan dette være tett?

 

Noen som har noen tips til hva sol kan være galt? Elle skal ikke disse båtene gå mer enn ca 15 knop på maks?

Link to post

Noe feil er det nok med motoren, den skal i hvert fall klare å bikke 20 knop. Disse motorene har ikke luftfilte, bare en metall-rist.

Anbefaler å begynne med turbo. Her kan det være mye sot på eksos-siden. Sjekk først(uten at motoren går) at turbo-vifta sviver godt. Det gjør du ved å fjerne den "klumpen" med metall-risten som sitter på innsug-siden og dreier turbo-vifta rundt for hånd. Den skal svive lett.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du skal ha 2450 rpm på full gass, får du det ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvis du har riktig turtall på motoren (det skal være ca 2500 o/ min?)  så er det vel ikke der problemet ligger. Da er det veil feil i gir/ slurekopling eller propell. Propell som spinner ved høy belastning (vet ikke hvordan den er festet på aksling)? - Kjenner ikke hvordan Viking 28 er satt opp. (For det er ikke en Wiking 28?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Glem det med turbo, får du rett under 2500 rpm så har du ikke et motorproblem. Har du noen gang hatt større fart ?

 

Gran Banks Jr: Den skal oppnå 2450 rpm. Det ligger servicemanual her: https://baatplassen.no/i/topic/16402-ford-27xx-serien/?p=214435

Motoren heter 2704 ET

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Viking 28 har jo drev?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er ganske så sikker på at vi snakker om en Wiking 28 her (forgjengeren til Fjord 880). Det rimer godt med motortypen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Båten er en viking 28 uten AC så er ikke en wiking..

 

Er fast aksling med V gir på båten, er det på gir/ propellanlegget problemet ligger?

 

Jeg har ikke hatt større fart på båten, men tidligere eier mente denne marsjer i ca 18 knop og ifølge overhalinger papirene fra KDTrading som overhalte motoren for noen år siden hadde den målt toppfart på 23 eller 24 knop.. Jeg får bare ca 15..

Link to post

Siden dette er en Viking 28 og ikke en Wiking 28 skal jeg ikke påberope meg å vite hva den skal klare, men all sunn fornuft tilsier at du burde bikke 20 knop.

Litt usikker blir jeg også på årsaken. Om det var for lett propell ville du oppnådd høyere turtall på maks og den er vel ikke skiftet etter motoroverhaling.

Når det gjelder gearet så kan vel ikke det utgjøre noe problem, enten fungerer det ellers fungerer det ikke(i gear eller ikke).

 

Kanskje noen andre har noen innspill ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

En Viking 28 med drev klarte nok 24 knop. Nå har jeg aldri sett en Viking med fast aksel, men kan ikke tenke meg at en med aksel vil klare den farten. Hvis den mot formodning skulle klart noe slik og ligger rundt 10 knop under nå, må det jo være at gearet er byttet med feil utveksling eller feil propell. Jeg har vært borte i at noen som har lik min båt har byttet gear og satt inn 2 :1 i steden for 1,5 : 1.

Link to post
  • 2 år senere...

Så lenge motoren gir over max turtall bør feilsøkingen starte et annet sted. Det frikjenner ikke motor for andre feil - men et sted på veien blir det altså ikke nok motstand / skyv til at motoren jobber tungt nok / tar ut potensialet. Det kan være girkasse (utveksling feil, eller den slurrer), eller for liten propell. Alternativt slurrer det et annet sted på veien (klemflens eller lignende). Ville startet med å sjekke stigning og størrlse på propell (ser vel det med badebukse og dykkermaske), og utveksling på kassen, og beregnet teoretisk fart. Og sjekk at propellen faktisk går riktig vei ifht kassa så den ikke arbeidet med «revers skyv». Forøvrig kanallbra motorer 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...