Jump to content

Viknes 830 og dobbeltkøy i baugen.


wutech

Recommended Posts

Har sett litt på Viknes 830 og syns det ser ut som flotte båter, men ser at nyere båter har en bredere køyeløsning enn de fra midten av 2000-tallet (som er noe nærmere mitt budsjett). Er det noen som vet når Viknes kom med denne breiere køya og som eventuelt har noen tanker om hvorvidt det er mye arbeid å utvide førstegenerasjons køyeløsningen?

Link to post

Hei. Køyen som er fra 2004 og utover er ikke stor nok til 2 voksne. Regner med at det er tilbakemeldinger fra kjøperne som har gjort at Viknes har endret dette. Tror endringen kom i 2008 eller 2009. Har ikke prøvd nytypen selv, men antar at det er akkurat det som skal til for å få plass til 2. Men det blir et skap mindre, men det kompenseres ved at det er skap under køyen. Det er nok ikke noe problem å bygge om, men om det skal se originalt ut så må du vel "jobbe litt" eller høre med Viknes om de kan forsyne deg med det du trenger. Ring dem. De er virkelig greie å snakke med.

Link to post

830 er en nyere modell og ser mer moderne ut. Har snakket med ansatte på Viknes som selv sier at de synes 830 er en bedre sjøbåt enn 880. Akterdekket er minst like bra på 830 som på 880, men plassen i salongen er selvsagt noe mindre. Kommer an på hva man er ute etter. 830 er også en god del rimeligere i drift. 

Redigert av macreimert (see edit history)
Link to post

Angående sjøegenskaper så er meningene mildt sagt delte. En som har hatt flere fraktoppdrag med Forskjellige Viknes båter mente 880 var mye bedre.

Det var vel også en eller flere her på forumet som hadde prøvd begge og holdt en knapp på 880.

Ellers er det jo et poeng om det er 2 ellers 4 som skal på tur, samt om fiske er vikigst.

Som fiskebåt holder jeg en knapp på 830.

Er turkonsepet viktigst så er 880 fullstendig overlegen.

Link to post

Det blir nok mye dagsturer for oss fire (2 barn), men det er klart viktig at det fungerer på langtur også. Drivstoff økonomi teller høyt, og jeg vil bruke båten mye til fiske - så utifra det dere skriver holder jeg en knapp på 830. NB820 er også et alternativ.

Da vi kjøpte ny båt i fjor, sto valget mellom Viknes 830, Viknes 880, NB 820 Combi, og NB 870 Ardea.

Prøvekjørte 830. Rullet veldig i litt sjø. Veldig trangt i salong og i køyen i baugen (smalt og lav høyde). Romslig bad og stikkøye midtskips. Valget falt på NB 870 Ardea pga romslig salong og god bredde på båten.

Link to post

Dersom du skal bruke båten mye om vinteren bør du gå for Viknes. Vinduene foran gjør at du får mye mindre problemer med snø, is og dugg. Dersom du synes 830 er stor nok så skal du kjøpe den. 880 er større, men kun inne i salongen og i fremste køyen. Forstår selvsagt at mange mener 830 er liten, men for min egen del er jeg imponert over hvor godt den er utnyttet og hvor bra den også er til langturbåt. Jeg ønsker meg en 1030 og synes 880 er et produkt mellom 830 og 1030 som ikke treffer meg helt. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...