Sunwin1980 Startet 8.August.2016 Link til dette innlegget Startet 8.August.2016 Har nylig anskaffet meg en 1980 Sunwin 14 fot med en 30 hk Mariner. Båten går veldig godt og jeg anbefaler denne båttypen. Har lagt merke til at det er litt vann under gulvet?? i båten. Virker som om det går i en slags kanal (skulle tippe kjølen eller noe sånt). Har ikke kommet noe mer de 4 ukene jeg har hatt båten, men lurer på om det er normalt med dette vannet?? Håper dette var forståelig. Har ikke så mye greie på båt. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Er det fremdeles den originale dørken (innergulvet) i denne Sunwin'en? ...eller er dørkens skiftet? Du skriver " virker som om det går i en slags kanal". Hvordan har du funnet ut det? Jeg kan dessverre ikke så mye om bunnen i Sunwin, men har siden jeg skaffet meg en Sunwin 14 i 2005 ( https://baatplassen.no/i/topic/12159-noen-med-erfaring-med-sunwin-b%C3%A5ter/ ) sett det nevnt i noen tråder at flere av disse båtene kan ha en del vann i dobbelbunnen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sunwin1980 Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Er ikke sikker på det med den kanalen, men det er hvertfall litt vann bakerst i bunn av båten. Skal se om ikke jeg får tatt et bilde senere. Hvordan ser jeg om dørken er tatt opp og skummet er erstattet? Eneste jeg vet er at akterspeilet er gjort om til lang stamme. Skal ned der båten ligger senere så da kommer det noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Sunwin1980 Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Hei Har hvert nede i båten nå og tatt noen bilder. Er det normalt at det er vann på samme sted som i det første bilde? Øste ut vannet på dette bilde og tok en tur. Båten gikk fortsatt bare i 24 knop med 30 hk motoren. Forrige eier sa han hadde sett 27 knop, men det er jo ikke sikkert det stemte. Er det normalt at det er vann der?? Her er et bilde av båten forresten. Ligger vel ikke spesielt lavt i vannet?? Håper noen er kjent med dette. Takk for hjelp på forhånd? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Jeg synes ikke din Sunwin ligger lavt i vannet ut fra bildene dine. Litt vann nederst helt bak i hekken er det dessuten rett som det er også på min Sunwin når den ligger ute og på vannet. Noe (eller kanskje det meste/alt) av dette kommer på min Sunwin når det regner så det kan nok være at min ikke er 100 % tett ifm skruene til vindskjerm, kryssholt på framdekk etc. I forbindelse med dette har jeg skrudd fast en liten vannpumpe på en rustfri/syrefast metallplate som jeg har laget en svak bøy på slik at den passer brukbart helt ned i dørken inntil innsiden av hekken. Slange fra pumpen går og opp og ut bak i gjennomføring sammen med bensinslange og ledninger til motoren. Strømledninger til pumpen la jeg opp fra en blå bryter på "dashbordet". Jeg har tre like brytere med lys: BLÅ til vannpumpen, GUL til lanterner og RØD til en liten varmevifte til avdugging på innsiden cockpitglasset. Du kan se de 3 bryterne i den nederste bildet under teksten. Vannpumpen starter jeg nesten hver gang jeg skal ut med båten, men de fleste gangene kommer det da lite eller ikke noe vann. Når min Sunwin ligger inne hele vinteren tørker det helt opp. Min Sunwin ligger nok som nevnt helt klart litt lavere bak enn din (se det øverste bildet under), men så har sikkert jeg mer vekt bak på grunn av: 1) 40 Hk Yamaha (drøyt 70 kg) 2) 28 liter bensintank 3) CMC powertrim og tilt (19 kg) 4) CMC powertrimmen gir 15 cm mer "setback" på motoren som fører motorvekten enda lenger bak Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sunwin1980 Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Jeg synes ikke din Sunwin ligger lavt i vannet ut fra bildene dine. Litt vann nederst helt bak i hekken er det dessuten rett som det er også på min Sunwin når den ligger ute og på vannet. Noe (eller kanskje det meste/alt) av dette kommer på min Sunwin når det regner så det kan nok være at min ikke er 100 % tett ifm skruene til vindskjerm, kryssholt på framdekk etc. I forbindelse med dette har jeg skrudd fast en liten vannpumpe på en rustfri/syrefast metallplate som jeg har laget en svak bøy på slik at den passer brukbart helt ned i dørken inntil innsiden av hekken. Slange fra pumpen går og opp og ut bak i gjennomføring sammen med bensinslange og ledninger