Jump to content

Hvor mye koster det å ha båt? Se vedlagt regneark for innspill...


foijord

Recommended Posts

Fruen og jeg har satt opp et regneark for hvor mye vi antar det vil koste å gå til anskaffelse av en Finnmaster Pilot 8.0, kontra en Pilot 7.0. Vi er ikke sikre på at tallene er korrekte og vil gjerne ha innspill fra noen av dere som har båt her...

 

Her er linken: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Xp17_0ZK2-SmfiELkMendJy9Ig5zoz8PkemVp7I-5pc/edit?usp=sharing

 

Mvh

Frode

Link to post

Var nå voldsomt til dieselforbruk denne motoren din hadde er det en gammel semidiesel du skal ha. Har nå selv bår med 350 Hk diesel og når jeg marsjer med 33 kn bruker den 45 l/t. Når du estimerer 56 l/t på en 300 Hk i marsfart må det være en svært dårlig motor. Vil vel tro at 35 l/t vil være mer korrekt.

Link to post

Egentlig liten vits å lage et regnestykke.

Hvis det blir trangt økonomisk er det bare å kutte med hard hånd på andre felt  :smiley:.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var nå voldsomt til dieselforbruk denne motoren din hadde er det en gammel semidiesel du skal ha. Har nå selv bår med 350 Hk diesel og når jeg marsjer med 33 kn bruker den 45 l/t. Når du estimerer 56 l/t på en 300 Hk i marsfart må det være en svært dårlig motor. Vil vel tro at 35 l/t vil være mer korrekt.

 

Det er nok bensin i begge motoralternativene. 1x150 hk og 2x150 hk antar jeg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er nok doble Yamaha F150 men så mye koster det iallefall ikke i snitt uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Snittforbruket på min 115 hk er 11 liter i timen. Men det er jo en mye lettere båt da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En Finnmaster Pilot 8 har vel utenbordsmotor`? Skjønner ikke at det kan koste 15 000,- for å ha service i året for en utenbordsmotor?

 

Andreas

Hei, ja det er en singel Yamaha F300. Servicekostnaden er vi usikre på, synes også det høres høyt ut, men det var det selgeren på Tveit AS i Stavanger sa... (inkluderer slipp)

Link to post

Hei, vi hadde samme vurderinger da vi var på jakt for noen måneder siden, men etter mye kikking endte vi med en brukt Pilot 8 pga. at den er bedre tilrettelagt for en familie på 4 å overnatte i.

 

Ang. bensinforbruket ligger vi vel på 45 liter i timen på rene transportetapper (+-22knop) med full opppakning(og motvind/sjø) og tanker da til 14.89 som du skriver. For korte dagsturer fyller jeg en 20 liters kanne hos Tanken til 12,89, mest for å slippe å ha så mye bensin liggende i båten, men også for å holde denne utgiftsposten nede.

 

Har ikke så mye erfaring med service priser enda, men ser av historikken at den prisen du oppgir nok også inkluderer slipping hos forhandleren.

 

Ang. strøm har vi vært tilkoblet måler de siste 3 månedene og har da brukt for ca 80kr (1kr/kWt).

 

Utgiftsposten div. innkjøp kan nok bli ganske høy det første året pga. at det er mye som må kjøpes inn til "hytta", selv om den er brukt.

Link to post

Servicekostnader kan du nok halvere når det er enkelinstallasjon utenbords. 15000,- betalte eg for service på innenbords diesel inkludert bytte av belg + småting. Vurderer sjølv Pilot 8 og helst splitter ny sjølv om verditapet på det første året er veldig stort. Når det gjelder forbruket ville eg heller gjort regnestykket per nautisk mil istedenfor per time. Det gir eit meir riktig bilde.

Det her er jo heilårsbåter så eg vil tru at timeantallet kommer til å ligge betydelig høgare enn 50 timer per år. Låg på 40-50 med min Nor-Dan med kalesje og då vart den stort sett kun brukt på fine dager. Med en Pilot 8 ser eg for meg det dobbelte i antall brukstimer i året.

Redigert av Platypus (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post

Er nok mye riktig her.

Men jeg tror du regner litt drøyt angående drivstoff. Jeg har en Uten D77, drar drøye 40 liter i normal marsjfart. 22-25 knop. Etter fjorårets sesong, 65 timer, så brant jeg 1000 liter. Kun 15-16 liter pr time I snitt. Med andre ord mange timer I kose/dorgefart.

Vet ikke hva salgs bruk du planlegger, men basert på dine estimat så kommer du til å flytte deg langt. Men mulig det er planen din.

Link to post

Er nok mye riktig her.

Men jeg tror du regner litt drøyt angående drivstoff. Jeg har en Uten D77, drar drøye 40 liter i normal marsjfart. 22-25 knop. Etter fjorårets sesong, 65 timer, så brant jeg 1000 liter. Kun 15-16 liter pr time I snitt. Med andre ord mange timer I kose/dorgefart.

Vet ikke hva salgs bruk du planlegger, men basert på dine estimat så kommer du til å flytte deg langt. Men mulig det er planen din.

 

Mest vanlige use-case blir nok tur til hytta til svigers på en øy ca. en time fra båtplassen. Regner med det går 100 liter tur/retur. (Ifølge spec. fra Yamaha på denne båt/motor comboen ligger forbruket på 56l/t ved marsjfart 25 knop). Ellers blir det å fyke rundt i Ryfylke, finne en gjestehavn og overnatte til neste dag.

Link to post

Holder til i samme område som deg - du har mye fint å glede deg til med tanke på båtturer :thumbsup:

Synes anslagene dine er gode - du kjenner også eget bruk selv, men 50 timer pr sesong syntes jeg hørtes lite ut. Brukte selv min båt 60 timer i fjor, og dette er i utgangspunktet en finværsbåt (og du vet hvordan sommeren var i fjor her i regionen... :nonod: ).

Det vil gå helt fint å ha båten på vannet året gjennom - og samtidig kunne bruke båten gjennom vinteren.

 

Lykke til - er selv veldig fornøyd med forhandler, kjøpte min båt samme plass.

Link to post

15.000 i året for service på enkel påhengs er nok rip-off ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Går greit å leve på suppe en stund også  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er sunt og gjøre seg opp en mening om kostnadene ved båthold.

 

Men man må ikke regne for mye på det, da vil man fort se at dette er svindyre saker.

Da vil man kanskje ikke kjøpe båt,og dermed gå glipp av hvor fantastisk dette er,ja så fantastisk at pris og penger betyr nærmest ingenting ??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...