foijord Startet 9.August.2016 Del på Facebook Startet 9.August.2016 Fruen og jeg har satt opp et regneark for hvor mye vi antar det vil koste å gå til anskaffelse av en Finnmaster Pilot 8.0, kontra en Pilot 7.0. Vi er ikke sikre på at tallene er korrekte og vil gjerne ha innspill fra noen av dere som har båt her... Her er linken: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Xp17_0ZK2-SmfiELkMendJy9Ig5zoz8PkemVp7I-5pc/edit?usp=sharing Mvh Frode Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Drivstoffbudsjettet er vel forbeholdt at du holder marsjfart hele tiden i gjennomsnitt? Det kan kanskje stemme, men det kan jo bli litt lavere også. Jeg kjører hvertfall mange av timene i sakte fart.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
000 Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) hæ diesel til 8 kr/l og bensin til 15kr/l hmm det var da svært ulikt prisene på pumpa her Bortsett fra det så ser dt ut som du har vel stor avskrivning på verdien. Salgsverdien vil nok være en del høyere siden vi snakker brukt- brukt her Redigert 9.August.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Mitt regnestykke for Viknes 880 kommer på under 70K i året. Brukstid ca 200 timer. Gjør alt selv. Har ikke regnet med renter. Etter min mening er det potensial for å spare inn på flere poster Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Her koster dieselen kr 7,8 og bensinen kr 17,60 når en fyller i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Var nå voldsomt til dieselforbruk denne motoren din hadde er det en gammel semidiesel du skal ha. Har nå selv bår med 350 Hk diesel og når jeg marsjer med 33 kn bruker den 45 l/t. Når du estimerer 56 l/t på en 300 Hk i marsfart må det være en svært dårlig motor. Vil vel tro at 35 l/t vil være mer korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Egentlig liten vits å lage et regnestykke. Hvis det blir trangt økonomisk er det bare å kutte med hard hånd på andre felt . Redigert 9.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Var nå voldsomt til dieselforbruk denne motoren din hadde er det en gammel semidiesel du skal ha. Har nå selv bår med 350 Hk diesel og når jeg marsjer med 33 kn bruker den 45 l/t. Når du estimerer 56 l/t på en 300 Hk i marsfart må det være en svært dårlig motor. Vil vel tro at 35 l/t vil være mer korrekt. Det er nok bensin i begge motoralternativene. 1x150 hk og 2x150 hk antar jeg. Redigert 9.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Andboats Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) En Finnmaster Pilot 8 har vel utenbordsmotor`? Skjønner ikke at det kan koste 15 000,- for å ha service i året for en utenbordsmotor? Andreas Redigert 9.August.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Det er nok doble Yamaha F150 men så mye koster det iallefall ikke i snitt uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Andboats Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Synes også bensin forbruket var litt høy her, men det er vel kanskje så mye det går med. Det beste er vel kanskje å sette av penger og se hvor mye man har brukt i løpet av en sesong? Redigert 9.August.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Snittforbruket på min 115 hk er 11 liter i timen. Men det er jo en mye lettere båt da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
foijord Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 En Finnmaster Pilot 8 har vel utenbordsmotor`? Skjønner ikke at det kan koste 15 000,- for å ha service i året for en utenbordsmotor? Andreas Hei, ja det er en singel Yamaha F300. Servicekostnaden er vi usikre på, synes også det høres høyt ut, men det var det selgeren på Tveit AS i Stavanger sa... (inkluderer slipp) Sitér dette innlegget Link to post
Pilot1 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Hei, vi hadde samme vurderinger da vi var på jakt for noen måneder siden, men etter mye kikking endte vi med en brukt Pilot 8 pga. at den er bedre tilrettelagt for en familie på 4 å overnatte i. Ang. bensinforbruket ligger vi vel på 45 liter i timen på rene transportetapper (+-22knop) med full opppakning(og motvind/sjø) og tanker da til 14.89 som du skriver. For korte dagsturer fyller jeg en 20 liters kanne hos Tanken til 12,89, mest for å slippe å ha så mye bensin liggende i båten, men også for å holde denne utgiftsposten nede. Har ikke så mye erfaring med service priser enda, men ser av historikken at den prisen du oppgir nok også inkluderer slipping hos forhandleren. Ang. strøm har vi vært tilkoblet måler de siste 3 månedene og har da brukt for ca 80kr (1kr/kWt). Utgiftsposten div. innkjøp kan nok bli ganske høy det første året pga. at det er mye som må kjøpes inn til "hytta", selv om den er brukt. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Vinteropplag er vel ikke med her? Eller tenker du å bruke den som helårsbåt? Sitér dette innlegget Link to post
