Bårdp Startet 9.August.2016 Del på Facebook Startet 9.August.2016 Noen som har prøvd dette kompasset eller har synspunkter på det? SEAPILOT Vector Compact GPS Kompass for NMEA0183 http://www.seatronic.no/gps-gps-antenner-c-234_374/seapilot-vector-compact-p-5006 Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Ja. Det fungerer meget bra. Synes dog at ST tar seg godt betalt. For et år siden var prisen kr 8900 i Sverige (seapilot.se). Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Bårdp Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Finner ingen ting om dette kompasset på seapilot.se sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Det er trueheading.se som lager denne. Jeg har ikke brukt denne, men diverse andre. Generellt er det å si at den er ikke særlig nøyaktig som kurssensor. 2 grader er for dårlig. Den er for liten. Baseline blir for kort. Kun 25 cm.lang. Som sammenligning. Furuno SC-30 har en nøyaktighet på 0,5 grader, og den er 68 cm. lang. 0,5 grader er på høyde med en god gyro. Uten sammenligning forøvrig, den minste Seapath'en har en kursnøyaktighet på 0,2 grader, men den er 1,2 m. lang. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Til mitt bruk i en 28 fots lystbåt er sikkert 2° nøyaktighet bra nokk. Saken er den at jeg har en Raymarine 120C kartplotter, Raymarine Autopilot og Raymarine radar. Det er et Raymarine fluksgatekompass med en rateenhet i autopiloten men det fungerer utrolig dårlig når farten blir litt stor. Er derfor på jakt etter et kompass som fungerer bedre en det jeg har i dag. Har stående en gammel SGB1000 men synes den blir i største laget i en 28 fots båt og dessuten må den ha 24V. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Furuno SC-30 har samme ytelse som SG Brown 1000. Men er langt mer robust. Og har heave/pitch/roll sensor i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Nå skal jeg ikke drive med verken stabbilisering eller hivkompenserig så heave/pitch/roll trenger jeg ikke. Greier meg lenge med en bra hedding. Er nå også begrenset hvor mange kroner jeg er villig til å bruke for å slippe å styre mannuelt i høy hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Er det slik at en eldre Raymarine pilot kan dra nytte av et GPS-kompass?. På den nye serien har de en ny type kurssensor, jeg sliter forøvrig med den også (men nå har det kommet en softwareoppgradering som det blir spennende å teste ut). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bårdp Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Ja det er jeg ikke helt sikker på men hadde håpet at den kunne ta kurs fra NMEA 183. Den jeg har heter Raimarine SmartPilot S2G AST og betjeningsenheten heter ST8001. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Jeg er ingen ekspert på dette, men ville trodd at GPSen må levere heading-data med svært høy frekvens, og at NMEA0183 ikke vil fungere. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bårdp Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 De gir ut $HDT med 10 Hz og det holder i massevis og går utmerket på NMEA 183 selv med 4800 baud om det ikke er for mange andre telegrammer. Men en kan jo sette hastigheten til for eksempel 38000 baud og da er det plass ti mye annet også. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Jeg har montert ett Simrad HS80 i min båt, som prater NMEA0183 med kurskomputeren, en Raymarine S3G. Koblet vekk fluxgate kompasset, og fikk dermed vesentlig bedre heading og kurs på båten. Er meget fornøyd etter å ha bruket dette siden i våres. Det er i S3G ikke støtte for å motta heave/pitch/roll via NMEA, selv om kompasset kan utlevere dette. Det er heller ikke støtte for noe annet enn 4800 baud inn i S3 boksen. (Man må koble til på NMEA1 inn). Vurderte kompasset til Seapilot/Trueheading, men som andre allerede har nevnt, fant jeg ikke at +/- 2grader var særlig nøyaktig, og måtte doble budsjettet for mer nøyaktig kurs/heading. For resten av systemene ombord, har jeg satt opp en NMEA multiplexer som får GPS signaler sammen med AIS til Raymarine E80 classic og til MacEnc via USB. Funker supert. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Ser samme kompasset nå også selges som Simrad HS60. Skal en opp på en HS 80 er det faktisk 2,5 ganger prisen fra Seatronic. Men selv med 2° kursnøyaktighet vil det nå være ti ganger bedre en det som nå står i båten min. Må bare finne ut om den S2G boksen jeg har også kan ta kurs fra NMEA. Men tror vel den er lik S3G med unntak av hvor stor pumpe den kan drive. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Simrad HS 60 er nå på tilbud til kr. 8890,- http://sercoshop.no/butikk/kompass Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