til motoren. Strømledninger til pumpen la jeg opp fra en blå bryter på "dashbordet". Jeg har tre like brytere med lys: BLÅ til vannpumpen, GUL til lanterner og RØD til en liten varmevifte til avdugging på innsiden cockpitglasset. Du kan se de 3 bryterne i den nederste bildet under teksten. Vannpumpen starter jeg nesten hver gang jeg skal ut med båten, men de fleste gangene kommer det da lite eller ikke noe vann. Når min Sunwin ligger inne hele vinteren tørker det helt opp. Min Sunwin ligger nok som nevnt helt klart litt lavere bak enn din (se det øverste bildet under), men så har sikkert jeg mer vekt bak på grunn av: 1) 40 Hk Yamaha (drøyt 70 kg) 2) 28 liter bensintank 3) CMC powertrim og tilt (19 kg) 4) CMC powertrimmen gir 15 cm mer "setback" på motoren som fører motorvekten enda lenger bak Hei Det var godt å høre at dette er normalt. Har tatt opp båten nå, og det later ikke til at den er for tung, så skulle tippe alt er bra. Skroget så fint ut, men noen riper er det her og der. Sånn er det vel på gamle båter. Lurte på å ha 40-50 hk på den til neste år. Hva tror du om det? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Hei Det var godt å høre at dette er normalt. Har tatt opp båten nå, og det later ikke til at den er for tung, så skulle tippe alt er bra. Skroget så fint ut, men noen riper er det her og der. Sånn er det vel på gamle båter. Lurte på å ha 40-50 hk på den til neste år. Hva tror du om det? Han jeg kjøpte min Sunwin av i 2005 kjøpte denne ny og det var hans "ungdomsbåt". I følge ham var 20 og 25 Hk den vanligste motorstørrelsen. Han var ikke sikker, men trodde egentlig ikke den var godkjent for mer enn 25 Hk. Det har jeg ikke fått bekreftet eller avkreftet. Det var imidlertid han som monterte den 40-hesteren som sto på båten når jeg kjøpte den av ham (og gjør det fremdeles) da 25 hesteren hans havarerte. Jeg har selv "live" sett alt fra kun 15 Hk (trimmet 9,9), 20 Hk, 30 Hk og 40 på Sunwin og hørt om 50, men også hørt rykter om at noen har prøvd med 70 hester. Det tror jeg blir litt voldsomt :) Tror det er lurt å holde seg under 100 kg motor på hekken på disse gamle små ganske lette og gamle båtene. 40 vet jeg fungerer supert... formelig spretter opp i plan nesten uten merkbar planingsterkel når man bare er to som begge sitter framme. 30 knop når man er alene ombord. Selv med 4 ganske tunge voksne (snittvekt over 80 kg) planer båten og oppnår fortsatt god fart, men da kan man behøve å få de to i aktersofaen til å lene seg litt fremover til båten er i plan. Med 15 Hk virket det som det var litt tungt å få båten opp i plan ;) men han unge gutten med kjæresten sin klarte selv med 15 Hk og få båten i plan han . Redigert 20.August.2016 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sunwin1980 Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Han jeg kjøpte min Sunwin av i 2005 kjøpte denne ny og det var hans "ungdomsbåt". I følge ham var 20 og 25 Hk den vanligste motorstørrelsen. Han var ikke sikker, men trodde egentlig ikke den var godkjent for mer enn 25 Hk. Det har jeg ikke fått bekreftet eller avkreftet. Det var imidlertid han som monterte den 40-hesteren som sto på båten når jeg kjøpte den av ham (og gjør det fremdeles) da 25 hesteren hans havarerte. Jeg har selv "live" sett alt fra kun 15 Hk (trimmet 9,9), 20 Hk, 30 Hk og 40 på Sunwin og hørt om 50, men også hørt rykter om at noen har prøvd med 70 hester. Det tror jeg blir litt voldsomt :) Tror det er lurt å holde seg under 100 kg motor på hekken på disse gamle små ganske lette og gamle båtene. 40 vet jeg fungerer supert... formelig spretter opp i plan nesten uten merkbar planingsterkel når man bare er to som begge sitter framme. 30 knop når man er alene ombord. Selv med 4 ganske tunge voksne (snittvekt over 80 kg) planer båten og oppnår fortsatt god fart, men da kan man behøve å få de to i aktersofaen til å lene seg litt fremover til båten er i plan. Med 15 Hk virket det som det var litt tungt å få båten opp i plan ;) men han unge gutten med kjæresten sin klarte selv med 15 Hk og få båten i plan han . Hei Ja, det satt 70 hk på båten min før 30 hesteren kom på, men 40-50 hk mer passende ja. Tror jeg slenger på noe i den gata neste sesong. Kult at det til og med går ann å få den opp i plan med 15 hk. Takk for all hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.