foijord Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Vinteropplag er vel ikke med her? Eller tenker du å bruke den som helårsbåt? Tenkte den skulle ligge i vannet hele vinteren ja (Hillevågsvannet i Stavanger), bare ta den opp tidlig på våren for service etc. Det bør vel gå greit? Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 (redigert) Servicekostnader kan du nok halvere når det er enkelinstallasjon utenbords. 15000,- betalte eg for service på innenbords diesel inkludert bytte av belg + småting. Vurderer sjølv Pilot 8 og helst splitter ny sjølv om verditapet på det første året er veldig stort. Når det gjelder forbruket ville eg heller gjort regnestykket per nautisk mil istedenfor per time. Det gir eit meir riktig bilde. Det her er jo heilårsbåter så eg vil tru at timeantallet kommer til å ligge betydelig høgare enn 50 timer per år. Låg på 40-50 med min Nor-Dan med kalesje og då vart den stort sett kun brukt på fine dager. Med en Pilot 8 ser eg for meg det dobbelte i antall brukstimer i året. Redigert 10.August.2016 av Platypus (see edit history) Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Sørlandet2 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Er nok mye riktig her. Men jeg tror du regner litt drøyt angående drivstoff. Jeg har en Uten D77, drar drøye 40 liter i normal marsjfart. 22-25 knop. Etter fjorårets sesong, 65 timer, så brant jeg 1000 liter. Kun 15-16 liter pr time I snitt. Med andre ord mange timer I kose/dorgefart. Vet ikke hva salgs bruk du planlegger, men basert på dine estimat så kommer du til å flytte deg langt. Men mulig det er planen din. Sitér dette innlegget Link to post
foijord Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Er nok mye riktig her. Men jeg tror du regner litt drøyt angående drivstoff. Jeg har en Uten D77, drar drøye 40 liter i normal marsjfart. 22-25 knop. Etter fjorårets sesong, 65 timer, så brant jeg 1000 liter. Kun 15-16 liter pr time I snitt. Med andre ord mange timer I kose/dorgefart. Vet ikke hva salgs bruk du planlegger, men basert på dine estimat så kommer du til å flytte deg langt. Men mulig det er planen din. Mest vanlige use-case blir nok tur til hytta til svigers på en øy ca. en time fra båtplassen. Regner med det går 100 liter tur/retur. (Ifølge spec. fra Yamaha på denne båt/motor comboen ligger forbruket på 56l/t ved marsjfart 25 knop). Ellers blir det å fyke rundt i Ryfylke, finne en gjestehavn og overnatte til neste dag. Sitér dette innlegget Link to post
Pilot1 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Det stemmer ganske godt, for 2 helger siden gikk vi Hillevågsvannet - Søre Børøyholmen t/r og Command Link målingen endte på 90 liter. Da hadde vi motvind begge veier pga at vinden snudde til søndagen... Hadde litt lavere marsjfart, derfor sparte vi 10 liter.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Holder til i samme område som deg - du har mye fint å glede deg til med tanke på båtturer Synes anslagene dine er gode - du kjenner også eget bruk selv, men 50 timer pr sesong syntes jeg hørtes lite ut. Brukte selv min båt 60 timer i fjor, og dette er i utgangspunktet en finværsbåt (og du vet hvordan sommeren var i fjor her i regionen... ). Det vil gå helt fint å ha båten på vannet året gjennom - og samtidig kunne bruke båten gjennom vinteren. Lykke til - er selv veldig fornøyd med forhandler, kjøpte min båt samme plass. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 15.000 i året for service på enkel påhengs er nok rip-off ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Faxen Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Her snakker vi båtpenger. Enten har du råd, eller så tar du deg råd. Det går ikke å regne på nytteverdi. Dette er rekonvalesens. Ingen regner vel på hygge og glede i livet, det er verd hver båtkrone. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Teerex Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Går greit å leve på suppe en stund også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Det er sunt og gjøre seg opp en mening om kostnadene ved båthold. Men man må ikke regne for mye på det, da vil man fort se at dette er svindyre saker. Da vil man kanskje ikke kjøpe båt,og dermed gå glipp av hvor fantastisk dette er,ja så fantastisk at pris og penger betyr nærmest ingenting ?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.