176-671 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Jeg er ingen ekspert på dette, men ville trodd at GPSen må levere heading-data med svært høy frekvens, og at NMEA0183 ikke vil fungere. NMEA0183 og "fastheading" fungerer fint som snus. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Framtia Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 da hadde jeg rett - i at jeg ikke var en ekspert :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaffelars Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 HS60 må vel også ha nmea2k-0183 konverter for å snakke med Ray autopiloten, trueheading leveres med begge nmea-alternativene, men koster ca en konverter mer. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 (redigert) Ser samme kompasset nå også selges som Simrad HS60. Skal en opp på en HS 80 er det faktisk 2,5 ganger prisen fra Seatronic. Men selv med 2° kursnøyaktighet vil det nå være ti ganger bedre en det som nå står i båten min. Må bare finne ut om den S2G boksen jeg har også kan ta kurs fra NMEA. Men tror vel den er lik S3G med unntak av hvor stor pumpe den kan drive.TH angir kursnøyaktighet som innenfor +/- 2 grader. De vanlige fluxgate-enhetene ligger på 2 grader. Fordelen med denne lille enheten er nettopp plassbehovet. Samt at den er vidunderlig konfigurerbar. Med mindre man av uforståelige grunner skal gå på kompasskurs over Nordsjøen, er +/- 2 grader mer enn godt nok. Redigert 10.August.2016 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Ser samme kompasset nå også selges som Simrad HS60. Skal en opp på en HS 80 er det faktisk 2,5 ganger prisen fra Seatronic. Men selv med 2° kursnøyaktighet vil det nå være ti ganger bedre en det som nå står i båten min. Må bare finne ut om den S2G boksen jeg har også kan ta kurs fra NMEA. Men tror vel den er lik S3G med unntak av hvor stor pumpe den kan drive. Det kan den, så lenge du fjerner eller i det minste kobler fra fluxgate-kompasset. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 De gir ut $HDT med 10 Hz og det holder i massevis og går utmerket på NMEA 183 selv med 4800 baud om det ikke er for mange andre telegrammer. Men en kan jo sette hastigheten til for eksempel 38000 baud og da er det plass ti mye annet også. Du kan kjøre "fastheading" på en port og øvrige 0183-setninger på en annen. Igjen: denne enheten er fleksibel og meget konfigurerbar. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
abbor Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Det er trueheading.se som lager denne. Jeg har ikke brukt denne, men diverse andre. Generellt er det å si at den er ikke særlig nøyaktig som kurssensor. 2 grader er for dårlig. Den er for liten. Baseline blir for kort. Kun 25 cm.lang. Som sammenligning. Furuno SC-30 har en nøyaktighet på 0,5 grader, og den er 68 cm. lang. 0,5 grader er på høyde med en god gyro. Uten sammenligning forøvrig, den minste Seapath'en har en kursnøyaktighet på 0,2 grader, men den er 1,2 m. lang. Det er Hemisphere GNSS, ikke True Heading, som produserer disse kompassene. Vector V104S og V104N heter produktene hos Hemisphere. Simrad HS60 er det samme som V104N. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Har en Simrad HS70 med nøyaktighet på 0,75gr......har seilt med den nå i ett par sesonger fra med denne sesongen så gir den også signaler til autopiloten. (i mitt fall ligger alt på NMEA2000) jeg seiler mest med NAV-funksjonen på Autopiloten, dvs den styrer mot en Waypoint, og dette funker fenomenalt, (liksom da den styrer på ren kompasskurs) skulle vare interessant o vite hvordan algoritmen(eller hur dataprogrammet beregner ev. kursforendringer) ? er det så att da man trykker inn NAV så tar den startpunkten drar en rett linje til Waypoint.....havner du SB om linjen så gir den BB-ror o vise versa. hvis det er så, så spiller ju ikke 0,5/0,75 eller 2gr nøyaktighet på gps-kompassen noen rolle. noen som vet ? seiler du på ren kompasskurs så blir det ju litt annet. for meg er det viktig att ikke autopiloten jobber seg i hjel med konstante kursforendringer, o suger ur batteriene, litt slingring gjør ikke noe viktigere for meg var o få en bedre/stabilere radarbilde med gps-kompassen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Raymarine Evolution autopilot vil ikke ta Furuno sc-30 som input, dessverre.... Merker også at i dårlig vær, så kan jeg ikke gå på "track", mot et waypoint, fordi piloten jobber seg i hjel... Den går bedre på "auto", på en gitt kompasskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 har du sjekket Actisense mellom Furunon (den snakker vel NMEA2000 eller 0183?) NGW-1-STNG http://www.actisense.com/products/nmea-2000/ngw-1/ngw-1.html jeg har 2 stk Actisenser som oversetter Vinddata og AIS inn på 2000-systemet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Har sjekket, mailet med Raymarine, og fått til svar at de ikke vil godta eksterne data. Raymarine vil ha kontrollen selv ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.